Autoritatea olandeză pentru consumatori și piețe (ACM) a început câteva anchete cu privire la revendicările înșelătoare privind sustenabilitatea în sectoarele energiei, produselor lactate și hainelor. Companiile care pretind în mod fals că sunt sustenabile vor primi amenzi usturătoare, de până la 900.000 euro.

Durabilitatea joacă un rol major în deciziile de cumpărare ale consumatorilor în aceste sectoare. Cu toate acestea, fenomenul de greenwashing este tot mai des întâlnit pe piață. Multe companii pretind că produsele lor sunt sustenabile, fără a putea să-și justifice afirmațiile. De aceea, în Olanda companiile care pretind în mod fals că sunt durabile vor fi amendate.

ACM a contactat peste 170 de companii olandeze, solicitându-le verificarea acurateții revendicărilor lor de sustenabilitate. Dacă întreprinderile induc în eroare consumatorii cu privire la aspectele de durabilitate ale produselor lor, ACM poate aplica amenzi sau penalizări periodice. Acestea pot ajunge la 900.000 de euro pentru contravenție sau la un procent din cifrele de afaceri.

Edwin van Houten, directorul Departamentului pentru Consumatori al ACM, explică: „Lansăm această acțiune pentru a stimula companiile să arunce o privire critică asupra revendicărilor lor de sustenabilitate. Trebuie să verifice acuratețea, claritatea și fundamentarea acestora. Începem cu aceste trei sectoare, deoarece, pentru consumatori, aspectul durabilității joacă un rol major în deciziile de achiziție. Iar companiile oneste nu ar trebui să se confrunte cu concurența neloială din partea celor care induc în eroare consumatorii folosind afirmații înșelătoare.”

În sectorul îmbrăcămintei, sunt vizate 70 de companii cărora li s-a cerut să justifice pretențiile privind durabilitatea. Dintre reclamațiile pe care ACM le-a întâmpinat în acest sector se numără cele privind folosirea bumbacului organic sau pretenția de a avea haine durabile, fără a explica cum.

Tricouri din bumbac organic, cu doar 50% bumbac organic

Potrivit ACM, o companie folosește mențiunea „tricou din bumbac organic”, în timp ce doar 50% din acest produs este fabricat din bumbac organic. Un magazin online oferă opțiunea de a-și filtra gama de îmbrăcăminte după „durabilitate”. Consumatorii care utilizează acel filtru pot vedea o selecție în care toate articolele afișate primesc termenul „alegere durabilă” lângă ele. Magazinul online nu explică ce este sustenabil la articolele afișate.


Perdele fericite făcute la comandă în Olanda
Micro-factory în Olanda
IKEA și MUD lansează o husă de canapea din jeanși purtați


Aceleași situații se întâlnesc și în sectorul produselor lactate, unde pe cutia de lapte scrie că acesta e sustenabil datorită faptului că ferma își generează propria energie, iar vacilor li se permite să iasă afară. „Nu este clar pentru consumator care sunt beneficiile sustenabilității în acest caz”, se spune în comunicatul ACM.

60 de companii vizate în sectorul energetic

În sectorul energetic, ACM a trimis scrisori către 60 de furnizori, solicitându-le să justifice afirmațiile de sustenabilitate. În scrisoare, ACM citează exemple de sustenabilitate care sunt înșelătoare, precum: „Majoritatea energiei noastre verzi este generată în Olanda”. De fapt, informația corectă este că doar 20% este generată în Olanda.

Reguli pentru pretenția de sustenabilitate

La începutul acestui an, ACM a publicat regulile generale pentru revendicările oneste de sustenabilitate, care se aplică atât produselor vândute în magazine fizice, cât și online:

  • „Explicați clar ce beneficii de sustenabilitate oferă produsul.
  • Dovediți-vă afirmațiile de sustenabilitate cu fapte și mențineți-le actualizate. Comparațiile cu alte produse, servicii sau companii trebuie să fie corecte.
  • Fiți sinceri și specifici cu privire la eforturile companiei în ceea ce privește sustenabilitatea.
  • Asigurați-vă că afirmațiile și imaginile le sunt utile consumatorilor, nu creează confuzie.”

De la mijlocul lunii iunie, ACM va evalua efectul acestei acțiuni și va publica ulterior rezultatele sale. Consumatorii pot vizita portalul de informații ACM ConsuWijzer pentru a afla la ce ar trebui să fie atenți atunci când doresc să facă achiziții durabile.

Foto: Jess Harper (Unsplash)