Dacă acum doi ani Zara, H&M și C&A controlau 10% din piața îmbrăcămintei pentru copii din România, estimată în jurul valorii de 1,42 miliarde de lei anual, începând din 2016 liderul categoriei este, potrivit Euromonitor, Pepco.
Deși niciunul dintre retailerii menționați nu vinde exclusiv haine pentru copii, cu toții alocă acestui segment spații generoase ale magazinelor lor. Pepco Poland Sp a intrat destul de recent pe piața noastră, prin 2013-2014, reușind în doar trei ani să devanseze retaileri mult mai puternici. Cum? Simplu: prin prețuri mici și expansiune agresivă în întreaga țară, atât în orașe mari, cât și în unele mai mici unde nu intraseră decât retailerii de produse alimentare. Astfel, Pepco număra la sfârșitul anului trecut 92 de magazine discount, fiind cea mai mare rețea de magazine de tip discount cu vânzare de haine, urmați de Takko Fashion Internațional. Pepco acoperă toate marile centre urbane din țară și oferă produse la prețuri convenabile pentru întreaga familie. Grație expansiunii sale rapide, compania a înregistrat o creștere de 40% a vânzărilor anul trecut. Cifra de afaceri netă s-a situat anul trecut la valoarea de 335.531.474 lei, iar profitul la 53.797.115 lei. Compania și-a mărit și numărul angajaților de la un an la altul. Astfel, de la 202 angajați în 2015 s-a ajuns la 802 anul trecut. Pepco operează peste 1.000 de magazine în Europa Centrală şi de Est, respectiv Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria şi România. În schimb, Takko Fashion Internațional se menține în ultimii doi ani la aceleași valori – cifră de afaceri netă de 137.207.872 lei anul trecut, chiar mai mică față de 2015 (135.722.811 lei), la fel și profitul în scădere de un milion de lei. Numărul angajaților a rămas stabil, la 337. Dacă Pepco deține în prezent o cotă de piață de 6,9%, Zara îl urmează îndeaproape cu 5,1%, apoi H&M cu 5% și C&A cu 2%. De menționat faptul că în perioada menționată niciun retailer nu a luat din cota de piață a altuia, ci creșterea Pepco s-a bazat pe ușoara relaxare a consumului, care i-a făcut pe părinți mai largi la buzunar, și pe atragerea de clienți ai magazinelor mici.
Tendințele demografice sunt printre pricipalii factori care au impact asupra vânzărilor de îmbrăcăminte pentru copii. Populația cu vârste cuprinse între 5 și 9 ani nu s-a modificat din 2014 până în 2015 și din 2013 până în 2014. În 2016, numărul copiilor din această categorie de vârstă a scăzut ușor față de anul precedent, fapt care a limitat dimensiunea categoriei de îmbrăcăminte pentru copii. Creșterea moderată a categoriei s-a datorat creșterii medii a veniturilor nete ale familiilor cu copii, care au fost dispuse să cheltuiască mai mult pentru îmbrăcămintea și încălțămintea copiilor lor.
Cel mai mult au avut de pierdut brandurile și comercianții locali, care nu au cum să concureze pe o piață a prețurilor mici.
Se estimează ca piața îmbrăcămintei pentru copii să crească cu o rată de 5%, la prețuri constante cu cele din 2016, mai mult decât în perioada 2016-2015. Aceasta se datorează unei schimbări din legislația privind sprijinul financiar al familiilor și indemnizația lunară pentru creșterea copilului, care s-a stabilit la 85% din media veniturilor în ultimele 12 luni, dar fără limită superioară, măsură de care au beneficiat tinerii cu venituri mai mari. Cu toate acestea, România are o rată scăzută a natalității și trece printr-un declin demografic fără șanse de a se redresa prea curând.