Majoritatea clienților români (58%) spun că nu folosesc mai des produse sustenabile din cauza prețului mare al produselor, în timp ce 35% nu au încredere în autenticitatea etichetelor eco, iar 28% spun că alternativele eco din magazine sunt reduse, conform celui mai recent studiu al agenției de cercetare de piață MKOR.
38% dintre români sunt consumatori etici și sunt conștienți de impactul pe care îl au asupra mediului prin alegerile lor de consum, demonstrând un comportament responsabil, etic și asumat. În același timp, 56% sunt indeciși, iar 6% nu sunt interesați de sustenabilitate și etică.
Alți factori care îi determină pe români să evite achiziționarea produselor sustenabile sunt neîncrederea în declarațiile de sustenabilitate ale companiilor, lipsa informațiilor despre impactul și originea produselor (24%), urmate de lipsa timpului pentru a căuta alternative sustenabile (21%).
Portretul Consumatorului Etic din România: Mamă, Millennial, 41 ani, mediul urban
Profilul Consumatorului Etic din 2024 este predominant reprezentat de femei care fac parte din generația Millennials, locuiesc în mediul urban, au studii superioare, au copii minori și venituri medii sau mici.
„Consumatorul Etic este o persoană care ia decizii de cumpărare în funcție de impactul său social, ecologic și moral”, a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
41% dintre consumatori aleg produsele cu beneficii pentru sănătate
Consumatorul etic este implicat și ia în mod consecvent decizii responsabile pe mai multe planuri ale vieții cotidiene: de la ce și cum mănâncă sau cumpără, la modul în care se deplasează sau își gestionează resursele.
41% dintre respondenți sunt interesați de beneficiile pentru sănătate și starea de bine atunci când achiziționează produse și servicii, iar 39% sunt atenți la aspecte legate de sustenabilitate și responsabilitate față de mediu.
45% dintre consumatorii etici cumpără mai puține haine și evită consumul excesiv de fashion. Preferința pentru produsele naturale, deși mai puțin răspândită, este mult mai accentuată în cazul consumatorilor care fac alegeri etice (25%), potrivit raportului MKOR.