László Szabó, fondator și proprietar al DataS, admite cu sinceritate că s-a înșelat cu privire la viitorul industriei românești de confecții. Dezvoltatorul de soluţii software din Târgu Secuiesc ne-a vorbit fără complexe despre potenţialul mare de creştere şi eficientizare în industrie, şi nu s-a ferit să dea note antreprenorilor din domeniu.
Cum a evoluat industria noastră din punctul de vedere al unui furnizor de software, care a așteptat cu răbdare maturizarea ei?
Industria se cristalizează. De la forța de muncă ieftină și abundentă a anilor’90, am ajuns azi la dotare tehnică competitivă, la ingineri și tehnicieni foarte buni – mulți dintre ei au ajuns să profeseze în străinătate din poziţia de consultanți. Mâna de lucru însă e din ce în ce mai scumpă, şi cred că şi mai grav este că am ajuns să o căutăm cu lumânarea. Aici, din păcate, nu este vorba doar de bani. Cred că este vorba de mentalitate, de școală, societate, cultură, biserică și familie. Evoluția industriei textile nu diferă cu nimic, nici în plus și nici în minus, de evoluția globală a societății noastre. Responsabilitatea, corectitudinea, etica, civilizația – toate aceste valori par să se fi golit de conţinut. Ceea ce nu am anticipat eu a fost faptul că industria va rezista tuturor şocurilor, indiferent că a fost China în 2005, intrarea în UE sau criza. Acum sunt convins că industria va fi prezentă în România încă foarte mulți ani, pentru că nu poți transfera producția de „fashion“ continuu pe un cerc fiindcă la un moment dat te reîntorci în punctul din care ai plecat. Sunt bucuros când observ, e drept, mai rar, un brand românesc ce reușește să se impună, știu ce efort uriaș și constant a fost și trebuie să fie în spatele dezvoltării sale, dar am convingerea că segmentarea din interiorul industriei va rămâne: în principal vom fi manufacturieri și în viitorul îndepărtat. Recent, am fost invitați în Germania la întâlnirea producătorilor pentru Marc Cain. Scopul declarat al Marc Cain a fost prezentarea pentru fabricanții lor a soluțiilor software care contribuie la creșterea eficienței. Obiectivul? Scăderea presiunii pe prețul de fabricație și păstrarea producţiei pentru acest brand în Europa. Pentru o parte semnificativă a fabricanților din România, prezentarea a fost redundantă, pentru că erau deja clienții noștri. Partea cealaltă a medaliei: pentru îndeplinirea parametrilor solicitați (tehnicitate, calitate, termene), trebuie să fie plătit prețul corect! Nu-mi dau seama exact dacă este idealism sau liberalism, dar știu că trebuie să evoluăm în mentalitate pentru obținerea acestui preț corect. Muncitorul trebuie să primească un salariu corect, fabrica să încaseze prețul corect pe produsul realizat. E un lanţ care nu poate avea verigi slabe.
Industria s-a maturizat, deci s-au maturizat şi antreprenorii ei?
Depinde de mentalitate. În ultimii ani, am fost solicitați pentru dezvoltarea de proiecte de software și consultanță de dimensiuni relativ mari, cu valori de zeci sau chiar sute de mii de euro. Oricum, eram deja obișnuiți cu flexibilitatea și deschiderea către nou a fabricilor mici, care își doreau mai mult decât supraviețuirea. Și am observat că o echipă de management dinamică, care se implică cu adevărat, face minuni în producție în maximum trei ani, indiferent de dimensiunea producției. Exemplul, nu neapărat singular, este dat de mai bine de 20 ani de fabricile Dr. Bock Industries. Dar, iată, Norada, Braiconf, Europrima sau Tanex sunt entități relativ mari, care au avut succes și ieri, și azi. Indicatorii de performanță (Eficiență, Index de calitate, Off-standard, Livrat din comandat, Cost direct etc.) sunt livrați în timp real și precis, și sunt folosiți de fiecare dată la nivelul corespunzător de management pentru luarea deciziilor. Totuși, calitatea antreprenoriala nu se rezumă doar la producție.
Există cazuri de succes antreprenorial în această industrie, care au producție importantă, bine tehnologizată însă rudimentar organizată, dar cu cifre financiare excelente, generate de… investiții imobiliare.
Nu pot și nici nu vreau să spun dacă este bine sau rău! Mă joc însă cu ideea: dacă nu exista acel venit „paralel“, organizarea producției ar mai fi fost la fel de deficitară?
Sunt conectați producătorii la avansul tehnologic? Reacționează la inovații?
I-aș împărți în trei grupe. Mai întâi sunt cei din grupa A, care consideră că tehnologie înseamnă doar mașini, prese, motoare, țevi, fier… Ei au ajuns din ce în ce mai puţini și își vor închide producțiile în curând. Apoi sunt cei din grupa B, care știu foarte bine că, pe lângă mașini, este nevoie de know-how. Au fost ori s-au întâlnit cu cei din prima grupă. Aceștia planifică sau chiar pornesc investiții în know-how, însă compară toate costurile cu prețul clădirilor, al mașinilor, sunt inconsecventi, iar de multe ori, proiectele produc pierderi. Cei din ultima grupă, C, știu foarte bine că nu poți compara prunele cu țuica rezultată… Invesțițiile se compară cu veniturile generate, indiferent dacă este vorba de echipamente sau de know-how. Sunt realiști, consecvenți, au scopuri precise și știu care sunt costurile corecte. Ei se folosesc de date concrete ca să obțină informații și deosebesc ușor valoarea autentică de un fals. Această grupă este în creștere, dar încă n-o depășește numeric pe cea de mijloc. Pe scurt, dacă sunt producător atunci nu sunt un geniu în design ori în inventică – că, dacă aș fi, atunci n-aș fi producător. Prin urmare, dacă cei care au succes se folosesc de studii de timp, de optimizarea producției, de instrumente de planificare și control, atunci câte secole trebuie să treacă până îmi dau seama că roata a fost inventată deja?
Cum arată lumea din afara României, care e experiența internațională a DataS?
Exportăm soluțiile proprii începând cu anul 1998 în multe țări. În afară României, avem clienți în Bulgaria, Germania, Lituania, Macedonia, Moldova, Polonia, Turcia, Ucraina și Ungaria. Am avut tentative de intrare pe piețele din Egipt, China, India și Tunisia, dar ne-am dat seamă că atât filosofia cât și abordarea au fost greșite din partea noastră. Cred că stilul nostru, mai „german“, de a comunica beneficiile soluțiilor noastre, cu grafice și cifre, nu a rezonat cu mentalitatea locală. Pe baza experienței trăite suntem acum în căutare activă de partener local pentru Bangladesh și Vietnam – piețe aflate în expansiune rapidă – și totodată am redefinit mesajele astfel încât să fie interpretabile de persoanele din culturile respective. Primele rezultate le așteptăm cu ocazia târgului Texprocess de anul viitor, de la Frankfurt. În vara acesta am fost contactați de un important furnizor de soluții – mașini, echipamente, proiectare, organizare – din Rusia pentru servicii de consultanță în optimizarea liniilor de producție. Proiectul, pe care l-am prezentat la St. Petersburg, va include consultanță pentru creșterea eficienței în patru linii de geci și are la bază soluțiile software GPD (General Production Data), din partea noastră, integrat cu SSD (Standard Sewing Data) de la AJ Consultants din Finlanda, care este partenerul nostru de peste 14 ani. Consider că GPD integrat cu SSD, ca soluție completă, este un concurent la un preț rațional pentru GSD oferit de Coats.
Ce produse noi urmează să dezvoltați?
Soluțiile software pe care le dezvoltăm și implementăm furnizează KPI (Key Performance Indicator) necesare controlului complet și definirii acțiunilor dedicate creșterii performanței de operare. Pentru definirea și implementarea acțiunilor respectiv a metodologiei de lucru oferim începând cu anul trecut servicii de consultanță în organizarea producției din liniile de confecții prin consultanți proprii și cu sprijinul partnerului nostru Manufacturing Cost Control. Conform grupării mele de mai sus privind relația producătorilor cu tehnologia avansată, producătorii din grupa C au nevoie de date precise și la momentul dorit. Astfel, am extins GPD în cooperare cu PulseSoft – foștii noștri colegi la DataS, cu module de colectare date on-line prin folosirea terminalelor real-time montate pe fiecare mașină, respectiv folosirea tabletelor wireless dedicate controlului calității. Soluția este deja în funcțiune live și momentan derulăm două proiecte pentru cinci fabrici din Ucraina, cu finalizare completă în primăvara anului 2017. Modulul de monitorizare on-line, care va fi utilizat live pentru prima data la sfârșitul acestei luni la RGT – Sf. Gheorghe, prezintă pe un singur ecran toate datele vitale ale întregii producții și alertează imediat la observarea lipsei alimentării ori în caz de bottleneck într-o zonă. Din acest an, suntem parteneri JobRouter® pentru România, soluția software dedicată managementului fluxurilor de lucru și a documentelor. Digitizarea proceselor și procesarea inteligentă a documentelor este o provocare prin care, pe de-o parte, regulile sunt respectate și sarcinile bine definite, iar pe de altă parte datele sunt disponibile imediat pentru toți cei interesați. Evident, această soluție nu este dedicată doar industriei textile.
Care ar fi creșterile de competitivitate bazate pe soluțiile DataS?
Exemplific cu un singur indicator: eficiența. Pentru consultanți este mai avantajos să se folosească de cifre relative, și astfel se poate vorbi de creșteri ale eficienței de 30% sau chiar de 50% în câteva luni. Pe baza datelor de care dispunem, constatăm că eficiența reală medie în fabricile de confecții din România este de sub 70%, față de valoarea de referință a industriei, de circa 92-95%. Cunosc majoritatea reacţiilor la citirea acestor cifre… însă noi le putem și demonstra. Ştiu că în multe fabrici, rapoartele arată deseori cifre de peste 100%. Dar, vorba bunicului meu, „hârtia suportă orice“. Şi totuși, această medie de „șaizecișiceva“ poate fi considerată un lucru pozitiv. Înseamnă că există spațiu pentru creștere – spațiu foarte mic pentru acele câteva fabrici care sunt la peste 90% în mod real, și spațiu uriaș pentru cele care sunt la 56%. Soluțiile software DataS sunt o oglindă, nicidecum o baghetă magică. Dacă iluminarea este corectă, atunci oglinda reflectă realitatea, indiferent dacă e urâtă sau frumoasă. Prin stabilirea corectă a datelor de bază (ex. SAM sau „norma“), măsurarea corectă (ex. timpi de prezență măsurați corect, fără „scuze“ de vreun fel), echiparea și organizarea corectă a liniilor, planificarea reală și constantă a lansărilor pe linii, ergonomizarea locurilor de muncă, învățarea muncitorilor cu metodologia de execuție definită și folosirea de sisteme de bonus bine gândite (dar variabile în timp conform obiectivelor) se poate atinge o creștere absolută a eficienței de 8%-10% într-un interval de un an – cifra fiind direct proporțională cu diferenţa faţă de referință. Înmulțiți, vă rog, bucățile realizate anul trecut cu 5% pentru acest an și repetați operația de încă două ori, să zicem. Adunați și înmulțiți apoi cu prețul mediu de facturare. Cât ar fi venitul generat în plus în doar trei ani? Ați fi dispus să investiți în acest caz?
Dacă ar fi să numim cifre relevante pentru DataS, care ar fi acestea?
Azi avem peste 1.000 bucăți de licențe software DataS vândute la peste 130 de unități de producție în care, în total, timpul de lucru disponibil zilnic este de cca. 12 milioane de minute, ceea ce, la o eficienţă reală medie de 80%, înseamnă 9.500.000 minute utile. Dacă toți clienții noștri ar produce jeanși, atunci sub controlul softurilor dezvoltate de noi ar fi produse zilnic peste 600.000 de perechi.