Unul dintre cei mai importanți producători de confecții din țară, Ottorose, a decis să relocheze o parte din capacitate în Georgia. Decizia companiei va afecta nu doar proprii angajați din Ploiești, ci și multe alte mici afaceri care depindeau de comenzile plasate de Ottorose, care făcea mai mult decât simplu lohn: era unul dintre puținele exemple de la noi care ajunsese să propună colecții unor branduri precum H&M. Michael Lykourgou a declarat pentru Dialog Textil că nu renunță la fabrica din Ploiești și că cea din Georgia este “o nouă afacere”, dar putem specula că dacă lucrurile merg bine acolo va păstra probabil doar mostrarea și piesele dificile la noi. Potrivit Agenției Enterprise Georgia, societatea nou înființată se numește MGMTex și este o investiție româno-georgiană al cărui obiect de activitate este confecționarea de îmbrăcăminte pentru femei și bărbați. Fabrica este amplasată în localitatea Kutaisi, capitala regiunii vestice Imereti, și a fost lansată în luna aprilie. Potrivit informațiilor publicate de site-ul georgian, Ottorose a investit până acum aproape 400.000 de euro, urmând ca pe viitor să mai vină cu alte 800.000 de euro. MGMTex va lucra pentru export și dacă într-o primă fază angajează 250 de persoane, alte 350 li se vor alătura în viitor. Chiar dacă pare la prima vedere o mișcare controversată, Georgia este o destinație de afaceri extrem de primitoare. Potrivit ultimului raport al Băncii Mondiale, dintre statele Europei emergente, este țara în care se fac afaceri cel mai ușor. Raportul numit Doing Business compară condițiile mediului de afaceri din 190 de state ale lumii, iar Georgia se numără pe locul 9 mondial. Chiar Banca Mondială a ajutat la implementarea reformelor care au îmbunătățit performanțele Georgiei. În raport, țări precum Polonia se clasează pe poziția 27-a, iar România doar pe 45, după Moldova. Ca să nu ne simțim foarte prost, Italia este situată chiar după noi, pe 46, iar Ungaria pe 48.
Dacă aruncăm o privire pe hartă, observăm că Georgia beneficiază și de o poziție privilegiată, grație accesului la Marea Neagră dinspre Asia. De fapt, guvernul georgian a aprobat la finele anului trecut proiectul de dezvoltare Anaklia Deep Sea Port, care va permite transportul pe mare al containerelor de mare tonaj, facilitând astfel tranzitul dinspre Asia, China în principal, spre Europa. Este cel mai mare proiect de infrastructurtură din istoria Georgiei, care va consolida poziția de tranzit a țării pe noul „drum al mătăsii” construit de chinezi. Una dintre căile uzitate de transport este cea feroviară, dar Trans-Siberianul se confruntă cu creșteri de costuri din cauza insuficienței capacităților de transport și vitezei reduse cu care circulă trenurile.
Industria textilă georgiană are tradiție în producția de mătase și lână, dar după căderea Uniunii Sovietice, acest sector a trecut prin timpuri dificile. A renăscut însă în 2004, odată ce investitori din Turcia s-au arătat interesați de forța de muncă ieftină, costuri reduse cu electricitatea și mediul de afaceri prietenos. Industria textilă georgiană nu impresionează prin mărime, sunt în jur de zece producători de talie mare georgieni și alți șapte turci (BTM Textile, Adjara Textile, Batumi Tex, Georgian Textile), la care se adaugă în jur de 200 de microîntreprinderi. Turcii s-au arătat cu atât mai interesați de Georgia, cu cât din 2015 au pierdut avantajul costurilor. În ce privește acordurile comerciale dintre Georgia și UE, până nu demult acestea nu permiteau exportul de textile și confecții din Georgia fără taxe vamale, de vreme ce materia primă folosită era în mare parte de origine turcă. Dar în octombrie 2016 s-a semnat un acord prin care producătorii georgieni pot exporta produse textile în Europa purtând eticheta Made in Georgia, chiar dacă au în componență accesorii sau țesături turcești. Acest acord nu a rămas fără ecou, asfel că în 2016 un alt investitor turc – ENA Textile, care lucrează pentru Zara, a anunțat că va construi o fabrică cu 1.000 de angajați, în timp ce companiile Penti și Dagi și-au anunțat intenția de a construi fabrici în Kutaisi.