Foarte afectat de pandemia COVID-19, sectorul modei, îmbrăcămintei și textilelor a cunoscut o perturbare fără precedent a operațiunilor și a lanțurilor de aprovizionare. S-au închis mii de fabrici și magazine pe tot globul. Chiar dacă multe se redeschid acum, milioane de muncitori sunt într-o poziție precară.

Pe măsură ce activitățile se reiau lent, 17 companii, mărci și organizații importante au publicat o scrisoare deschisă subliniind necesitatea ca sectorul să se reconstituie mai bine și mai durabil după această criză – pentru a se asigura că pandemia COVID-19 ajută la accelerarea transformării sectorului.

Lansată în decursul evenimentului virtual Săptămâna mondială a apei din 2020, scrisoarea deschisă a fost semnată de multinaționale precum H&M, Tchibo, Burberry, PVH, Tommy Hilfiger, Calvin Klein și Primark, precum și de Sustainable Apparel Coalition, ZDHC, Alliance for Water Stewardship, CDP și WWF.

„Sectorul modei, îmbrăcămintei și textilelor a fost puternic afectat de această pandemie, punând în pericol traiul a milioane de oameni, precum și viitorul multor companii. Pe măsură ce industria începe să se redreseze, este esențial să înscrie pe un nou curs care să ducă întregul sector într-o direcție mai durabilă”, a declarat Stuart Orr, reprezentantul WWF.

Industria textilelor și modei este una dintre cele mai poluante, cu un impact semnificativ asupra sistemelor planetare. Conform cifrelor din 2015, sectorul era responsabil pentru consumul de 79 de miliarde de metri cubi de apă, pentru emisia de 1.715 milioane de tone de CO2 și pentru producția de 92 de milioane de tone de deșeuri. Potrivit unui scenariu în care se continuă ca și până acum, se estimează că aceste numere vor crește cu cel puțin 50% până în 2030, punând și mai multă presiune asupra sistemelor planetare – de la biodiversitate la apă la climă – care deja nu reușesc să facă față.

Organizația Internațională a Muncii (OIM) a lansat un apel la acțiune – „COVID-19: Acțiune în industria de îmbrăcăminte globală”, care are drept scop catalizarea operațiunilor din întreaga industrie pentru a sprijini producătorii și a proteja veniturile, sănătatea și ocuparea forței de muncă.

Scrisoarea deschisă semnată de branduri, retaileri și ONG-uri vine ca o completare a apelului OIM, cu accent pe aspectele de mediu care trebuie luate în considerare de către sector.

Credit foto – WWF