Autor: Andra Imbrea

 

Cum a crescut iTUX în doi ani și a devenit un nume de referință în industria de fashion

În urmă cu doi ani, trei antreprenori cu experiență în industria de modă din România puneau bazele unui companii axate pe închirierea costumelor bărbătești de ceremonie, un model de business nemaintâlnit în sistemul românesc de fashion. Având la bază conceptul de sharing economy și o cerere foarte mare din zona ținutelor de ceremonie, iTUX a crescut considerabil în cei doi ani de existență pe piața românească, a deschis un al doilea punct de lucru în Cluj, a câștigat recent un premiu în valoare de 50.000 de euro ca fiind unul dintre cele mai promițătoare startup-uri românești și are în continuare planuri de expansiune. Alexandru Nestian, co-fondator și managing partner iTUX, a povestit pentru Dialog Textil cum a pus bazele afacerii, care sunt provocările iTUX, mai ales în zona de producție, și cum vede evoluția nișei de made to measure în România.

 

La început, în 2016, iTUX aduna trei nume din industria din modă, însă ulterior Alexandru Nestian și Ana Maria Varvara au rămas la cârma serviciului de închiriere ținute de ceremonie bărbătești. „iTUX este un business încă nou pe piața din România fiind înființat la sfârșitul lui 2016. Asta înseamnă că am prins fix două sezoane complete de eveniment în România: 2017 și 2018. A luat naștere printr-o simplă îndrăzneală de a face ceva diferit pe piața de modă bărbătească din România și luând în calcul și trendurile globale care se mută dinspre consumerism către o economie bazată pe rental/sharing”, spune Alexandru Nestian.

Investiția inițială în business-ul iTUX a fost de 100.000 de euro, iar ideea de a închiria o haină de gală nu este una nou, din contră, ea este exploatată la nivel înalt pe piețe internaționale, unde opțiunea de a închiria este cu mult înaintea celei de a cumpăra. De unde ideea unui astfel de business, inexistent la acel moment pe piața românească, dar o formă a normalității și a dezvoltării sociale în Occident?

„În 2015, în timpul unei ședințe, aveam pe ordinea de zi un proiect de-ale meu, am ajuns la concluzia că e nu e rentabil să producem o colecție capsulă de costume de ceremonie pentru un târg de nunți. Trebuia să vindem 60% din tot ce produceam că să acoperim toate costurile și să ajungem la break-even. Fix când să terminăm ședința am pus eu așa o întrebare în gol: „De ce nu le închiriem noi?”. Mi s-a părut cea mai bună idee în acel moment pentru că puteam în sfârșit să aducem ceva nou pe piața de ținute bărbătești din România. Întotdeauna mi-am dorit să schimb felul în care bărbați români se îmbracă”, explică co-fondatorul iTUX.

iTUX propune servicii de închiriere de costume bărbătești de ceremonie, pe modelul made to measure. Ceea ce înseamnă că, la fiecare închiriere, costumele sunt ajustate și modificate în funcție de noul client. Pe lângă închiriere, în cadrul iTUX costumele se pot cumpăra, în situația în care există doritori pentru achiziție. În speță, un client o dată ce poartă un costum poate să fie impresionat astfel încât să își dorească să îl achiziționeze definitiv. De aici, cele două variante suplimentare oferite, de a-l cumpăra ready-to-wear sau made to measure.

Prin ce se diferențiază iTUX față de un alt business de închiriere ținute de gală? „Cumva se diferențiază prin simplu faptul că este, momentan, singurul jucător asumat pe piața din România. Argumentele noastre sunt simple: ținute simple și elegante, consiliere și modificarea fiecărui produs pe corpul și măsurile clientului. Astfel, la livrare fiecare ținută vine pe corpul clientului precum una realizată la comandă. Clientul este întotdeauna pe primul loc și tot ce încercăm noi să facem este să îi ușurăm acestuia demersul de a se îmbrăca elegant și corect pentru un eveniment important. Ținând cont că majoritatea clienților noștri sunt miri, cu atât mai mult este o onoare și plăcere pentru noi să ne ocupăm de ținută lor în această zi importantă”, explică Alexandru Nestian.

Cum a evoluat iTUX

Anul acesta, iTux a câștigat marele premiu în valoare de 50.000 de euro în cadrul competiției Startarium, despre care Alexandru Nestian spune: “A fost o experiență interesantă, m-am dus acolo cu 0 așteptări ținând cont că este acel mit că doar startup-urile de tehnologie câștigă. M-am înscris ca să văd ce înseamnă un concurs de pitch-uri, nu mai participasem înainte. E greu de zis cum ne-a ajutat participarea la Startarium, momentan suntem în etapa de gândit și planificat ce vom face cu banii, avem direcțiile mari pe care le-am prezentat pe scenă și pe care le vom implementa în 2019. Este vorba de două noi locații și extinderea colecțiilor pentru bărbați, pentru zona feminină cu colecții de tuxido-uri, dar și pentru copiii (…) iTux este un business validat pe piață, cu creșteri, pe când alți concurenți Startatium veneau cu proiecte nelansate sau în fază incipientă”.

„Businessul este într-o creștere continuă încă de la lansare, anul 2018 s-a încheiat cu o creștere a cifrei de afaceri de 40%, iar pentru acest an țintim o dublare a acesteia. În doi ani am ajuns să deținem două locații care generează o cifră de afaceri de până la 220.000 de lei”, explică Alexandru Nestian.

Pentru 2019 antreprenorul vizează o dublare a cifrei de afaceri, de până la 500.000 de lei, luând în calcul cele două locații existente-în București și Cluj-și cele două magazine ce urmează a fi lansate în 2019, în Constanța și într-un alt mare oraș din țară.

Până la 15% din cifră de afaceri a iTux provine din retail deoarece startup-ul oferă posibilitatea celor cărora le plac produsele închiriate să le achiziționeze, plătind o diferență față de prețul de închiriere. Zonă de retail rămâne, însă, o parte complementară pentru iTux.

Cât despre producția costumelor iTUX, dacă inițial fondatorii companiei au început să producă pe plan local, ulterior s-au reorientat către piețe externe. „Producția este un punct sensibil pentru noi, având mereu nevoie de noi produse pentru colecțiile noastre de închiriere. Întâi am produs în România ținând cont că atât eu cât și partenera mea Ana Maria Varvara aveam experiența necesară și relațiile în piață pentru a ne găsi o fabrică potrivită nevoilor noastre. Lucrurile s-au schimbat în 2018 când a venit momentul unei noi colecții pentru București și pentru noul showroom din Cluj-Napoca și ne-am orientat către un partener din Liban, care a reușit să ne ofere flexiblitatea, termenele de livrare și calitate net superioară producțiilor din România sau Bulgaria (des folosite de business-urile din România) la un preț mai bun”, povestește Alexandru Nestian.

Cum vede fondatorul iTUX evoluția industriei de fashion

Alexandru Nestian are o experiență vastă în industria de fashion din România, bifând mai multe afaceri din segmentul de made to measure masculin. Cum vede acesta evoluția industriei, cum s-a schimbat comportamentul de consum al românilor și cum se reflectă în producția de textile?

„Segmentul de made to measure din România a avut un progres incredibil de rapid în ultimii 10 sau 15 ani. În perioada 2010 și 2015 cred că numărul afacerilor de pe piață s-a triplat, mulți fiind atrași de marjele și de simplitatea aparentă a unui astfel de business. Din păcate acest lucru a însemnat și intrarea unor jucători fără nicio experiență de design vestimentar sau consiliere pe o piață unde rafinamentul și miciile detalii contează enorm. Momentan văd această piață la un nivel de saturație atât calitativ cât și cantitativ. Toate business-urile oferă aceleași materiale, aceiași furnizori și în mare toți au aceleași surse de producție. Tot ce diferă pentru client este numele agentului de vânzări sau eticheta de pe interiorul sacoului”, consideră Alexandru Nestian.

Este momentul când jucătorii care își doresc să fie sau să rămână branduri să facă un pas în plus, să înceapă să vină cu noutăți: acum câțiva ani majoritatea vindea costume termoculate (lipite) până când un business (Zenonni Su Misura) a început să își asume că va livra doar costume half-canvas ori full-canvas. Ușor, ușor toți ceilalți au început să introducă aceste opțiuni. A fost nevoie de un pionier care să îndrăznească să stabilească un standard ridicat obligându-i pe ceilalalți să îl urmeze.

„Pe partea de made to measure, consumatorul a început să înțeleagă ce înseamnă un costum realizat pe comandă de calitate și știe ce să ceară și ce materiale să prefere. Automat devine mai exigent și pentru că a început să vadă acest produs și cum este realizat și livrat în afara României și dorește același nivel și de la furnizorii din țară. Cumva made-to-measure este tratat ca un segment de lux al industriei textile și nu este la fel de ușor afectat de schimbările de trend sau de probleme economice. Chiar dacă acum există scăderi în retail chiar și la nivelul marilor jucători de pe piață, pe luxury acest lucru se resimte mai puțin”.

„Din păcate, chiar dacă avem mulți jucători în această industrie, peste 90% dintre ei își realizează producția în afară României. Avem multe fabrici care produc în sistem lohn și a căror plus valoare atât economică cât și pentru industrie este minimă. Dar fabrici care să aibă capacitate și linie dedicate pentru made-to-measure sunt câteva (și acelea deținute de străini). Și dacă venim și cu heirupismul legislativ cu atâtea creșteri de salarii minime din pix atunci o să avem o mare problemă în această industrie pentru că nu mai este atractivă pentru clienții din Vest care se vor orienta către țări cu costuri și prețuri de producție mai mici. Iar dacă nu ai o linie dedicată pentru acest sistem de lucru este dificil să livrezi calitate rapid pentru că depinzi mereu de alte linii de producție și să intri acolo printre alte comenzi”, mai spune Alexandru Nestian.

Ce estimări are co-fondatorul iTUX privind industria de fashion din România: încotro se îndreaptă, de unde și ce vom cumpăra? „Jucătorii de fashion în România care au reușit să iasă din anonimat sunt puțini. Majoritatea sunt încă la nivelul de „boutique” și la nivel de încasări care nu le permit expansiune, producție mărită, colecții noi și acoperire națională. O să cumpărăm în continuare de la lanțurile de afară cu magazine la orice pas și prin orice mall, cu materiale de slabă calitate (dacă acum 4-5 ani încă mai găseai produse din materiale 100% naturale, acum toate sunt cu sintetice prin ele) și pe care o să le înlocuim după câteva folosiri. De ce altfel s-ar numi fast fashion?”.