Moscow Fashion Week nu se ridică la nivelul marilor capitale ale modei, dar dimensiunea pieței și potențialul său împing sponsori precum Mercedes Benz să se alieze cu parteneri ruși pentru promovarea talentelor locale. Nu ai să recunoști nume mari la săptămâna modei din Moscova, iar dintre prezentările de podium marea majoritate sunt branduri foarte tinere. Dar entuziasmul local e mare și selecția riguroasă, pentru că toți speră să ajungă să fie cunoscuți de presa internațională și buyerii marilor magazine.
Cunoscută pentru consum și vânzările de produse de lux, piața de modă din Rusia se mișcă într-o direcție bună. Este mai inteligentă și mai matură, astfel că devine mai previzibilă pentru o strategie pe termen lung și pentru planificări mai amănunțite.
Se știe că multe dintre marile case de modă din Milano sau Paris vând bine în Rusia, în ciuda volatilității pieței. Dar ce se întâmplă cu designul local într-o țară atât de mare și cu o cultură atât de bogată? Și cum de n-a reușit niciun designer rus să-și facă un nume pe plan internațional?
Mai întâi, câteva cifre: potrivit Agenției Germane de Comerț și Investiții, anul trecut piața modei rusești a crescut cu 5%, la 34,1 miliarde de euro. Rusia reprezintă în prezent una dintre cele mai mari piețe de retail din lume și totodată una dintre cele mai dinamice economii. Pe lângă magazinele fizice, și comerțul online explodează. Trendul este clar ascendent, grație unei pofte de cumpărături care a dus în acest an la vânzări de bunuri în valoare de 17 miliarde de euro, potrivit unor estimări ale agenției germane amintite mai sus.
Nici la ei nu a înflorit moda în perioada comunismului, în ciuda unor designeri care au creat ținute pentru doamnele de la Kremlin. Industria era axată mai degrabă pe funcțional decât pe fashion, iar România exporta masiv în Rusia în acei ani.
După căderea Zidului, s-a mers mult pe opulență și branduri cu vizibilitate, pentru a epata prin statutul financiar al purtătorului. Îmi amintesc o excursie la Budapesta, acum vreo zece ierni, când într-un restaurant au intrat vreo trei rusoaice învelite în blănuri scumpe din cap până în picioare, s-au uitat împrejur și-au ieșit repede, fără să închidă ușa. Ospătarii s-au strâmbat după ele și au închis-o în urma lor. Acești nouveau riche, noua burghezie rusă, fără maniere, dar plină de bani, a fost clientul cu portofelul plin al brandurilor de lux din vestul Europei. Între timp, lucrurile s-au mai aranjat, iar bogătașele Rusiei și-au cizelat stilul. A trecut peste piață și un trend ușor nostalgic la adresa stilului sovietic, cu imprimeuri de stele roșii strălucitoare în colecțiile Olgăi Soldatova sau cu omagii aduse semnului CCCP, care apărea pe tricourile lui Denis Simachev.
Dar Moscow Fashion Week este un eveniment care atrage local multă energie și entuziasm, iar branduri mici, de nișă, încearcă să atragă atenția presei și buyerilor. Moda rusească dorește să demonstreze că se maturizează și că are mai mult de arătat decât ținute de scenă pentru vedetele locale sau bling bling. Din câte înțeleg, peste 3.000 de designeri locali aplică în fiecare sezon pentru a-și expune colecțiile la centrul expozițional, iar selecția este extrem de riguroasă. Doar 175 de designeri ruși și străini au trecut de ochiul curatorilor și au ajuns să prezinte colecții de haine și accesorii la târgurile Futurum Moscow și Pop-Up Shop în această toamnă.
Iar dintre aceștia au ajuns pe podium și mai puțini: Yasya Minochkina, Igor Gulyaev, Alena Akhmadullina, Oksana Fedorova și alții.
Futurum Moscow a avut loc la Muzeul Moscovei, unde au expus, printre alții: Lumiér Garson by Jean Rudoff, Volchok, Otocyon, Hovanskie, Citizen_A, Odor, Daria Lukash, Seti, Maria Iliynishna, FactiveFace, Alkhanashvili, Be.Li.Ve, NOT TODAY, kruzhok, SVARKA, six one six.
La POP-UP SHOP, care s-a desfășurat la Manege, au prezentat branduri precum: six one six, Angela le Bourgoise, Britanart, Dokuchaeva, Fakoshima și altele. În total 70 de designeri ruși au expus acolo de la haine la accesorii, genți și bijuterii.
Slava Zaitsev a organizat un show privat în care a prezentat proiectul istoric Heritage, Russian Seasons in Paris, dedicat lui Christian Dior.
O inițiativă mai aparte a fost GiveBirth to Fashion, prin careMercedes-Benz Fashion Week Russia împreună cu Ministerul Sănătății din Rusia au lansat o campanie socială care să demonstreze că și femeile însărcinate pot prezenta modă.
13 designeri au pregătit ținute special pentru gravide, printre care: Igor Gulyaev, Yasya Minochkina, Oksana Fedorova, Julia Dalakian și alții.
Și brandul lui Demna Gvasalia, Vetements, a fost prezent pentru prima dată în Rusia, într-o colecție colaborativă cu DHL. Da, chiar este vorba de firma de curierat. Colecția-capsulă cuprinde tricouri, rochii, șepci branduite și șosete, toate în culorile roșu și galben ale brandului, însă la prețuri pe măsura Vetements, de la 300 de euro în sus.
Alena Akhmadullina. Absolventă în 2001 a Universității de Tehnologie și Design din Sankt Petersburg, Alena își elaborează colecțiile plecând de la poveștile rusești, oferindu-le clientelor ocazia să simtă că sunt eroine în viața reală. Creatoarea își prezintă din 2005 creațiile și la târgurile de la Paris, iar vedete precum Eva Green, Patricia Kaas sau Naomi Campbell i-au purtat ținutele.
Alexander Arutyunov s-a născut în Georgia și a studiat în Moscova. Și-a găsit inspirația în valorile culturale și tradițiile puternice ale Georgiei, care i-au influențat munca. Este considerat unul dintre cei mai buni designeri din industria de modă rusească (chiar dacă Georgia și Rusia au trecut print-un conflict armat acum zece ani), iar prima sa colecție a fost prezentată la Moscova în 2011. De atunci, a fost prezent în fiecare sezon, lucrând atât la cele două colecții mari, cât și la colecții-capsulă și la cele de accesorii.
Bakhtin, cel mai tânăr brand al fashion week, a fost fondat în august anul acesta. Directorul creativ și designerul din spatele său este Artem Bakhtim, care a lucrat anterior la brandul Rebel School. Principalele trăsături distinctive ale brandului sunt experiența interioară și trăirile acestuia, cultura rock, simboluri și personaje, și în general momentele care l-au modelat ca individ. Hainele sale sunt conceptuale și încărcate de printuri și desene.
Elena Souprun. Un brand care nu se lasă influențat de tendințe, Elena Souproun mizează pe siluete clasice, croieli unice, țesături rare și finisaje de calitate. După ce a studiat istoria modei și a cutreierat târgurile de vechituri europene în căutare de piese vintage de calitate, Elena s-a dedicat serios creației de modă în 2000, când a făcut costumele pentru filmul lui Alexey Uchitel “Jurnalul soției sale”. A avut diverse proiecte ca designer de costume în film și teatru.
Igor Gulyaev și-a fondat propria casă de modă după o experiență de 18 ani în industria blănurilor din Rusia. Este considerat un inovator în domeniu, iar cariera sa s-a dezvoltat rapid. A avut show-uri la săptămânile modei din Rusia și din Slovacia, SUA și Franța, iar în martie 2011 a fost invitat să participe la Milan Fur Fashion Gala, printre cei mai mari “blănari” ai lumii. De la blană a trecut la modă pentru femei și a fost invitat de Guy Laroche pentru care a creat timp de doi ani colecții-capsulă de blănuri. Producția sa este concentrată în jurul orașului Sankt Petersburg, iar piesele sale au îmbrăcat vedete precum Ornella Mutti, Montserrat Caballe, Lara Fabian, Goldie Hawn și multe staruri rusești.
Oksana Fedorova. Fostă Miss Univers, Oksana s-a apucat de modă de patru ani și este clar că dorește să demonstreze că e mai mult decât o fată frumoasă. Prezente la Moscow Fashion Week de patru ani, colecțiile sale sunt feminine și elegante.
Roma Uvarov. Brand de haine fondat acum doi ani în Krasnodar, Roma Uvarov Design are ca target oamenii cărora nu le e frică să experimenteze. Detalii originale și îndrăznețe, curajul de a folosi anumite materiale și simbioza dintre artă contemporană, umor, tendințe sociale și idei conceptuale caracterizează acest brand tânăr. Toate produsele sunt încărcate cu detalii curajoase, iar țesăturile sunt ușoare și luminoase.
Slava Zaitsev. Unul dintre veteranii modei rusești, Slava a absolvit Institutul de Textile din Moscova în 1962. A fost numit director artistic al unei fabrici de confecții, apoi a lucrat în creație în Moscova timp de 13 ani. Piesele sale au fost expuse la Muzeul de Artă Modernă din New York în 1969, iar în 1988 a prezentat o colecție la teatrul Marigny din Paris. A avut o carieră prolifică și a înființat un teatru de modă, un laborator de modă și o agenție de modele. A făcut creație de costume pentru numeroase teatre și a colaborat cu sportivi, artiști și cântăreți. A publicat cărți despre modă și este membru al Academiei de Artă din Rusia.
Yasya Minochkina crede că magazinele sunt pline de sportswear și piese basic, în timp ce ea ar vrea să fie recunoscută pentru ținute luxoase de seară. Și-a început cariera de curând, în atelierul de croitorie al bunicii, iar hainele sale sunt frumos brodate de mână și finisate impecabil. Lucrează doar cu țesături italiene și ar vrea ca femeia care-i poartă ținutele să fie modernă și elegantă.