Romanița Iovan, una dintre cele mai frumoase femei din România, a avut inteligența de a-și transforma numele și a-l capitaliza în afaceri. Dincolo de glam-ul ecranelor, al tabloidelor sau de viața sa privată extrem de mediatizată uneori, Romanița este o femeie inteligentă, articulată și serioasă, care merge înainte indiferent de conjuncturi.
În cele două luni de izolare din perioada pandemiei, s-a aplecat asupra sănătății și a dedicat mai mult timp sportului, redescoperind „instrumentul” copilăriei noastre: coarda. Mărturisește pentru Dialog Textil că s-a bucurat de liniște, a lecturat câteva volume de Elif Shafak și Marc Levi, s-a perfecționat în arta gătitului și și-a făcut în fiecare seară plimbările prin cartier.
Pe lângă casa de modă care-i poartă numele și care reprezintă pentru ea activitatea principală, Romanița a investit acum 20 de ani într-un imobil de birouri și tot ea se ocupă de administrarea acestuia.
“Din luna martie mă preocup în mod deosebit ca toate companiile care își au sediul în această clădire să funcționeze în condiții de maximă siguranță”, explică ea.
Producție externalizată
În ceea ce privește creațiile de modă, Romanița nu a lucrat nicicând produse de serie, ci doar ținute la comandă. Iar anul acesta, care a fost mai dificil pentru fashion, îi servește pentru a se pregăti de aniversarea a 30 de ani de activitate neîntreruptă, pe care îi va împlini în iunie 2021.
“Nu am încetat, din acei aproape 30 de ani de activitate, să lucrăm pentru clientela noastră. Într-adevăr, recunosc că trebuie să ne reinventăm și tocmai de aceea lucrăm de ceva vreme la un nou proiect: un shop online (www.romanitaiovan.ro ).” (R.I.)
Dacă la început activitatea de producție a brandului a fost acoperită de un colectiv compact, “provenit din fostul centru de creație al UCECOM”, acolo unde a lucrat și ea ca model, în prezent dezvoltarea de produs și fabricarea efectivă sunt externalizate.
“În toți acești ani am preferat să lucrăm produse unicat, realizate pe comandă, promovându-ne creațiile noastre proprii sau creații speciale executate la cererea și pe profilul clientului. Nu am lucrat niciodată produse de serie. Din cauza faptului că nu mai există școli de meserii ne confruntăm acum cu o acută lipsă de personal specializat pentru execuția creațiilor noastre. De aceea încercăm să externalizăm producția și căutăm permanent mici secții care să ne ofere nivelul înalt de calitate cu care ne-am obișnuit clienții”, spune ea.
Pe lângă clientela privată și încercarea de a o constitui și fideliza permanent, Romanița a avut de-a lungul vremii colaborări cu cele mai importante televiziuni, unde a încercat “să impunem și un stil vestimentar nou”.
Festivaluri de modă
De-a lungul anilor, brandul a fost prezent la diferite festivaluri de modă din țară și străinătate, pentru a-și consolida imaginea și a se apropia mai mult de clientelă. Potrivit creatoarei, participarea la festivalurile de modă nu a fost întreruptă, iar ultimele colecții sunt prezente pe noul shop online. Printre festivalurile la care a participat în ultimii ani se numără:
2018/(colecția Moon) – City Fashion Week – Cluj
2019/(colecția Black Swan) – City Fashion Week – Cluj & Arad – Fashion Days & Festivalul Kasta Morreli Fashion Week – Iași
2020/(colecția Tango) – City Fashion Days – Cluj
“Începând cu anul 2007 am fost prezenți constant pe podiumul Couture Fashion Week – New York și am avut bucuria ca în septembrie 2013, la Creative Arts EMMY Awards, actrița americană McKenzie Westmore, gazda evenimentului, să poarte o creație Romanitza și să fie nominalizată la <best dressed>, în timp ce în noiembrie 2013 pe coperta revistei HOLA din America de Sud fotomodelul Brittny Gastineau a pozat îmbrăcată într-o creație Romanitza!” (R.I.)
Cine vine din urmă
Dacă în urmă cu 30 de ani, când a început Romanița să facă modă, piața era imatură și haotică, iar ofertele sărăcăcioase, în ultimii ani situația s-a îmbunătățit. Au apărut branduri mari, de lux și fast-fashion, retaileri de calibru internațional, dar și mulți designeri locali. Unii dintre ei au propriul brand și au reușit să-și formeze o clientelă locală sau vând în străinătate, alții (în special din școala clujeană de modă) lucrează în afară pentru mărci cunoscute. Chiar și așa, este loc pe piață pentru toată lumea. Romanița crede că designul românesc are un cuvânt serios de spus și remarcă existența unei tendințe în favoarea acestuia.
“Mă bucur că acum sunt foarte mulți creatori noi în România, pe unii dintre ei îi întâlnesc la festivalurile de modă și îi încurajez de fiecare dată. Dacă ai talent și îți dorești o activitate constantă, serioasă, cu un program bine stabilit și o viziune clară, mai ales în condițiile actuale în care se pot accesa fonduri destinate dotărilor sau modernizării acestora, cred cu tărie că se poate trăi din modă”, punctează ea, și le recomandă celor care doresc să înceapă o carieră în domeniul designului vestimentar să aibă cel puțin trei calități: creativitate, seriozitate și perseverență.
Planurile pentru anul următor, în care se vor celebra cei 30 de ani de activitate, cuprind elaborarea unui calendar al evenimentelor, unele pe care Romanița și-ar dori să le organizeze, altele la care ar dori să participe.