Cheltuielile gospodăriilor italiene au scăzut cu 30% în prima parte a anului, în ciuda creșterii vânzărilor online (+ 42%), ca urmare a închiderii magazinelor în timpul carantinei. Repornirea afacerilor după restricții se dovedește dificilă, mai ales în condițiile în care cazurile de Covid-19 cresc din nou, iar Italia și restul Europei se confruntă cu un nou val al îmbolnăvirilor.

În ceea ce privește industria de încălțăminte italiană, în prima jumătate a lui 2020 producția a scăzut cu 34,9%, potrivit asociației de profil Assocalzaturifici și Institutului Italian de Statistică Istat.

Perioada de după carantină s-a dovedit a fi extrem de slabă ca vânzări, iar încălțămintea italiană a înregistrat scăderi de 29% în mai și 7% în iunie, în timp ce exporturile au scăzut cu 27% în volum (mai și iunie) după ce în martie-aprilie fuseseră și mai jos (-50%).

Și exporturile au avut o evoluție slabă: -22% în volum pentru piețele UE (care reprezintă două perechi de pantofi din fiecare trei vândute în străinătate) și o scădere de 33,4% în volum pentru piețele din afara UE, cu balanța comercială în scădere semnificativă (-34 %), dar care încă arată un surplus de 1,6 miliarde de euro.

A continuat să scadă și numărul companiilor (-77 de la începutul anului), împreună cu forța de muncă, iar statisticile sunt îngrijorătoare și pentru următoarele luni. În domeniul pielăriei s-a recurs masiv la sprijinul salarial din partea statului: + 878% pentru perioada ianuarie-iunie.

La fel ca în toate celelalte sectoare din industria italiană de modă și accesorii, prima jumătate a anului 2020 s-a încheiat cu date semnificativ negative pentru toate variabilele economice principale din sectorul încălțămintei, și cu temeri în ceea ce privește performanța în următoarele luni.

Cifrele sunt extrem de îngrijorătoare, deoarece sistemul italian de producție, care cuprinde în principal întreprinderile mici și mijlocii, a fost sever testat, fiind nevoit să se confrunte cu o lipsă de lichidități cauzată de anularea comenzilor, returnări și facturi neplătite.

În ceea ce privește exporturile, datele Istat arată că în total s-au exportat 78,7 milioane de perechi de pantofi, în valoare de 3,8 miliarde euro, ceea ce a reprezentat o scădere de peste 28 de milioane de perechi comparativ cu primele șase luni din 2019. Pentru a înțelege cât de gravă este situația actuală, este suficientă comparația cu aceeași perioadă din 2009, în plină criză economică globală. În 2020 volumele au fost cu 24% mai mici decât în 2009, ​​când exporturile de încălțăminte s-au ridicat la 104 milioane de perechi.

Încălțămintea italiană s-a confruntat cu reduceri pe toate piețele, cu foarte puține excepții: dintre principalele piețe de destinație s-au înregistrat creșteri doar pentru Polonia și Portugalia (care au pierdut 11,4% în termeni valorici); Coreea de Sud a avut o valoare de + 0,6%, cu -4,6% în cantitate. Peste tot există o prevalență a cifrelor negative. Germania, piața numărul unu în termeni de volum, care arăta deja tendințe negative încă din 2019, a scăzut cu 17% atât în volum, cât și ca valoare. Au existat scăderi puternice ale fluxurilor către China și Hong Kong (-31,4%, respectiv -44,1% în valoare) și o scădere semnificativă pe piețele CSI (-37% în volum și -30% în valoare); performanțele au fost slabe și în SUA și Orientul Mijlociu, iar Elveția (centrul tradițional de logistică și distribuție pentru marile mărci internaționale de lux) a scăzut cu aproximativ un sfert.

 

Evaluarea pe tipuri de produse evidențiază reduceri de peste 20% în volum pentru toate segmentele, cu excepția celui de încălțăminte cu partea superioară din cauciuc (-1%). Au existat reduceri de puțin peste 30% pentru pantofii din piele; 23% pentru încălțămintea confecționată din țesături; 21% pentru pantofii sintetici și 38% pentru papuci.

 

În ceea ce privește ocuparea forței de muncă în industria încălțămintei, în iulie 10% dintre companii încă mai aveau personal care lucra de la distanță. La sfârșitul lunii iunie 2020, în Italia existau 4.249 de producători de încălțăminte și o forță de muncă de 74.370 de angajați în sectoarele industriale și artizanale (o scădere de 77 de companii și 520 de lucrători față de decembrie 2019). Dar dacă se iau în considerare și componentele, reducerea de la începutul anului crește la 161 de companii și 1.295 de lucrători, conform Infocamere-Movimprese.

 

Reluarea afacerilor din luna mai nu a determinat revenirea puternică la care sperau firmele, iar comenzile au rămas slabe atât la nivel national, cât și internațional. Evoluția slabă a consumului domestic pe primele șase luni ale acestui an a fost afectată de cele două luni de carantină, când magazinele au fost închise, dar și de scăderea consumului în general, din cauza nesiguranței privind viitorul și a climatului de neîncredere pe care l-a adus pandemia. În plus, scăderea turismului a fost un alt factor determinant, turiștii fiind o categorie importantă de clienți pentru încălțămintea italiană. Chiar dacă 85% din producția italiană se exportă, piața internă este foarte importantă pentru producători, fiind a treia ca volum pentru producătorii italieni.

S-a constatat o scădere de 25% a consumului pe familie, iar italienii au cumpărat în special papuci de casă și de interior.

În ce privește canalele de vânzare, online-ul a crescut pe prima jumătate a anului cu 60% ca volum și cu 42,2% ca valoare. Shoppingul online reprezenta 14,1% din totalul pieței în 2019, dar a crescut anul acesta la 26,5%. Cu doar șapte ani în urmă, cumpărăturile de încălțăminte online ale italienilor erau de doar 3,6% din total.

Și importurile de încălțăminte ale Italiei au scăzut cu 18% în valoare și volum în perioada ianuarie-iunie: s-au importat 148 de milioane de perechi de pantofi, cu 34 de milioane mai puțin decât în aceeași perioadă din 2019.

Așteptările pentru a doua jumătate a anului sunt deosebit de rezervate, luând în considerare și creșterea numărului de cazuri din multe țări, inclusiv în Italia, mai ales atunci când vine vorba de timpul necesar revenirii la nivelurile „normale” de afaceri. Din cauza pandemiei, aproape 3/4 din companii (73,5%) au fost nevoite să își revizuiască planurile de investiții programate.

În ceea ce privește estimările privind veniturile pe întreg anul, jumătate din firmele intervievate de Confindustria Moda spun că scăderea va fi între 20 și 50%. Doar 5% cred că vor atinge nivelurile din 2019 și 1% că le vor depăși.