Într-un interviu acordat Dialog Textil acum câţiva ani, în plină criză, soţii Vlad şi Dana Apostol‑Lulay afirmau, oarecum împotriva pieţei, că industria românească a confecţiilor textile are un viitor. Optimismul din 2010 le-a fost confirmat, iar pentru proprietarii Bro Rom Sibiu, „perspective“ şi „direcţii de dezvoltare“ rămân în continuare cuvintele‑cheie ale businessului fondat acum 18 ani.
Ce tendinţe există acum în domeniul echipamentelor pentru industria confecţiilor?
Până la începutul anilor 2000, datorită costurilor de producție mici din țările în curs de dezvoltare, industria textilă s-a îndreptat spre producerea cu costuri mici a îmbrăcăminții cu utilaje de bază, majoritatea fără funcțiuni automate. Trendul s-a schimbat însă în ultimii 15 ani, când a luat avânt dotarea cu echipamente electonice și cu automate de coasere, de croit sau finisaj, astfel încât ne aflăm acum în perioada automatizării producției și a tehnologiei integrate. Din ce în ce mai mulți producători de utilaje pentru cusut, croit și finisaj implementează soluții moderne asistate de calculator, care pot fi adaptate cerințelor specifice ale clienţilor. Utilizarea software-ului și a panourilor de control electronic ale utilajelor pentru comunicarea directă între unități și stații centrale de urmărire a producției devin caracteristici uzuale în marile fabrici, în special în industria automotive. Producătorii de echipamente sunt deci obligați să-și adapteze activitatea la acest trend care necesită o specializare superioară și cunoștințe solide în automatizări și IT, cu implicații majore în activitățile de ofertare și vânzare, dar și post-vânzare, în organizarea punerii în funcțiune a acestor utilaje complexe, în școlarizarea operatorilor, în mentenanța și asigurarea pieselor de schimb. Tehnologia modernă a informațiilor face utilajele „inteligente“. Acestea comunică cu alte unități în rețea, ceea ce face întregul proces de producție mai ușor și mai eficient. Mașina însăși menține calitatea procesului de coasere, prin monitorizarea și ajustarea parametrilor. Prin înregistrarea acestora se poate analiza în timp real constanța în calitatea produselor. Dorim să dăm doar două exemple de astfel de utilaje de ultima generație, foarte apreciate în rândul utilizatorilor din România. Pentru industria textilă, exemplul relevant este Brother NEXIO S-7300A, mașină de cusut liniară cu tehnologie DirectDrive, cu transport reglabil electronic și funcțiuni automate complete (lungimea pasului și mișcarea transportorului reglabile electronic, profil complet cu setări de parametri pentru fiecare tip de material). Pentru industria automotive avem: VETRON 5010-10-02, mașină de cusut 1 ac, cusătură rigidă pentru materiale medii-groase, cu triplu transport DirectDrive, cu control computerizat în timp real, cu funcții automate complete și panou de programare detașabil; sistemul de control include o conexiune de lucru în rețea și port USB pentru update software, încărcare programe noi de coasere și identificarea utilizatorului cu nivelul de intervenție alocat. Este dotată cu senzor de detectare a grosimii materialului și în consecință, cu ajustare dinamică automată în timp real a tuturor parametrilor de coasere.
Care sunt principalele direcţii de dezvoltare a businessului Bro Rom Sibiu? Doriţi să importaţi şi alte branduri, pe lângă cele existente în portofoliu?
Urmărim să ne consolidăm în continuare prezența pe piață, pe cele trei mari sectoare de activitate: prin furnizarea de utilaje și soluții tehnologice de cusut și de brodat, de piese de schimb și accesorii pentru industria textilă; prin dezvoltarea de soluții tehnologice specifice industriei automotive și livrarea automatelor de coasere cu pregătirile corespunzătoare și totodată prin furnizarea de mașini de cusut și brodat, plus accesoriile necesare, pentru uz semiprofesional și casnic. Este vorba de o activitate conexă, care se adresează micilor ateliere de confecții, fashion designerilor și pasionaților de crafts și hobby. Suntem foarte atenți să le oferim clienților noștri suport tehnic rapid și competent, atât din punct de vedere mecanic, cât și electronic/IT, indiferent dacă este vorba de service la un automat de ultima generație sau la o simplă masină casnică. Departamentul tehnic este format din specialiști școlarizați și atestați de furnizorii noștri și este dotat cu logistică necesară instalărilor și/sau intervențiilor rapide pe tot teritoriul României. În prezent, suntem reprezentanți în România și distribuitori autorizați ai brandurilor Brother, Typical, Elna și Merrylock pentru echipamente de coasere, Brother și Happy Japan pentru broderie, Anghinetti pentru finisaj, WINGS pentru software de broderie. Livrăm și echipamente conexe coaserii, și amintesc doar câteva nume: Hoffmann pentru croit, KSL și RSG pentru automatizări, KAI, Madeira, CCEA pentru accesorii, dispozitive, piese de schimb și consumabile. În măsura în care pot fi identificate noi oportunități, lista rămâne deschisă.
Dacă aţi caracteriza ultimii 5 ani ai industriei, care ar fi cuvintele-cheie? Ce s-a schimbat în bine, dar în rău? Ce domenii de nişă au devenit interesante acum?
Cuvintele cheie ar fi incertitudine, reconfigurare și retehnologizare, finanțare. Incertitudinea e cauzată de mulți factori, dintre care unii scapă controlului și influenței noastre, iar alții pot fi influențați pozitiv prin acțiuni concertate în interiorul cercurilor de decizie a politicilor economice din România. Cei din ultima categorie pot fi schimbați în bine, de exemplu prin măsuri de sprijin la nivel guvernamental, prin relaxarea situației impozitelor pe salarii datorate de angajați și angajatori, găsirea unor soluții de creditare a noilor secții de producție, reducerea costurilor de producție (prețul utilitătilor, printre altele), măsuri care pot impulsiona industria textilă atît în sistem lohn sau export, cât și producția pentru piața internă sub brand propriu. Totuși, avem de-a face cu una dintre marile industrii exportatoare, alături de sectorul automotive. Trendul nivelului salarial al muncitorului necalificat în industria textilă este în directă legătură cu evoluția salariului minim pe economie, și anume în creștere ponderata. În aceste condiții și în strânsă legătură cu politica de creditare a băncilor, reconfigurarea producției și retehnologizarea se pot face numai în fabrici care beneficiază de programe de finanțare europene; de aceea putem spune că viitorul industriei textile din România e mai puternic legat de gradul de absorbție al fondurilor de finanțare decât oricare altă ramură industrială. Un domeniu de nișă interesant ar trebui să fie industria modei autohtone; la o analiză mai atentă însă, mai degrabă excepțiile constituie regula. În țară există câteva facultăți cu profil de design vestimentar; cu trei dintre acestea avem relații de colaborare ce constau în sponsorizări ale concursurilor de modă și premii pentru absolvenții de excepție, dar și dotarea atelierelor cu mașini. Din păcate, generațiile de absolvenți ale acestor centre nu au dat naștere unei veritabile industrii de modă în România; există totuși nume cunoscute de designeri și ne mândrim că aceștia lucrează pe mașinile noastre. Aceştia au reușit să se impună pe această piață dificilă și să fie viabili din punct de vedere economic.
Industria automotive: care sunt perspectivele pentru dvs. şi pentru industrie?
În automotive, cerințele de natură tehnologică sunt complet diferite față de industria textilă. Un singur exemplu: toate echipamentele se livrează pregătite conform conceptului POKA YOKE dezvoltat în Japonia în urmă cu câteva decade de către Shigeo Shingo, ca o componentă a Toyota Production System, ca urmare a tendinței „zero defecte“, și care constă într-o abordare sistematică de anticipare și detectare a potențialelor erori sau defecte și de prevenire a apariției acestora. La ora actuală, suntem furnizori de utilaje și soluții tehnologice și piese de schimb pentru parteneri din toate sectoarele automotive unde se utilizează coaserea: producție de airbaguri, centuri de siguranță, huse pentru volane, scaune și elemente de interior pentru autoturisme.
Industria noastră lucrează pentru multe branduri britanice. Ce urmări credeţi că va avea Brexitul?
Firește, relațiile dintre Marea Britanie și Europa sunt deosebit de complexe, iar decizia de părăsire a corabiei se va răsfrânge negativ și asupra industriilor țărilor membre UE. România nu este însă într-o situație critică: exporturile către Regatul Unit și Irlanda de Nord ocupă locul al cincilea în topul destinațiilor bunurilor românești în ultimii ani, după alte țări din vestul și centrul Europei. Totuși, trendul exporturilor către Anglia manifestă o creștere continuă. Schimburile dintre insulari și români vor depinde mult de taxele pe care le vor negocia oficialii celor două părți în urma votului pro Brexit. Totuși, vor exista repercusiuni și în plan economic. E de așteptat ca Uniunea Europeană să sancționeze Marea Britanie pentru decizia luată, pentru a da un exemplu altor țări unde politicienii eurosceptici se bucură de popularitate. În final, se vor pune în balanță economicul și politicul. Probabil că politicul va avea prioritate.
Care sunt obiectivele Bro Rom Sibiu pe termen mediu şi lung?
Principalul obiectiv este continuarea consolidării prezenței noastre pe piață națională, în sectoarele de activitate menționate mai sus: industria confecțiilor, automotive și domeniul semiprofesional & casnic. Un alt obiectiv major este menținerea echipei noastre actuale și creșterea nivelului ei profesional, în strânsă legătură cu trendul de creștere a nivelului de automatizare a echipamentelor și cu cerințele tot mai complexe ale industriei, dar și ale pieței de hobby. Urmărim în paralel formarea de noi specialiști în vânzări și în departamentul de service și mentenanță, oameni care să continue munca începută de noi în urmă cu 18 ani. Dacă ar fi să facem un bilanț al acestor ani, ar fi unul pozitiv. Bro Rom SIBIU a depăsit toate crizele cu care s-au confruntat economia mondială în general și domeniul producției de confecții în special. În alt doilea rând, ne-am creat un portofoliu de clienți fideli, de prietenia și aprecierea cărora suntem mândri. Și nu în ultimul rând, am crescut în tot acest timp mai mulți copii: primul, fiul nostru, deși nu a vrut să ne urmeze în companie, are o frumoasă carieră de avocat în București și ne ajută cu sfaturi profesionale, iar ceilalți sunt angajații noștri, tineri pe care i-am format la „școala Bro Rom SIBIU“, de care suntem mândri în aceeași măsură.