Pe o parte Marilyn Monroe, Liz Taylor, Kate Middleton, Jackie Kennedy sau rochia de mireasă a lui Amal Alamuddin, doamna Clooney. Punctul comun dintre Marilyn și Ammal ? Aceeași dantelă Chantilly creată în 1934.
Pe de altă parte, războaie de țesut engleze Leavers din 1880 sau 12 tone de fontă și 10 metri lungime pentru a produce, cu finețea unei dantelărese, câte 1,50 m de dantelă pe oră. Cam așa arată culisele renumitului producător internațional de dantelă și tull.
În localurile Sophie Hallette situate în Caudray, oraș din nordul Franței, cunoscut pentru tradiția în dantelă, se află ultimele războaie de țesut din lume. Restaurate cu mare grijă, erau doar 6 în 1887 aduse prin contrabandă din Anglia, când Eugene Hallette fondează casa ce-i va purta numele.
Sub aripa familiei Lescroart de 3 generații, Sophie Hallette stăpânește azi tot lanțul de producție, deținând atat vopsitoria La Caudrésienne, celebra societate de dantele Riechers Marescot, Euro Dantelle, fabricantul specializat în dantelă de lenjerie, sau societăți specializate în prelucrare ca Lace Clipping. 20 % din cifra de afaceri este realizată cu dantela pentru lenjerie, iar clienții se numesc Princesse Tam Tam, ID Sarrieri, Eres sau Agent Provocateur.
Cu aceeași pasiune și răbdare, a durat zece ani restaurarea celor treizeci de războaie de țesut Bobin create în 1800, care asigură din 1995 o producție exclusivă de tull de lux.
Maud Lescroart, directoarea marketing, este înaltă, suplă și are un perfect aer anglo-saxon interbelic. Nu știam că face parte din familia ce deține prestigioasa casă de modă când ne-am văzut prima dată la târgul Première Vision la Paris. Am vorbit ore în șir despre tehnici, culori și trenduri. Maud are discreția tipică a celor ce lucrează în lux, încărcată de o notă de mister. Profund pasionată de munca ei, e o plăcere să văd cum îi strălucesc ochii când vorbește despre dantelă.
Cu ce stare de spirit ați preluat afacerea de familie în măsura în care sunteți și nepoata fondatorului Étienne Lescroart?
Împreună cu fratele meu Romain, care este CEO la Sophie Hallette, mergem mai departe cu multă încredere cultivând spiritul de echipă. Ne dorim mai ales să fim la înălțimea acestei afaceri de excepție ce ne-a fost încredințată spre dezvoltare. încercăm în același timp să-I păstrăm spiritul viu, așa cum au făcut înaintea noastră bunicul și tatăl nostru.
De ce este esențial să stăpânești, ca societate toate etapele producției, de la creația desenelor până la vopsit?
Expertiza este una dintre valorile noastre. Personalitatea mărcii Hallette este în egală măsură confirmată de stăpânirea tuturor etapelor de elaborare a tull-ului și dantelei, cât și de artizanii noștri, specializați fiecare în domeniul lor.
Altminteri, nu am fi decât niște executanți sau sub-contractanți. Grație acestui savoir-faire putem să-i îndrumăm și să-i sfătuim pe clienții noștri. Uneori, lumea dantelei, cu toate particularitățile ei, poate fi complexă și misterioasă.
Suveica de lemn, războaie de țesut Leavers din fontă datând din secolul XIX – în 2015 cum reușiți să păstrați, în procedeul de producție, echilibrul între exigențele unui meșteșug de artă și informatizare?
Acesta e miracolul dantelelor și tull-ului nostru, născute prin intermediul unei tehnologii datând din perioada revoluției industriale, dar care se adresează modei și lux-ului, industrii care cer un timp de răspuns foarte scurt. Provocarea este de a păstra esența procedeului de fabricație, modernizând în același timp procesele secundare.
Savoir-faire-ul și dantela fac parte din povestea voastră de familie. Sophie Hallette se bazează pe această armonie – când e nevoie de 7 ani pentru a forma un tullist, nu vă sperie pensionarea vechilor angajați?
Avem norocul de a-i interesa pe tineri, în special pentru că orașul în care a început afacerea noastră, Caudry, este unul din leagănele dantelei mecanice în Franța. Pentru cei de aici, ea face parte din peisajul familiar și din cultura locală. Pe de altă parte, este adevărat că recrutarea este un subiect ce ne preocupă. De aceea formăm perechi între vechii artizani tull-iști (ce lucrează la războaiele de țesut) și tinerii recrutați.
Faceți « elogiul lentorii »- un desen de dantelă cere 2 luni de creație și alte 2-3 alte pentru a fi fabricat. Când lui Raf Simons i se cerea la Dior să realizeze colecția Haute Couture în doar 8 săptămâni, cum vă adaptați la ritmul accelerat al ciclului actual din modă și producție?
Acest interval de timp este necesar pentru elaborarea unui desen de dantelă destinat Haute Couture sau prêt-à-porter. Noi creăm 20 de desene noi în fiecare sezon. Colecția permanentă conține aproape 2 000 desene diferite, din care majoritatea sunt disponibile pe stoc – așa putem să ne servim clienții și casele de modă.
Câte etape și meserii sunt necesare fabricației dantelei și câte tull-ului? Care este diferența dintre ele?
Pentru dantelă sunt necesare până la 16 etape; numai 12 pentru tull. Diferența este că anumite dantele trebuie decupate. Decupajul constă în eliminarea firelor lăsate libere, adică ne-țesute. Firele sunt lăsate « flotante » pentru un plus de lejeritate și transparență, izolând motivul de fundal. De asemenea, dacă dantelele sunt rebrodate, aceasta poate crește numărul de etape necesare. Se ajută etapele de visitage, raccommodage în plus de înnobilare (broderie, print, aplicații manuale diverse, etc…).
(Dantela este îmbogățită cu pene, piele, pietre semi-prețioase sau cristale Swarowski și multe produse sunt customizate la cererea clienților)
În ce măsura Asia, noile piețe ale luxului și lupta prețurilor sunt o adevărată amenințare?
Este o mare diferență de calitate între țesăturile noastre și producțiile asiatice. Practic, vorbim de două produse diferite. Pe de altă parte, contrafacerea pe scară largă a desenelor noastre este o mare problemă pentru că banalizează și reduce munca noastră. Luptăm asiduu împotriva contrafacerilor.
Cu o cifră de afaceri de 90 % realizată la export în 60 țări, care sunt clienții voștri?
Tipologia este foarte variată, de la marile nume de pe Avenue Montaigne până la designerii confidențiali din toate marile capitale ale lumii. și aici nu vorbim de showroom-ul nostru parizian ce are o clientelă privată, primită doar pe bază de programare.
De ce gamă de prețuri putem vorbi?
Este o întrebare grea, dar, pentru a vă putea face o idee, pentru o dantelă cu o lățime de 90cm prețurile sunt între 60 – 700 euro metrul.
Chanel, Dior, Valentino, Elie Saab sau JW Anderson – clienții dvs sunt în prêt-à-porter, Haute Couture dar și tineri designeri. Care e domeniul cel mai interesant pentru dvs?
Toate domeniile sunt interesante și fiecare reprezintă o provocare diferită. Să putem furniza in fiecare sezon marilor nume ale modei sute de metri din țesăturile îmbogățite de artizanii noștri (de exemplu, finisările de tull franjurat sunt făcute cu periuța de dinți) este un frumos semn de incredere.
Să ne reîntoarcem în 2011 la rochia de mireasă a lui Catherine Middleton, văzută in direct de 2 miliarde de telespectatori – cum a fost colaborarea?
A fost o poveste foarte frumoasă care a început în felul cel mai normal posibil pentru noi. Am livrat pur și simplu dantela preferată casei Alexander Mcqueen, cum facem de obicei. Nu știam că tocmai această dantelă era destinată rochiei care a marcat fără nicio îndoială căsătoria secolului.
Ca întotdeauna pentru acest gen de evenimente, secretul este extrem de bine păstrat, atât de bine încât noi am descoperit în același timp cu telespectatorii că toată dantelă din partea de sus a rochiei era Sophie Hallette. Ne-am bucurat enorm și, până în ziua de azi, evenimentul este un mare motiv de mândrie pentru noi toți.
Sunteți succesoarea unei linii de bărbați puternici și pasionați de meserie-cum faci față, ca femeie, unei asemenea moșteniri?
Nu este ceva nou, întotdeauna au fost femei în societate, au avut un loc important și posibilitatea să-și exprime opinia. Cred că rolurile sunt bine echilibrate. întâi a fost Madame Hallette, soția fondatorului care în urma decesului bărbatului ei în 1909, a preluat singură conducerea întreprinderii până la achiziția făcută de bunicul meu în 1942. Apoi a urmat bunica mea Valentine, care alături de bunicul Etienne se ocupa de gestiunea întreprinderii. și desigur, mama mea fără de care nu sunt sigură că tatăl meu ar fi putut ajunge așa de departe.
Susțineți tinerii designeri atât printr-un parteneriat cu ENSAD (École naționale supérieure des arts décoratifs) cât prin concursul Sophie Hallette University Design Challenge lansat în 2013 – ce ne puteți spune despre acest proiect?
Pentru mine și fratele meu Romain este o chestiune de suflet ca, încă de la început, să țesem o legătură puternică și directă cu tinerii creativi. Suntem conștienți de responsabilitatea noastră de a face cunoscută dantela, această materie specială și cu greu accesibilă tinerilor studenți.
în felul acesta, în afara ajutorului pe care îl oferim mai multor școli din Franța și din alte părți ale lumii, am lansat un concurs interuniversitar în Anglia, botezat Sophie Hallette University Design Challenge. Este un proiect care ia amploare: a IV-a ediție, lansată acum câteva săptămâni de către organizatorii celebrei Graduate Fashion Week la Londra, marchează și prima noastră colaborare cu aceștia.
De fiecare dată este o surpriză minunată și o mare plăcere atât pentru membrii juriului cât și pentru mine să descoperim lucrările studenților. Inovațiile lor aduc o perspectivă nouă și proaspătă asupra produselor noastre. Este felul în care tânără generație ne inspiră ; este o experiență din care ieșim câștigători cu toții.