Simbolul iei românești ar putea deveni în curând un emoji, grație campaniei lansate recent de Izabela Măndoiu, una dintre cele mai bune ambasadoare ale tradiției și semnelor românești. Brandul care-i poartă numele oferă o mulțime de piese de inspirație românească, care de care mai mândre, unele sunt chiar cusute manual de femei din zona Argeșului. Într-o perioadă când lumea se grăbește prea mult, fenomenul slow-fashion vine ca o contraofertă, o invitație la decență, la valori perene și totodată încurajează micile afaceri. Iar acestea, până la urmă, sunt cele care țes pânza economiei locale.

Care este povestea Izabelei Măndoiu, cum ai ajuns la creație de modă?

Am știut din adolescență că imediat după ce voi înțelege ce presupune activitatea administrativă a unui business voi vrea să angajez, să am o echipă a mea. După ce am activat câțiva ani buni într-o firmă și în paralel în domeniul creației vestimentare, am decis că trebuie să fac saltul, să fiu permanent în atelier și să pun bazele unui brand de haine. Am urmat un curs de design vestimentar și am reușit să încheg o echipă, iar munca noastră este din ce în ce mai apreciată, lucru care mă bucură nespus.

Când ai lansat brandul și cum au fost primii pași? Ce greșeli ai făcut și ce le recomanzi altor designeri la început de drum?

La început a fost un simplu business, pe care îl creștem și în prezent. Brandul se definește în timp, iar astăzi, la aproape cinci ani de activitate cu noua denumire, cea a numelui propriu, putem spune că businessul a conturat un brand. Primii pași au fost crearea unei echipe, stabilirea unei strategii și lucrul continuu asupra îmbunătățirii produselor. Referitor la greșeli, acestea intervin atunci când există un volum mare de comenzi și, din dorința de a le livra la timp, uneori nu erau de nota 10+, iar aici menționez că a curăța un produs după croit ia uneori și o oră, mai ales dacă are broderie computerizată. Celor la început de drum le recomand să nu se sperie de cheltuieli. Sunt multe plăți, dar, cu răbdare, toate se aranjează în timp. Este minunat dacă au niște economii care să îi ajute în situații de criză. Iar dacă nu, să apeleze la bănci pentru un credit. Toate acestea îi vor responsabiliza cum poate nu se așteaptă.

Ai mers de la început pe conceptul valorizării elementelor tradiționale românești? De ce?

Da, primele creații, chiar din timpul cursului vestimentar, au inclus elemente tradiționale. Motivul e simplu: am plecat la drum cu această idee, având de acasă de la mama și bunica foarte multe țesături pe care mă gândeam să le valorific cumva. Cred că este responsabilitatea noastră, mai ales a celor care am copilărit la sat, să integrăm motivele tradiționale românești în cultura contemporană.

Cum a evoluat businessul Izabela Măndoiu (venituri, performanțe)? Aveți un atelier unde se lucrează produsele?

În anul 2017 am avut 70.000 de euro cifra de afaceri. Sperăm să creștem în 2018 și să reușim să ne extindem mai mult la nivel internațional. În 2017 am expus la Pure London, iar dacă programele ministerului vor sprijini în continuare producția românească, atunci cu siguranță vom merge și în alte regiuni, pentru a promova ia românească, pe care noi o realizăm de la zero, manual, după tehica veche. Avem un showroom, unde este și atelierul de creație și producție. Ne bucură că avem clienți care încep să frecventeze locul, preferând experiența made to measure în detrimentul experienței de mass market la mall.

Care sunt provocările afacerii în prezent? Cum le faceți față?

Provocările sunt forța de muncă. Femei cu adevărat pricepute sunt puține pe piață și este din ce în ce mai greu să găsim persoane doritoare să coasă de mână. Drept dovadă, prețurile creațiilor cusute manual nu au cum să fie mici. Facem față acestor situații cu realism și răbdare. Preferăm să le dăm timpul suficient de realizare, să avem disponibilitatea de a lucra împreună la îmbunătățirea produsului, pentru ca rezultatul să fie corespunzător cu așteptările.

Aveți multe produse lucrate manual, câte persoane se ocupă de partea asta? Cum le-ați găsit?

Lucrăm și broderie manuală, dar și broderie computerizată, pentru a răspunde cererii. În prezent avem câteva femei colaboratoare la sat, chiar din zona în care am crescut eu, în Argeș. Doamnele au și ele activitățile lor, uneori refuză, alteori primesc o comandă, în funcție și de cât de ocupate sunt la momentul respectiv.

Lansați colecții sau veniți cu produse noi permanent? Care sunt produsele-vedetă?

Anual avem două colecții pe care le urcăm pe site, însă cei care ne vizitează la showroom știu deja că piesele unicat nu apucă să fie urcate în shop-ul online, lucru care mă bucură.

Produsul vedetă este ia argeșeană, a cărei poveste o spunem în mod special încă din decembrie 2017. Prin Povestea Iei Contemporane promovăm ia de Argeș și menționăm că ia este încă dovada faptului că tradiționalul nu este un trend, iar noi continuăm să producem ii de la zero.

Unde vindeți, care sunt cele mai eficiente canale? 

Avem shop online și un showroom în zona Universității, pe Vasile Conta 8-10, iar periodic ne place să facem câte un pop-up store ori la Iaki Hotel, ori în malluri, precum am avut în București Mall. La vizita în showroom, atunci când clienta poate vedea ce avem pe stoc și proba, coșul de cumpărături este considerabil. Însă shopul online este un canal eficient, de asemenea, în mod constant.

V-ați creat o comunitate, cum o îngrijiți?

Da, ne place tare când observăm că avem o comunitate, pentru care facem noi colecții, noi campanii de comunicare, de fiecare dată vrem să transmitem mai mult. Creațiile, împreună cu inițiative notabile, precum cea mai recentă, de a introduce simbolul iei în lista de emoticons a social media, înseamnă de fapt toată activitatea Izabelei Măndoiu. Dacă vreți să votați petiția, o puteți face aici, online.

De altfel, ne place că lumea apreciază campania de valorificare a proverbelor românești și le plac tricourile noastre cu proverbe. Sper ca fiecare româncă să aibă un tricou cu un proverb românesc într-o zi. La fel, sper ca bunicile, mamele să continue tradiția oferirii unei ii și să dea cadou fiicei, nepoatei acest dar atemporal, un cumul de tradiții, valori, semnificații.

Care ar fi șansa brandurilor locale pe termen lung? 

Șansa brandurilor stă în curaj și perseverență. Noi ne-am convins că secretul stă în produse de calitate și mesaje cu liant emoțional către target. Autenticul și transparența sunt un must do în relația cu clienții, iar pe termen lung, îmbunătățirea continuă este prioritară.

Purtați povești țesute cu valori!