În contextul în care mare parte din shopping s-a mutat online, depozitele și infrastructura logistică încearcă să facă față situației. Saville Research estimează că va fi nevoie de 16,7 milioane mp de spații logistice în următorii cinci ani, pentru a satisface cererea retailului online.

Will Percival, consultant regional pentru investiții în cadrul Saville Research, a examinat modul în care au răspuns piețele la provocările create de Covid-19 asupra industriei de logistică. Cum era de așteptat, distribuitorii de alimente online au fost cei mai neafectați. De exemplu compania germană HelloFresh, un serviciu care livrează mâncare la domiciliu, a înregistrat o creștere de 14% a prețului acțiunii, iar retailerul online de produse alimentare Ocado, are creșteri atât de mari ale cererii încât a început să facă un fel de „coadă virtuală” a clienților, pentru a evita prăbușirea site-ului.

În schimb, retailerii online care oferă produse preponderent nealimentare au avut performanțe diferite: cei care oferă obiecte esențiale traiului zilnic îi depășesc pe cei care vând mărfuri neesențiale. În acest moment de incertitudine, consumatorii evită sau amână cumpărăturile neesențiale, fapt demonstrat prin scăderea prețului acțiunii cu 32% pentru retailerul online de modă Zalando.

Pe de altă parte, gigantul online Amazon, care a blocat intrarea tuturor articolelor neesențiale din depozitele sale, a înregistrat o creștere a acțiunilor de 2%. Tot Amazon a anunțat că va crea, numai în Statele Unite, în jur de 100.000 de joburi full time și part-time, pentru a face față nivelului de muncă necesar.

„Un lucru este sigur: necesitatea a determinat tot mai mulți oameni să apeleze la internet și anticipăm o creștere a comerțului electronic în 2020. Cei care, poate, nu au avut în vedere cumpărăturile online înainte de criza coronavirus, ar putea acum să le folosească mai des, pe măsură ce s-au obișnuit cu comoditatea de a li se livra marfa la ușă,” a declarat Percival.

În raportul European Logistics Outlook realizat de Savills Research, se mai precizează că creșterile vânzărilor retailerilor online au depășit estimările analiștilor, iar tendința se va amplifica pe viitor. La finele lui 2019, retailul online reprezenta 11,8% din totalul vânzărilor din Europa de Vest, ceea ce a dus la o cerere crescută de spații de depozitare. Ultimele estimări ale companiei Forrester indică faptul că retailul online ar putea ajunge la 17,7% din total, până în 2024. Prin urmare, Saville Research estimează că ar fi nevoie de 16,7 milioane mp de spații logistice în următorii cinci ani, pentru a face față cererii retailului online din Europa Occidentală.

Credit foto: Sikai Gu (Unsplash)