Pe antreprenorul Răzvan Vâlceanu lumea îl știe mai ales datorită poveștii sale neobișnuite: în 2013 a lăsat managementul Bitdefender pentru a intra în industria modei. De la prima sa inițiativă pe segmentul cămășilor personalizate, Răzvan a dat curs altor provocări, dintre care cea mai recentă privește moda în contextul economiei circulare, responsabilă, punând accent pe inovație prin câteva parteneriate de excepție.
În decembrie, Răzvan m-a invitat la un workshop desfășurat în cadrul INCTP, unde au avut loc mai multe prezentări ale unor proiecte privind sustenabilitatea. Printre acestea s-a numărat și cel al institutului italian Centrocot, care are în derulare proiectul Life M3P privind refolosirea deșeurilor industriale, care privește experiența italiană în economie circulară prin prisma sectoarelor textile.
Pornind de la caracterul regenerabil al unor materii prime naturale precum inul și lâna, Răzvan s-a gândit să lanseze pe piață un nou brand, care să răspundă nevoilor consumatorilor și în același timp să fie prietenos cu mediul.
Numit woolinen, Designed by Apuseni, brandul de îmbrăcăminte și accesorii cofondat de Răzvan Vâlceanu se va concentra pe satisfacerea confortului și a stării de bine ale clienților.
„Ne-am propus să ne utilizăm cunoștințele și expertiza din croitoria tradițională într-un mod inovator, în concordanță cu noua strategie a economiei bio a Uniunii Europene, folosind ca materii prime cele mai bune resurse naturale. Am ales lâna și inul din motive numeroase și complexe, dar în principal datorită caracterului lor regenerabil și varietății de îmbunătățiri posibile identificate de experții noștri”, explică Răzvan Vâlceanu pentru Dialog Textil.
Planurile de viitor vizează dezvoltarea acestui brand „de haine inteligente, confecționate în cadrul unui model de afaceri transparent și circular de fashion-technology” pe plan internațional.
Pentru a completa toate cunoștințele necesare dezvoltării brandului au fost întreprinse o serie de acțiuni concomitente, care pot fi grupate în trei mari categorii.
Prima vizează înființarea în luna mai 2019 a unei noi companii în Marea Britanie. Loki Tech Limited are două birouri, în Manchester și în Liverpool, și este o companie focalizată pe cercetare-dezvoltare de nanotehnologie și materiale avansate, cu aplicabilitate în fashion. De ce Marea Britanie?
„În momentul în care am început să scanez opțiunile și nevoile necesare în momentul dezvoltării unui brand internațional de fashion-technology, pe primele trei locuri erau de departe SUA, Singapore și Corea de Sud. Apoi, în martie 2019 am aflat că guvernul Marii Britanii derulează prin Department for International Trade (DIT) un program adresat companiilor, prin care facilitează atât instalarea din alte țări din afara Marii Britanii, cât și dezvoltarea ulterioară a companiei britanice către alte țări. Pentru aceasta sunt oferite foarte multe servicii de tip soft-landing, gratuități și bonusuri fiscale. Noi am ales UK pentru modul foarte colaborativ în care interacționează toți jucătorii pieței, pentru infrastructura avansată de cercetare-dezvoltare, precum și ușurința cu care aceasta poate fi accesată și pentru gradul ridicat de calificare și talent al forței de muncă, reflectat și prin numărul de universități de fashion sau de tehnologie recunoscute internațional.
Toate acestea cumulate cu dorinta de a ne păstra un ADN european ne-au condus spre UK.
Rolul nostru în proiectele de cercetare este de inițiere a ideilor pe baza identificării de oportunități de piață, de dezvoltare de strategie, iar după încheierea cercetării se implementează planul de business. În Marea Britanie funcționează foarte bine parteneriatele de transfer de tehnologie dinspre guvern spre companii.” (R.V.)
Totodată, printr-un alt parteneriat din Marea Britanie, Vâlceanu a dat startul unui contract de cercetare cu Universitatea din Manchester, prin divizia sa dedicată domeniului nanotehnologiei, care a avut rezultate spectaculoase. „Este vorba despre Graphene Engineering Innovation Center, unde se află cei doi cercetători care în 2010 au primit Premiul Nobel pentru Fizică în urma descoperirii graphene-ului”, explică Răzvan Vâlceanu.
A doua categorie de acțiuni și de proiecte vizează atingerea obiectivului de a deveni o companie cu un model de business circular. „Aceasta implică, în viziunea noastră, folosirea inteligentă a resurselor, minimizarea pierderilor și o sustenabilitate cât mai ridicată a întregului lanț de producție, începând de la fibre până la metodele de reciclare ale hainelor folosite. Una din soluțiile propuse de noi la un concurs organizat de FundingBox și finanțat de Uniunea Europeană a fost selectată și urmează să fie implementată începând din primul trimestru al anului viitor”, precizează el. Proiectul său a câștigat faza 1 din 2, care îi va oferi suport la crearea unui studiu de fezabilitate. Programul UE sprijină 66 de IMM-uri europene în dezvoltarea noilor modele de afaceri circulare. Valoarea totală a proiectului este de 4,2 milioane euro, din care 1,4 milioane euro vouchere de care vor beneficia direct companiile, pentru implementarea tehnologică, iar 2,8 milioane în servicii adiționale. Sunt cinci direcții economice spre care se îndreaptă proiectul – agro-food, sănătate, manufactură, industria navală și textile.
A treia direcție este orientată către acumularea de competențe în zona de sustenabilitate și bioeconomie. „Lucrăm deja la elaborarea unei strategii care implică transferul reciproc de resurse și know-how între două organizații, una reprezentând Munții Apuseni, din România și cealaltă Munții Pirinei, din Franța. La final, ne dorim ca materia primă rezultată să fie utilizată în colecțiile realizate de <woolinen>, dar partea de certificare Designed by Apuseni va fi promovată și către alți producători locali sau internaționali care își doresc o certificare auditată și obiectivă a modelului lor transparent și sustenabil de business. Monitorizarea, trasabilitatea și transparența lanțului de producție vor putea fi verificate de oricine direct în magazine, cu ajutorul unei aplicații software de tip blockchain care va permite accesul la informații printr-un simplu scan al etichetei cu telefonul mobil”, spune Răzvan Vâlceanu.
Acest proiect-pilot care reunește organizații din România și Franța are ca obiective principale dezvoltarea locală și repopularea zonelor montane din Munții Apuseni și Pirinei prin atragerea de investiții și sprijinirea, dezvoltarea și promovarea brandurilor și producătorilor locali. Parteneriatul este între două Grupuri de Acțiune Locală (GAL-uri), cel din România se numește GAL Valea Ampoiului și Valea Mureșului și cel din Franța GAL des Montagnes Ariégeoises.
„Rezumând, cele trei categorii de activități menționate ne vor oferi suport și know-how, best practices, acces la noi piețe și noi clienți. Implementarea concomitentă a acestor pași se va face folosind cunoștințele și resursele unei echipe internaționale din România, Marea Britanie, Franța, Italia, Germania, Danemarca și Suedia. Este vizată dezvoltarea de competențe tehnice (folosim senzori, materiale textile avansate, nanotehnologie și graphene, electronică și componente electronice transferate pe textile), comerciale (prin adoptarea modelului circular) și nu în ultimul rând, de sustenabilitate. Ne dorim ca această abordare interdisciplinară să ducă nu numai la soluții eficiente, ci și la descoperiri semnificative în domeniul fashion-technology”, încheie Răzvan Vâlceanu.
Toate proiectele sale implică parteneriate și strategii de dezvoltare comune, potrivit unor modele circulare și durabile. Acestea sunt semnale clare ale unui viitor în care se va schimba și felul în care se inițiază și derulează businessurile din modă.