Diversitate, sustenabilitate, haine universale și vestimentație fără sezon: salonul de tendințe de la Milano a anunțat la începutul lunii aprilie intrarea în era modei perene 

Festivitatea de deschidere a târgului de tendințe 2023/2024 a fost prezentată de Giulia Crivelli, fashion editor al revistei Sole24Ore, și Francesco Morace, sociolog fondator al revistei Future Concept Lab,  împreună cu directorul artistic al târgului Milano Unica, Stefano Fadda.

Titlul acestei ediții – “Seasonless” – este, de fapt, un omagiu adus alegerii de a depăși propunerea accesoriilor și țesăturilor împărțite în secțiunile de Primăvară /Vară și Toamnă /Iarnă de până acum.

Ideea apare în analiza contextului global în care piețele răspund acum solicitărilor care sosesc din fiecare colț al pământului, deci cu climate și anotimpuri diferite.

Milano Unica propune companiilor de țesături și accesorii o nouă provocare – țesături cu amestec de fibre, grosimi diferite și culori care pot fi utilizate oriunde și oricând fără a fi constrânși de sezonul în care ar putea fi purtate.

Noile generații sunt total deconectate de conceptul de pantaloni sau geacă de iarnă, pardesiu de primăvară sau jachetă de vară. Tricoul și pantalonii denim, de exemplu, au devenit simbolul vestimentației fără sezon și intro/gender. Tinerii pot folosi orice piesă vestimentară fără a le păsa de perioada în care a fost în vogă sau de sezonul pentru care a fost creată.

Frontiera dintre masculin și feminin se diluează din ce în ce mai mult, începând cu produsele cosmetice și terminând cu accesoriile sau tipologia și culorile pieselor vestimentare.

Dacă până acum doamnele aveau în garderobă obiecte vestimentare masculine, acum bărbații au început să introducă în garderoba lor piese provenite din vestimentația feminină, cum ar fi fularele ample cu imprimeuri Pashmina sau gențile tip plic “clutch”. Se demonstrează încă o dată că moda este indescifrabilă, nu putem știi dinainte care dintre elementele propuse va avea succes.

Italia, capitala modei “prêt-à-porter”, este invitată să producă vestimentație de calitate, “slow fashion” dar cu un plus estetic susținând trendul ecologic. În acest fel, produsele sustenabile vor  fi purtate pâna la deteriorare evitând surplusul consumului în exces. Sustenabilitatea are nevoie de estetică, pentru a face să devină specială chiar și o pereche de pantofi de protecție pentru șantier. Firma “U POWER”, de exemplu,  a reușit să îmbine utilul cu frumosul, iar un inginer sau muncitor poate să intre acum într-un bar pentru o scurtă pauză de cafea sau după orele de program fără a fi nevoit să-și schimbe pantofii.

Ediția de anul acesta a prezentat trei direcții de tendințe principale:

  • “OPULENCE” tradus prin influențe arhitecturale, tradiții folclorice din culturile orientale  sau desene micro jacquard inspirate de cravatele anilor 1970
  • “NATURA” – tridimensionalitate redată prin intermediul tesăturilor matelassè cu efect transparent și imprimeuri camuflaj corelate lumii minerale, broderii micro-florale reprezentând o altă față e esteticii “green”.
  • “FEXIBILITATE” sau o opțiune între viața urbană, în aer liber, și serviciul “online de acasă” subliniind confortul și relaxarea.