Potrivit unui studiu al Texprocess, anul trecut statele membre ale UE au importat 494 de milioane de perechi de jeansi, in valoare de 3,69 miliarde de euro!

Banala pereche de jeansi a devenit de mult timp un obiect vestimentar esential din garderoba oricarui client, indiferent de varsta sau sex. In ultimii sase ani, intre 2007 si 2013, importurile europene de jeansi au crescut cu o rata de 5,3% pe an, mult mai mult decat rata de crestere a importurilor de imbracaminte in general (2,2%) calculata pentru aceeasi perioada. Aflate in declin in 2012, din cauza crizei economice, importurile europene de jeansi si-au revenit rapid si au inceput sa creasca. Astfel, anul trecut au crescut cu 4,4% ca valoare si cu 8,6% ca volum, in timp ce preturile medii per articol au scazut cu 3,9%. In 2013, trei tari s-au remarcat in mod clar din marea masa a furnizorilor de blugi ai Uniunii Europene: Turcia, Bangladesh si China. Impreuna, ele furnizeaza doua treimi (62%) din importurile de blugi ca valoare si 69% in ceea ce priveste numarul de perechi de blugi. Aceste trei state furnizoare sunt urmate de Pakistan si Tunisia, apoi destul de mult in urma de Maroc si Cambodgia. Una dintre diferentele semnificative ale anului trecut este faptul ca China a cedat locul de prim-furnizor al Uniunii Europene, pe care inca il ocupa in 2012; ea nu a fost depasita doar de Turcia, ci si de Bangladesh. China, cu toate acestea, ramane in topul clasamentului in ceea ce priveste numarul de perechi, cu 142 de milioane de perechi de blugi exportate la nivel european in 2013. Multe alte tari, in special din Asia, exporta blugi catre Uniunea Europeana. Unele, cum ar fi India, sunt in scadere, in timp ce alti furnizori precum Cambodgia sau Vietnam avanseaza rapid. In general, tarilor mediteraneene le-au scazut cota din importurile europene de blugi de cativa ani. Turcia a scazut de la 25,9% in 2007 la 21,1% in 2012; Tunisia de la 11,4% la 8,1% si Maroc de la 5,4% la 4,4% in aceeasi perioada.

Dar aceasta scadere a tarilor mediteraneene a fost in beneficiul Asiei. Cu toate acestea, si in aceasta regiune exista diferente care pot fi observate printre furnizori. Unii sunt in declin, precum China, care a scazut de la 31,7% la 23,3% intre 2010 si 2012, in timp ce Pakistanul, Vietnamul, Cambodgia sau Sri Lanka au facut progrese semnificative in ultimii ani. In 2013, pretul mediu al blugilor importati in Uniunea Europeana a fost de 7,48 euro, comparativ cu 7,78 euro in 2012, ceea ce inseamna o scadere medie de 3,9%. In schimb, in 2011 si 2012 pretul mediu al blugilor a crescut cu 6,6%, respectiv 5,4%, ca urmare a cresterii pretului bumbacului. Aceasta relativa stabilitate a preturilor la bumbac in ultimele luni, precum si continuarea crizei economice au contribuit la scaderea preturilor jeansilor anul trecut. Nivelul preturilor la jeansii importati reprezinta un bun indicator al strategiei furnizorilor. Pe de o parte, ei sunt cei care creeaza strategii pentru a oferi mai multa valoare produselor lor, in special turcii si tunisienii, ale caror produse au o calitate mai ridicata, finisaje si ornamente, care inseamna un pret mai ridicat pe bucata, de 16,8 euro, respectiv 13,9 euro. La celalalt capat se afla exportatorii din segmentul de jos sau mediu, cu preturi sub 10 euro pe articol, in special din China (4,97 euro), Bangladesh (5,50 euro), Pakistan (6,47 euro) si Cambodgia (5,85 euro). Este interesant de observat si care este nivelul mediu al preturilor pentru jeansii importati, deoarece variaza de la o tara la alta. De exemplu, Italia cumpara cei mai scumpi blugi (15 euro/pereche in 2013), urmata de Austria (10,49 euro), Danemarca (9,31 euro), Germania (8,77 euro) si Suedia (8,17 euro). Prin contrast, pretul jeansilor importati de Spania (6,6 euro/pereche), Marea Britanie (6,70 euro), Franta (7,26 euro) sugereaza ca produsele importate pe aceste piete sunt in mod semnificativ mai slabe calitativ.

Germania este cea mai atractiva piata europeana a blugilor, fiind cel mai mare importator din punctul de vedere al valorii si volumului (114 milioane de perechi de jeansi importati in 2013), dar, de asemenea, si una dintre pietele cu cele mai mari rate de crestere (+7,2% pe an, din 2005).

A doua mare piata este Marea Britanie (499 de milioane de euro si 74,4 milioane de perechi de jeansi in 2013, o rata medie anuala de crestere de 2,5% pentru ultimii opt ani). Aceasta este urmata de Spania, care a avut o rata anuala de crestere foarte mare incepand cu anul 2005 (+12,5%), reusind sa ajunga la o dimensiune comparabila cu cea a Marii Britanii in termeni de valoare si volum. Franta si Italia au fiecare o piata de import pentru blugi care reprezinta aproximativ o treime din valoarea de piata a Germaniei. Rata de crestere in aceste doua tari este relativ slaba (rata medie anuala de 1,9% pentru Franta si de 1,8% pentru Italia). Printre alte piete europene, care sunt mai mici, dar raporteaza cresteri sanatoase, se numara Portugalia, Olanda, Danemarca, Republica Ceha si Suedia. In schimb, piata belgiana este in declin vizibil de 3,4% pe an, din 2005 incoace!