În timp ce unicul producător de prosoape din România Frottierex a fost vândut unui dezvoltator imobiliar turc care va construi apartamente, fabricile din această țară cresc și își dezvoltă afacerile textile într-un ritm alert, în ciuda unei scăderi de 6% în 2019. Sectorul textilelor turcești este estimat la 8 miliarde $, ceea ce îl plasează între primele patru din lume și primul din Europa în ceea ce privește textilele de interior.

 

Anul trecut, Turcia a exportat textile de casă în valoare de 2,7 miliarde $, potrivit informațiilor oferite de Uludag Textile Exporters Association. Printre producătorii de prosoape de mare capacitate pe care i-am întâlnit la Heimtextil se numără Bursali Tekstil, fabrică amplasată în Bursa, oraș strategic de pe vechiul Drum al Mătăsii. S-a început în 1980 cu patru mașini de țesut și șase angajați, iar astăzi are o capacitate anuală de producție de 5.400 de tone de prosoape. Firma turcă importă și prelucrează 10.000 de tone de fir de bumbac anual și este integrată complet pe verticală, așadar transformă fibra crudă de bumbac în fir, pe care mai apoi îl țese, vopsește și confecționează.

Compania încearcă să-și crească veniturile prin vânzarea surplusului de fire fie în stare crudă, fie vopsite către alți producători textili din Turcia.

Dar mai interesant mi s-a părut faptul că o fabrică de prosoape care oferă practic un singur tip de produs are propriul său centru de cercetare-dezvoltare. Asta înseamnă că o echipă de 40 de ingineri lucrează în permanență la dezvoltarea de noi produse, în principal prosoape 100% naturale, din fibre din cele mai diverse. Ultimul produs lansat la Heimtextil, frumos încadrat în mijlocul standului, a fost un prosop realizat din resturi de copaci. În afara centrului de R&D, Bursali are și o echipă de designeri, formată din 15 creatoare, toate femei.

Brandul propriu se numește NuaCotton, iar turcii folosesc la realizarea produselor diverse amestecuri de fire, de la deja banalul bumbac până la combinații cu in sau mătase, bambus, dar și tencell sau fibre realizate din reciclarea PET-urilor.

Amestecurile cu in sau mătase sunt folosite în principal pentru clienți din segmentul de lux, din cauza prețurilor mai ridicate.

Prosoapele se vând la kilogram, iar calitatea diferă în funcție de greutate. Spre exemplu, un prosop de 450 g/mp este considerat de calitate bună, dar greutatea poate urca până la 850 g/mp. „Acestea sunt din bumbac 100% și datorită faptului că sunt foarte groase se folosesc în special ca și covorașe de baie”, explică Seda Nur Sayar, sales supervizor, pentru Dialog Textil.

Fabrica din Bursa poate lucra orice tip de obiecte din țesătură plușată, de la papuci de casă pentru hoteluri la halate de baie, prosoape de baie și plajă.

„Avem și prosoape din fibre realizate din PET-uri reciclate, în special pentru zona de plajă sau hamamm. Bineînțeles că nu sunt la fel de absorbante ca bumbacul, dar pentru plajă sunt în regulă.” (S.N.S)

Produsele-vedetă sunt cele din gama NuaCotton, certificate cu Standardul 100 Oeko, iar marea majoritate a comenzilor merg la export către clienți din 50 de țări precum SUA, Canada, Germania, Marea Britanie, Franța, Spania, Rusia, Orientul Mijlociu și branduri precum Matalan, Zara sau C&A.

„Eu personal mă ocup de clientul Matalan din Marea Britanie, iar vânzările sunt bune în ciuda Brexitului. Suntem în permanență în legătură cu echipa lor de merchandising pentru a vedea care le sunt nevoile și îi vizităm o dată la două luni. Uneori ne solicită ei anumite modele, alteori le oferim noi designurile noastre. De exemplu, acum lucrăm pentru sezonul iernii viitoare 2020 și le-am pregătit câteva mostre”, punctează Seda Nur Sayar.

Brandul propriu nu se vinde pe piața turcă, ci doar în magazine online precum Amazon. În general, se lucrează comenzi mari, dar există și ordere de talie mai mică. „Pentru o culoare putem face 500 de bucăți, indiferent de greutatea prosopuui. Dar pentru modelele mai complicate, executăm de la o mie de bucăți în sus, depinde de design, client, comandă”, adaugă reprezentanta Bursali.