Maxikids este un alt brand din Republica Moldova care încearcă să-și facă loc pe piața noastră. Moldova are o industrie ușoară de care aud tot mai mult în ultima vreme și care oferă nu doar producție pentru branduri străine, inclusiv din România, ci și branduri locale.

Vintea Zinaida explică pentru Dialog Textil cât de dificil e drumul, care sunt obstacolele sale, dar și satisfacțiile care îi dau imboldul de a merge înainte.

Piața din Republica Moldova cunoaște în ultimii ani o creștere semnificativă a numărului de branduri autohtone, un model de business mult mai dificil decât simpla manoperă pentru alții, dar care, cu ceva noroc și multă muncă, poate avea mai multe șanse pe termen lung. Aflu de la Zinaida că segmentul de hăinuțe pentru copii a avut cea mai dinamică dezvoltare în sector. Brandul său Maxikids a pornit în 2012 și este 100% autohton, moldovenesc, croit după tiparele unei afaceri de familie. „Am pornit ca o afacere de familie, cu un spațiu de producție modest, toate activitățile fiind împărțite între membrii familiei. Deşi suntem o echipă tânără, reuşim cu succes să ne facem remarcaţi pe fundalul unei concurenţe din ce în ce mai mari de pe piaţa Republicii Moldova”, explică fondatoarea Maxikids.

Ea vede în confecționarea și vânzarea hainelor pentru copii o afacere cu potențial de creștere. Produsele sunt fabricate în ediție limitată și se îndreaptă către copiii de până în 12 ani. „Hăinuțele sunt confecționate din diverse materiale cu un colorit atractiv pentru copilași. Pentru noi, marea provocare este să creăm haine care să facă din fiecare mic client o adevărată vedetă, de aceea ne îndreptăm toată atenția spre materiale, care sunt atent selecționate din fibre naturale de înaltă calitate, și către execuția produsului, care trebuie să fie impecabilă.” (V.Z.)

Într-un context în care oferta este extrem de variată, singurele arme cu care pot ieși la luptă brandurile mici sunt într-adevăr unicitatea modelelor, finisajele și calitatea țesăturilor.

Maxikids are un sortiment variat de produse: de la seturi și accesorii pentru nou-născuți care asigură comoditate și libertate de mișcare până la articole pentru copii de la 0 la 12 ani, cu modele pentru orice ocazii și preferințe. Inclusiv vestimentație sport pentru ca micuții să se bucure de mișcare pe terenul de joacă sau la o ieșire în parc, dar și seturi mai elegante pentru petreceri. De asemenea, Maxikids realizează și îmbrăcăminte pentru școală.

„Calitatea și creativitatea hăinuțelor de la Maxikids nu constau doar în materialele folosite sau în designul ales pentru fiecare element de vestimentație, ci în modul în care, combinate, acestea pun în valoare fiecare copil”, punctează Zinaida.

În prezent, compania își desfășoară activitatea într-o hală de producție de 300 de metri pătrați din Chișinău. Dificultățile pe care le întâmpină sunt trase la indigo după modelul celor existente și în România, „atât sectoriale, cât și sistemice: lipsa forței de muncă calificate, slaba pregătire a tinerilor specialiști de pe băncile colegiilor și universităților, deficitul resurselor umane – cauzat de exodul mare al populației și natalitatea scăzută, salariile mici, costuri ridicate pentru materie primă și accesorii etc.”.

Cu toate problemele, Maxikids a deschis șase magazine proprii și și-a creat o rețea de vânzare angro în Moldova. Pentru moment, produsele se vând doar pe piața din Moldova, dar fondatorii sunt dinamici și se mișcă și la târguri internaționale sau la prezentări de colecții din România. „Noi credem că pentru a face față marilor rețele de retaileri este nevoie de o soluție care să ajute la reducerea cheltuielilor și la abordarea unui management profesionist al întregului flux dintr-un magazin.” (V.Z.)

Planul imediat următor este dezvoltarea platformei de shopping online, „pentru a le facilita clienților noștri modalitatea de achiziție, a-i ține la curent cu noutățile, dar și pentru a comunica mai ușor cu ei”.

Moldova are o piață mică, dar dinamică, unde competiția este la fel de acerbă ca peste tot. Și acolo brandurile autohtone de vestimentație pentru copii se confruntă cu marii retaileri internaționali, dar mai au de înfruntat în plus și scepticismul consumatorilor în ce priveşte calitatea hăinuțelor și accesoriilor produse în Moldova. În prezent, o cotă importantă din piața hainelor pentru copii este deținută de importurile din China, Turcia și Europa. „Constatăm însă o creştere a ponderii produselor fabricate în Republica Moldova începând cu anul 2005. Apariția de noi branduri autohtone, dar și reorganizarea altor companii mai vechi – au mărit substanțial cota de piață a hăinuțelor pentru copii fabricate și comercializate la noi. Odată cu apropierea frontierei Uniunii Europene de Republica Moldova, prin aderarea României, s-a mărit simțitor numărul brandurilor europene de hăinuțe pentru copii. Deși prețul lor este de cele mai multe ori unul mult prea mare pentru majoritatea cumpărătorilor din țară, acestea sunt de o calitate superioară și beneficiază de o promovare pe care puține companii de la noi și-o pot permite”, explică reprezentanta Maxikids.

Promovarea și marketingul sunt teme serioase de gândire și pentru numeroase branduri românești care fac lucrurile după ureche. Chiar dacă presupun investiții serioase, mulți nu le acordă importanța necesară și râmân la nivelul rețelelor de socializare sau la cel al reclamei din gură în gură. Sunt și cazuri în care lucrurile sunt cunoscute, dar nu există suficiente fonduri pentru reclamă.

„Un număr redus de întreprinderi din Moldova îşi desfac producţia pe piaţa locală, iar un număr şi mai mic îşi promovează marca proprie. Producătorii autohtoni nu îşi pot permite întotdeauna să concureze pe piaţă din cauza investiţiilor care se cer în publicitate, spaţii de vânzare, înnoirea permanentă a modelelor de produs etc.” (V.Z.)

Tocmai pentru a împrospăta mereu linia de produse, și Maxikids a renunțat la colecții sezoniere, preferând un model mai dinamic de minicolecții-capsulă. Astfel, se lansează mereu produse noi, în ediții limitate, care să trezească interesul clienților. „În acest mod reușim să fim mereu fresh pentru cumpărătorii noștri și să reacționăm mai repede la cerințele pieței și consumatorului final.” (V.Z.)

Maxikids înțelege piața locală și își cunoaște clientela. Pentru a fi mai aproape de ea, a investit în magazine, unde oamenii de rând au posibilitatea să înțeleagă că pot găsi calitate și un stil interesant și în oferta autohtonă. Totul e să-i convingi.