Chiar dacă România este cunoscută pentru marile capacități de producție și munca în lohn, apar mereu nume noi pe piață, branduri tinere și creative care încearcă să-și croiască un drum și să-și găsească o clientelă. Este și cazul Nadura, o afacere de familie, din București, care a ales să investească în produse outdoor, din materiale naturale.
Când s-a născut brandul Nadura și care este conceptul din spatele lui?
Nadura s-a născut spre sfârșitul anului 2021, deși numele a venit un pic mai târziu. Suntem o afacere de familie, iar cu mult timp înainte de a pune bazele brandului ne bucuram împreună de excursii și drumeții montane. Totul a pornit de la echipamentele din lână merino, despre care noi sperăm că oricine urcă pe munte știe câte ceva. Am încercat mai multe produse din lână, de la mai mulți producători, dar am simțit că putem să facem ceva măcar la fel de bun, iar experiența de producție a unora dintre noi a ajutat enorm.
Totuși, nu am vrut să ne limităm la un singur tip de material și am găsit țesături speciale, toate din fibre naturale, cu proprietăți superioare de respirabilitate și termoreglare, care protejează sănătatea pielii. Din acest motiv produsele noastre sunt simple și elegante, pretabile atât pentru activitate intensă, cât și pentru relaxare. Pe scurt, pentru noi e important să aducem în atenția publicului aceste materiale și beneficiile lor, să nu ne bucurăm doar noi de ele.
Ce tipuri de produse oferă și unde sunt confecționate?
Toate produsele noastre sunt create și confecționate în întregime în România, la București. Avem planuri mari de viitor, dar cum abia am pornit la drum, pentru început am creat o colecție de bază formată din tricouri, bluze cu mânecă lungă și colanți, precum și accesorii cum sunt fularele circulare (neck-tubes) sau căciulile.
Majoritatea se găsesc deja în magazinul nostru online, celelalte se produc în momentul de față și vor ajunge și ele foarte curând pe site. Beneficiile materialelor noastre le recomandă pentru purtarea direct pe piele, astfel că momentan ne concentrăm asupra conceptului de baselayer sau prim-strat, peste care se pot îmbrăca straturi medii (o bluză de trening, hanorac, polar, pulover) și exterioare (jachetă sau geacă de vânt, de ploaie sau de vreme rece).
Care sunt materialele utilizate, de unde vă aprovizionați, ce surse aveți?
Acum avem lână merino și vâscoză: bambus și Tencel. Cum ziceam, în urma documentării am decis să abordăm o plajă mai mare de materiale pentru a le putea promova cu diverse scopuri. Lâna este perfectă pentru mersul pe munte și pentru orice activitate pe timp de iarnă, căci are o capacitate excelentă de a păstra căldura la nivelul corpului, dar și captează extrem de greu miros.
Asta am testat într-o tură de două zile în Piatra Craiului, unde doi dintre noi au purtat tricouri merino de dimineață până a doua zi seara, și putem confirma ce scrie pe cutie. Pe de altă parte, bambusul și Tencelul sunt similare, adică materiale perfecte pentru vară, căci te mențin răcoros și uscat, dar ce le separă este că primul este mai dens și mai elastic, extrem de moale pe piele, pe când al doilea este un pic mai rigid, dar perfect de subțire. Și pe acestea le-am testat pe parcursul unor antrenamente intense, dar și în oraș la temperaturi caniculare de iulie/august, și au trecut toate testele cu brio.
Materialele sunt achiziționate din mai multe țări din UE, nu am vrea să dăm din casă, dar am trecut printr-o perioadă intensă de teste și încercări la început, zeci de mostrare parcurse în timp ce, simultan, puneam tiparele pe picioare.
Unde se face vânzarea, care este răspunsul pieței, până acum?
Pentru noi, baza este site-ul, nadura.ro, neavând vreun plan pentru o locație fizică momentan. Suntem de asemenea prezenți pe eMAG și urmează integrarea pe încă un marketplace, și punem la punct niște parteneriate cu retaileri și cu magazine de specialitate. Răspunsul este unul pozitiv, avem din ce în ce mai multe comenzi și ne obișnuim cu ritmul de muncă.
Cât de dificil a fost să găsiți un producător, în condițiile în care în România se lucrează în general articole complexe?
La fel ca găsirea și alegerea materialelor, am vizitat mai multe ateliere în București și împrejurimi, până la urmă găsind o colaborare foarte bună pentru noi, chiar în oraș, ceea ce ne-a permis să participăm activ la procesul de producție și să urmărim materialul pe tot parcursul acestui proces, de pe rolă până pe umeraș și în final în cutie. Deși știam că se lucrează articole complexe, asta nu a fost o problemă pentru noi. Într-adevăr, pentru tricouri manopera durează mai puțin, dar fiind serii suficient de mari, ne-am înțeles cu producătorul și toată lumea a fost fericită.
Care a fost investiția inițială?
Suntem o afacere de familie și, fără să fiu foarte specific, pot să spun că a fost o investiție semnificativă, atât financiară, cât și ca timp și efort. Fiecare etapă a dezvoltării conceptului și a procesului de lansare pe piață, de la planificare și pregătiri, la producție, ambalaje, web-design și promovare, a durat mult mai mult și a costat mult mai mult decât ne așteptam. Deși a fost greu, am reușit din fericire să rămânem independenți și să ne autofinanțăm, și cum nu am vrut facem compromisuri la calitate.
Unde vreți să duceți brandul, ce planuri aveți?
Am lansat produsele pe piață de curând, și, deși se fac aproape doi ani de când am început și nu a fost o zi liberă, de acum vom avea și mai mult de muncit! Avem planuri concrete pentru viitor. Construim un brand solid, care va oferi o întreagă gamă de echipamente sport din aceste materiale absolut deosebite. Pe măsură ce ne vom mări capacitățile de producție, vrem să avansăm, pe lângă basics, spre produse pentru straturile medii și poate exterioare, precum și către alte segmente din zona streetwear și poate chiar leisurewear. Beneficiile acestor materiale ar fi pretabile pe orice activitate, de la sport la dormit, la mers la muncă, iar asta ne dă o misiune pentru următorii ani.