Când mă întreabă cineva unde poate găsi țesături românești din bumbac, primul nume care-mi vine în minte este Iașitex. Cum se face că o companie cu o tradiție de 100 de ani nu are soarta altora, să fie vândută pe bucăți sau la fier vechi, ci reușește să funcționeze în continuare la parametri normali, ba chiar estimează creșterea cifrei de afaceri?

DSC_1699_

 

Răspunsuri pot fi multe, dar cel mai important este acela că s-a dorit cu adevărat să se meargă mai departe, în ciuda dificultăților. Gheorghe Dulhai, Director General Iașitex, explică pentru Dialog Textil care sunt direcțiile de dezvoltare ale renumitei fabrici ieșene, ne vorbește despre relația cu noi parteneri de afaceri – retailerii DIY, despre dezvoltarea de produse noi și despre îndreptarea atenției către piața românească.

Din discursul său răzbat seriozitatea și o doză de umor moldovenesc, fără de care intuiesc că nu s-ar fi putut trece peste perioadele critice. În prezent, fabrica funcționează cu de zece ori mai puțin personal decât acum 15 ani, la o cifră de afaceri superioară. Totul grație schimbărilor tehnologice și investițiilor care nu se opresc. Mai mult, pentru anul viitor sunt șanse pentru implementarea unui plan de investiții de 1 mil. € în tehnologii de ultimă generație.

 

Iașitex este una dintre cele mai vechi companii de textile de pe piață. Cum împăcați tradiția cu inovația?

Trăim într-o lume globalizată, în care tradiția a fost asimilată cu răspunsul la nevoia crescândă de consum, astfel încât ne-a ramas doar alegerea de a inova continuu dacă vrem să supraviețuim ca afacere în acest domeniu. Tradiția de 100 de ani de activitate în domeniul fabricării de țesături a capitalizat experiența necesară inovării continue în fabricarea țesăturilor. Astăzi avem inovații unice în România în tratarea unor țesături prin metode neconvenționale, cum ar fi mercerizarea țesăturilor cu ajutorul ultrasunetelor, utilizarea unor tehnologii nepoluante de vopsire la rece a țesăturilor, tratamente de sanitizare, hidrofobizare, ignifugare.
Fabricat la Iasitex

Ce s-a schimbat în structura clienților, știu că acum câțiva ani lucrați în mare parte pentru Ikea?

Este adevărat, structura clienților noștri a suportat câteva schimbări semnificative ce au intervenit ca urmare a valurilor generate de criza economică ce a debutat în 2009, dar peste care am reușit să trecem cu succes. Avem în continuare clienți și din străinătate, din statele UE, țările din lumea arabă și Rusia, dar în acest moment, clienții noștri cei mai importanți sunt din România (Aramis, Taparo, Sorste, Carbochim, Mebra s.a.).

 

Aveți desfacere și pe piața europeană? Ar fi potențial pentru textilele de casă?

Potențial există și avem deja semnale că putem deveni o alternativă la furnizorii din Asia, ale căror produse au invadat atât România, cât și Uniunea Europeană. Această categorie a textilelor de casă este foarte largă și a detalia acum care sunt produsele cu care vom avea succes în viitor e dificil. Ce vă pot spune este că studiem în permanență tendințele de cumpărare, facem tot timpul prototipuri de produse noi, le propunem consumatorilor finali prin magazinele proprii din Iași și prin magazinul online, apoi facem colecții pe care le propunem marilor retaileri din România, pentru ca în final să ajungă pe rafturi doar cele care întradevăr prezintă interes de achiziție din toate punctele de vedere – preț, calitate, model.
Care sunt cele mai căutate țesături, lucrați doar la comandă fermă? Care ar fi comanda minimă și cât durează până la livrare?

Noi producem țesături 100% din bumbac. Ca număr, sunt câteva sute; acesta este sumarul întregii noastre experiențe acumulată de-a lungul anilor de prezență neîntreruptă în economia românească. Nevoile consumatorilor de țesături sunt în continuă schimbare, iar preferințele clienților se schimbă aproape că an de an. Dacă în urmă cu câțiva ani produsele-vedetă erau țesăturile groase pentru tapițerii de mobile și cele pentru echipamente de lucru, azi vedetele sunt țesăturile mai subțiri, satinate, pentru lenjerii, respectiv țesăturile cu modele/desene din tesere (tip jacquard) pentru fețe de masă, șervete, naproane, runnere.

Strategia noastră este de a lucra numai pe bază de comenzi ferme și/sau contracte, iar comanda minimă este 1.000 ml, care poate fi onorată în cel mult 2-3 săptămâni. Desigur, avem mulțe țesături pe stoc ce pot fi livrate imediat, în variate modele, culori, lățimi, greutăți specifice.
Iarna 2016

Cum se derulează relația cu retailerii DIY, ce tipuri de produse livrați către ei?

Relația este destul de anevoioasă, dar cu rezultate promițătoare la Dedeman. Produsele comercializate prin această rețea DIY 100% românească sunt confecții concepute și realizate în Iasitex din țesături 100% bumbac făcute de Iașitex. Este foarte important, de aceea am insistat, să se știe că produsele noastre sunt întradevăr românești și le mulțumim clienților care au luat decizia de a achiziționa confecții cu marca “Fabricat la Iașitex”; ei sunt cei care ne susțin prin alegerea de a cumpăra calitate și nu obiecte de unică folosință.

Să revin, produsele Iașitex pe care le puteți găsi în toate magazinele Dedeman sunt: o mare varietate de pernuțe decorative – cu aplicații vesele și/sau imprimeuri romantice, lenjerii de pat și protecții pentru saltele, seturi de cuverturi de pat cu fețe de pernă decorative cu dantelă, cu motive românești, draperii elegante imprimate, realizate din țesături dense, dar și perdele simple din țesături foarte subțiri, multe modele și culori de fețe de masă pentru mese festive, dar și pentru bucătărie, prosoape, mănuși și șorțuri de bucătărie –  toate acestea fiind confecționate din țesăturile noastre, 100% bumbac! Și nu ne vom opri aici, vom crea în continuare modele noi, așa că, urmăriți-ne!
Ați avut posibilitatea de a face investiții în utilaje în ultimii ani?

Am investit și investim continuu pentru a contracara concurența din zona Asiei. În ultimii ani s-au adunat câteva sute de mii de euro investiți numai în tehnologii.
tesaturi - modele pt tapiterii

În anul 2000 aveați o cifră de afaceri de 20 mil. lei și 2.000 de angajați. Anul trecut aceasta era de 28 de mil. lei la 223 de angajați. Cum ați reusit?

Fabrica a trecut, mai ales în acești ultimi 15 ani, prin transformări spectaculoase datorate schimbărilor tehnologice. Și ca să nu ziceți că sunt secretos, vă spun că prima schimbare radicală a fost a tehnologiei de țesere: s-a renunțat la mașinile de țesut rusești – războaie cu suveică – de pe vremea bunicilor noștri, care băteau în țesătură 30-40 de fire pe minut, iar acum avem mașini de țesut de generație nouă, noi le zicem în glumă dar și de alint “avioane”, pentru că au o viteză atât de mare de zici că-s supersonice!
tesatura fata de masa Alexandrina

Ați lansat o gamă de țesături pentru îmbrăcămintea de protecție. Cum a fost primită pe piață?

Destul de bine. Avem comenzi în creștere pentru țesăturile speciale lansate în ultimii doi ani, mai ales tip Nomex, rezistente la acțiunea arcului electric, la temperaturi înalte și încărcare statică. De asemenea, în același trend este și interesul pentru țesăturile normale, dar cărora le aplicăm tratamente speciale de finisare – ignifugare, antiacidizare, teflonare etc.
Ce planuri aveți, la ceas de sărbătoare? Cum întâmpinați 2017?

Anul 2017 îl întâmpinăm încrezători, cu convingerea că direcția creativă este esențială în dezvoltarea firmei noastre, cu o estimare de creștere a cifrei de afaceri și cu mari șanse de a reuși implementarea unui plan de investiții de 1mil. € în tehnologii inexistente în România.

 

Țesături 100% bumbac fabricate la Iașitex

– decoratiuni textile (hometextiles);
– tapițerie de mobilă (interior/exterior);
– lenjerii satinate;
– pungi de buzunare și „bias”-uri;
– plasturi medicali;
– produse abrazive;
– suportul unor tipuri de curele de transmisie și a benzi transportoare;
– materiale pentru echipamente de protecție corporală, inclusiv țesături tip nomex.