Retailerul de articole sportive Decathlon a inaugurat luna trecută primul depozit din țară la Ștefăneștii de Sus, lângă București. Cu o suprafață totală de 29.000 de metri pătrați, depozitul are capacitatea de aprovizionare a 30 de magazine și este menit să acopere, pe lângă piața românească, și pe cele din Bulgaria și Grecia.
Investiția totală s-a ridicat la 4 milioane de euro, iar lucrările de proiectare şi amenajare au durat șapte luni. Investiția în stocuri, atunci când depozitul va fi plin, va depăși 10 milioane de euro. Depozitul va cuprinde peste 1.500.000 de articole sportive, iar zilnic vor fi livrate între 50.000 și 180.000 de produse, în funcţie de sezon şi comenzi. Decathlon estimează pentru acest an vânzări în valoare de 200 de milioane de euro pentru cele 20 de magazine din țara noastră. Alte două sunt pe punctul de a se deschide în acest an, iar alte trei-patru anul viitor.
Jean Francois Mace, CEO al Decathlon România, ne-a explicat cum reușește să mențină prețurile mici – nu prin aprovizionarea din China, ci prin cea de proximitate. Asta înseamnă producție de biciclete și textile speciale pentru ciclism la Timișoara și de bocanci la Brașov, București și Alba Iulia.
Cunoașteți ultimele cifre legate de creșterea economică a României, bazată de fapt pe consum. Se reflectă și în vânzările Decathlon?
Suntem la curent cu ultimele modificări legate de fiscalitate și pot spune că există riscul reducerii investițiilor sau chiar al mutării unor afaceri în alte țări dacă vor crește taxele. Noi nu vrem să creștem prețul de vânzare al produselor, acest lucru este imposibil pe o piață extrem de competitivă. Dimpotrivă, vrem să scădem prețurile. Cum putem face asta în condițiile în care costurile și salariile cresc? Trebuie să găsim o cale, iar eu cred că una dintre modalități este aprovizionarea de proximitate. În loc să primim bicicletele din Portugalia, unde avem o fabrică, apelăm la producția din România. Avem o fabrică cu care colaborăm la Timișoara și vom crește cantitatea produselor fabricate aici. Astfel vom reuși să reducem prețurile, în special pentru produsele grele și voluminoase, pentru care transportul este costisitor. În plus, reducem și timpul de livrare. Decathlon este în creștere pe piețele din Europa de Est, România fiind una dintre piețele noastre principale atât de desfacere, cât și de producție, nu doar pe partea de biciclete, ci și de încălțăminte și textile.
Ce tip de textile fabricați în România?
Colaborăm cu o fabrică pentru îmbrăcămintea destinată ciclismului. Nu este vorba de primul preț, dar oricare ar fi gama de produs, mai basic sau mai performantă, încercăm să fim cu 20-25% mai ieftini decât competitorii noștri. Pentru segmentul de încălțăminte suntem mai agresivi pe primul preț, deoarece încă majoritatea populației din România nu-și permite să cumpere articole sport. Deci cumpărăm colecții locale, iar acum avem și acest depozit de lângă București, primul din țară. Înainte ne aprovizionam din Ungaria, deci vorbeam de distanțe, timp și costuri mai mari. Sigur că și investiția în acest depozit este semnificativă, dar era necesară și se va amortiza într-o perioadă scurtă. Apoi, noi nu sponsorizăm mari sportivi precum Ronaldo cum fac alte branduri sport, altfel am fi nevoiți să creștem prețul de vânzare. Strategia noastră este determinată de scopul nostru, acela de a face sportul accesibil, de aceea tăiem costurile atât cât se poate. Valoarea noastră este produsul, de aceea nu investim foarte mult nici în amenajarea magazinelor, să zicem.
Vindeți în principal branduri proprii, ce procentaj au din totalul mărfii?
Sunt anumite sporturi unde vindem bine și alte branduri, dar în ultimii ani procentajul brandurilor proprii a crescut până la 85%. De fapt, brandurile noastre se vând cel mai bine, iar asta deoarece controlăm întreg lanțul de producție, de la design la producție, pentru aproape toate produsele, în felul acesta controlăm și prețul și calitatea produselor.
Știu că sportul a fost în ultimii ani un trend important. Aveți două colecții pe an și mergeți pe funcționalitate sau urmăriți tendințele și încercați să le oferiți clienților produse sport, dar în trend?
Bună întrebare. Vrem să fim tot mai mult concentrați pe sport, nu pe fashion. Când dezvoltăm un produs, avem în minte funcționalitatea și performanțele acestuia. Totuși trebuie menționat și poate că știți, noi suntem a doua companie din Franța ca număr de designeri, după Renault. Avem designeri dedicați pe fiecare sport și încercăm să avem tot mai puține extensii de linii de produs și să investim doar în produsele necesare practicării sportului.
Mi-ați răspuns la întrebare – aveți două colecții mari pe an… Atunci de ce aveți nevoie de aprovizionare de proximitate și nu aduceți textilele din Asia?
Noi credem în aprovizionarea de proximitate, pentru că dacă colaborezi cu un producător de costume de schi din apropiere, poți vinde mai mult.
Lucrați cu cineva pentru costume de schi?
Din păcate nu, dar directorul nostru de producție are o mulțime de proiecte în plan. În prezent colaborăm cu un producător de ghete de hiking din gama superioară Queshua, cu care vrem să încercăm să dezvoltăm și producția de echipamente de fitness, pentru că procesul este oarecum asemănător. S-a lucrat deja și se va lansa producția. Tot în România producem și suporturile de bicicletă pentru mașină. Acum mai trebuie doar să recrutăm personal, iar în zona Timișoarei forța de muncă este o problemă, dar sunt sigur că vom găsi o soluție.
Vorbeați de dezvoltarea omnichannel, care implică vânzări online și mobile. Puteți să-mi spuneți care sunt procentele?
De fapt, vânzarea online este nesemnificativă în acest moment. Avem un website și vindem online, dar procesul a fost complicat până acum fără a avea un depozit în România. Acesta este și unul dintre motivele pentru care am investit în acest depozit, pentru a putea vinde online și a urca întreg catalogul de produse. Noul site va fi actualizat până la finele anului, deoarece cred că vânzările online vor crește.
Care vor fi următoarele magazine deschise?
Intenționăm ca până la sfârșitul anului să mai deschidem două magazine, la Piatra-Neamț și la Buzău. În total, angajăm în România peste o mie de persoane și numărul va crește odată ce vom angaja personal și pentru acest depozit. În spațiile în care intrăm investițiile variază în funcție de tipul contractelor pe care le avem, iar ca și chiriași investim în amenajare, stocuri și mijloace fixe între 800.000 de euro și putem depăși un milion de euro pe magazin. Investiția de la Buzău va depăși 800.000 de euro, iar la Piatra-Neamț nu va trece însă de 650.000 de euro.
Cu cât se va reduce timpul de livrare datorită acestui depozit, din perspectiva consumatorului final?
Scopul direct al depozitului este în principal dezvoltarea comerțului online, deoarece momentan ne bazăm pe stocurile disponibile ale celui mai mare magazin din țară. Cu ajutorul depozitului, vom avea 80% din totalul colecției, deci automat varietatea va crește și la fel și vânzările. Până la finele anului vom avea și o platformă nouă pentru comerțul online, iar timpii de livrare vor fi mult reduși. Noi estimăm ca în 2019 să putem să livrăm pe plan local în șase ore.
Care sunt sporturile cele mai de succes sau produsele cele mai de succes în România?
În general, diferă de la un oraș la altul, dar la nivel general se vede o creștere a ciclismului. De aceea am și dezvoltat parteneriate de producție cu două fabrici din vestul țării. De asemenea, vedem creșteri pe hiking și schi, dar și pe fotbal, pescuit, vânătoare. Dar lucrurile diferă în funcție de magazin. Însă noi dorim să acoperim toate sporturile. Produsele cel mai bine vândute sunt cele ale brandurilor proprii, în funcție de sezon. Anul trecut, de exemplu, s-a vândut bine o mască de scufundat, acum câțiva ani un cort care se închide și se deschide foarte repede. Încercăm să venim cu inovații în fiecare an, cum este mingea de baschet cu care poți bate cuie și nu se sparge, la fel și toate articolele destinate ciclismului, multe fiind produse în țară. La Brașov, București și Alba Iulia producem în jur de 4 milioane de perechi de încălțăminte de munte și de escaladă, iar numărul de biciclete a depășit 600.000. Aproape 80% din gama de biciclete sunt produse în România. Dar ceea ce se lucrează aici merge și la export. În general în România se lucrează gamele tehnice, cu toate acestea procentele din producția totală a Decathlon sunt foarte mici.