Potrivit unei investigații realizate de organizațiile Clean Clothes Campaign și Bread for the World, aproape 120.000 de muncitori din Europa au fost forțați să muncească în condiții de risc, în perioada stării de urgență. După ce România intrase pe lista roșie anul trecut, de data aceasta raportul a nu a făcut referire la țara noastră.

„În Serbia, Ucraina, Croația și Bulgaria, angajații câștigă în continuare mai puțin decât un minim decent, lucrând pentru mărci de modă germane, inclusiv Hugo Boss, Gerry Weber, Esprit, precum și pentru lanțurile de supermarketuri și farmacii din Germania. În ciuda pandemiei, managerii fabricilor au forțat lucrătorii să lucreze, chiar dacă exista riscul de infecție cu Covid-19, și încălcând prevederile internaționale,” se spune în raportul celor de la Clean Clothes Campaign, adăugând că nu există o legislație europeană care să forțeze brandurile și retailerii să respecte drepturile omului de-a lungul întregului lanț de furnizori.

În raport se preciza că muncitori dintr-o fabrică de confecții din Croația, care lucrau pentru Hugo Boss, nu aveau nici hârtie igienică sau săpun la toalete, iar dacă se îmbolnăveau, nu puteau să-și ia zile libere.

Bettina Musiolek, reprezentanta Clean Clothes Campaign (CCC), a precizat că multe dintre aceste probleme sunt asociate cu fabricile din Asia, „dar condițiile din aceste țări în curs de dezvoltare se întâlnesc frecvent și în Europa.”

„Salariile lucrătorilor din producția de îmbrăcăminte rămân extrem de mici în Europa de Est și Sud-Est. Un muncitor ucrainean va câștiga în jur de 126 de euro pe lună, ceea ce nu-i permite să economisească bani pentru situații precum criza de Covid-19. Pentru a face față, acești oameni ar trebui să câștige de trei până la cinci ori mai mult decât câștigă acum”, spune Musiolek.

Raportul pune responsabilitatea pentru această situație tot în cârca marilor retaileri și precizeacă că mărci precum „Hugo Boss, Esprit sau Gerry Weber își achiziționează hainele de la furnizori la prețuri foarte mici – între 1% și max. 5% din prețul de vânzare din magazine.”

CCC a menționat că în perioada pandemiei, mulți dintre retailerii germani au anulat comenzile care erau deja în producție sau gata de a fi livrate, din cauza închiderii magazinelor, și îndeamnă guvernele și Uniunea Europeană să adopte legislația potrivită pentru a determina brandurile și retailerii să respecte drepturile tuturor celor implicați în lanțurile de aprovizionare.

De cealaltă parte, Hugo Boss a informat că și-a alocat unitatea din Metzingen pentru producția de măști faciale, și că 200.000 de măști vor fi donate statului. În plus, compania va dona 20% din vânzările online din SUA către Crucea Roșie Americană și că se va lua în discuție suspendarea dividendelor pentru anul 2019.

Foto – Hugo Boss website