În realitate, contractele dezavantajoase semnate cu unii proprietari de malluri i-au generat pagube si au impins afacerea spre insolventa.

Adrian Muresan, administratorul Pada Murre, ne-a declarat ca firma incepe totusi sa se redreseze si chiar la finele anului 2014 existau sperante pentru un mic profit. Una dintre cauzele principale ale insolventei pare sa fi fost, totodata, si greutatea administrarii magazinelor aflate la distanta fata de firma-mama. In prezent, retailerul se concentreaza pe magazinele rentabile, lucreaza cu comenzi mai mici si scoate mai multe colectii pe an.

Care a fost evolutia Pada Murre in acest an, am inteles ca va confruntati cu greutati?

Pada Murre a reusit sa inchida sapte din cele 14 magazine pe care le avea la sfarsitul anului 2013. Din cauza insolventei (faza de reorganizare), unele malluri au fost obligate sa accepte inchiderea magazinelor fara sa mai platim chiria pana la sfarsitul contractului. Ne bucuram ca am reusit sa scapam de unele dintre ele… De exemplu, de spatiul din Sun Plaza, unde chiria depasea cu mult cifra de afaceri (din 2009, anul deschiderii, pana in ianuarie 2014, cheltuielile au depasit incasarile). Dupa inchiderea acestor magazine, care erau un fel de gauri negre in bugetul nostru, am reusit sa ne redresam, si chiar speram sa incheiem anul acesta contabil cu un mic profit.

De unde au plecat problemele, de la desfacere, magazine etc.?

Problemele au inceput odata cu criza economica. Atunci s-a produs o schimbare si in mentalitatea consumatorilor, care au pus mai mult accentul pe pret decat pe calitate. Astfel, criza a ajuns sa creasca vanzarile brandurilor internationale! O alta problema a fost aceea ca unii proprietari de malluri nu au acceptat renegocierile chiriilor, acestea ramanand la valoarea din 2008-2009, care nu mai era justificata in vanzarile din anii de recesiune.

Ce solutii aveti sau cum propuneti sa va redresati?

Acum, ne focalizam atentia pe aceste sapte magazine rentabile cu care am ramas, punem accent pe o organizare mai buna in ceea ce priveste aprovizionarea, lucram cu cantitati mai mici de marfa si facem trei-patru colectii pe an, in loc de doua.

Ce se intampla cu brandurile romanesti in contextul actual, care este sansa lor in conditiile competitiei de pe piata?

Brandurile romanesti au sanse mult mai mici de supravietuire decat brandurile multinationale care impun conditiile de negociere cu mallurile. Acestea reusesc datorita marimii lor sa aiba o organizare mai buna si preturi mai scazute.

Credeti ca ar ajuta o eticheta “fabricat in Romania” si o promovare mai puternica in randul populatiei?

Nu cred ca ar ajuta, am avut produse cu o astfel de eticheta, dar nu s-au vandut deloc mai bine. Noi chiar am vrut sa internationalizam marca Pada Murre, dat fiind faptul ca romanii prefera sa cumpere de la branduri internationale. O intamplare interesanta a fost cand, intr-un cerc de discutii, un domn a spus ca el se imbraca de la Pada Murre, deoarece este brand italian.

Ce sfaturi le-ati da celor care incearca acum sa-si faca un nume pe piata?

Le-as recomanda sa incerce sa se implice mai mult in afacerea lor. Din pacate, ca sa reusesti trebuie sa te implici mai mult decat un simplu manager. Sa ia ce este bun de la retailerii deja existenti pe piata, sa urmareasca punctele lor slabe si sa le exploateze in favoarea lor.