Prima jumătate din 2020 a fost o călătorie amețitoare pentru mulți retaileri de fashion, iar acum, când unele magazine s-au redeschis, Lectra ne propune să comparăm rezultatul acestei crize cu aceeași perioadă din anul trecut, pentru a obține o imagine de ansamblu a impactului pe care l-a avut pandemia asupra industriei. Au fost analizate câteva piețe europene, cu focus pe marii jucători în ce privește vânzările de îmbrăcăminte: Germania, Franța, Spania și Italia.

Raportul Covid-19 Retviews lansat recent de Lectra arată că marii retaileri au abordat strategii diferite în perioada de criză generată de Covid-19. În timp ce H&M a redus numărul articolelor la preț redus față de anul trecut, Zara a făcut exact opusul. Cu toate acestea, Zara are în continuare mai puține articole la prețuri promoționale comparativ cu mogulul suedez.

În medie, prețurile au crescut la H&M și Mango, în timp ce la Zara și Uniqlo s-a observat o reducere a acestora.

Vechimea stocului: față de săptămâna 19, săptămânile 20 și 21 au înregistrat un număr mai mic de sosiri ale articolelor noi.

Aici se pot observa cum comercianții care au optat împotriva unei strategii de creștere a discounturilor, s-au confruntat cu o creștere în intervalul primelor 60 de zile din an. De exemplu, în cazul C&A și H&M, ei au decis să reducă numărul articolelor cu discount de la începutul pandemiei și blocajelor din Europa.

În general, situația pare să fie destul de bună, deoarece perioada 0-60 de zile reprezintă articolele aparținând așa-numitului stoc COVID, adică articole lansate în perioada blocajelor, fără a fi expuse în magazine.

New arrivals: articolele de vară

În timp ce săptămâna 20 s-a concentrat mai mult pe îmbrăcămintea pentru copii, în săptămâna 21 atenția s-a îndreptat asupra îmbrăcămintei de vară. Categoriile care au generat cele mai mari venituri au fost în principal accesoriile, tricourile, rochiile, urmate de costume de baie și pantaloni scurți. Chiar dacă volumele au fost reduse comparativ cu anul trecut, retailerii vor să își prezinte și să își vândă colecția de vară în ciuda situației actuale.

Cota articolelor reduse – un trend anual?

Potrivit rapoartele Lecta, în ultimele săptămâni au existat două strategii de reduceri. În ultima săptămână, Mango și Zara și-au mărit numărul de articole reduse. Această tendință nu este vizibilă doar din cauza acestei crize. Când s-a comparat săptămâna 21 din acest an cu săptămâna 21 a anului trecut, evoluția trendului este și mai vizibilă. Brandurile spaniole analizate în acest raport arată că au fost nevoite să facă reduceri mai mari decât au făcut-o în mod normal.

Cu toate acestea, aceste branduri dețin totuși o cotă mai mică de articole reduse comparativ cu altele care au scăzut numărul de articole la discount precum H&M și C&A.

În timp ce H&M și Uniqlo au reușit să-și reducă numărul de articole cu reduceri, Mango și Zara au scos la vânzare mai multe articole la promoție, dar la rate de discount mai mici.

Evoluția prețurilor medii

Acum că am trecut de perioada blocajului total, iar colecția de vară începe să apară nu numai în magazinele online, dar și în cele fizice, putem arunca o privire asupra evoluției prețurilor. Potrivit raportului Lectra, Mango, care este în mod normal la un punct de preț mai mare decât Zara și H&M, a continuat să crească prețul mediu cu 20%, comparativ cu săptămâna 20 din 2019. Și H&M a crescut prețurile medii, în timp ce Zara le-a scăzut ușor.

În concluzie, industria modei a suferit masiv de pe urma crizei, și va continua să o facă. Cea mai bună metodă pentru a ieși din recesiune este ca brandurile să ofere sortimentele potrivite, fiind permanent la curent cu ceea ce doresc consumatorii.
Chiar dacă nu a avut loc o frenezie a discounturilor, se poate vedea că pandemia a schimbat peisajul competițional. Branduri care în mod normal nu ofereau discounturi în afara perioadelor stabilite sunt cele care au crescut masiv stocul de produse reduse. Reducerile însă nu au fost atât de mari ca și anul trecut. Iar aceasta pare să fie o strategie care să funcționeze – articole adiționale mai frecvente, în cantități mici, cu un discount relativ mic.