Autor: Andra Imbrea
Armina Popeanu a studiat arhitectura, însă a știut de la bun început că nu vrea să proiecteze case și s-a reorientat către industria de fashion. A pornit un mic business mai degrabă din joacă, pictându-și gențile de care se plictisea, iar apoi și-a vândut motorul pentru a începe să-și producă propriile modele. La mai bine de patru ani de când a pus bazele brandului de genți Lyria, Armina s-a extins și în nișa de încălțăminte, a renunțat la propria fabrică de producție și a decis să externalizeze pentru a se concentra exclusiv pe brand. Mai mult, a început să vândă și în afară granițelor. Armina a povestit pentru Dialog Textil cum a luat naștere Lyria, cât de greu este să produci în România și ce planuri are pentru dezvoltarea brandului de marochinărie.
Armina Popeanu spune că nu s-a gândit de la bun început ce succes va avea Lyria și că totul a pornit dând curs unei pasiuni de-ale sale, la îndemnul prietenilor. “Lyria a început din pasiunea mea pentru personalizarea accesoriilor, atunci când am terminat Facultatea de Arhitectură, iar ulterior s-a transformat în business, datorită feedback-ului pozitiv al clientelor. Astăzi, Lyria este singurul brand de accesorii premium, genți și pantofi din piele naturală, pictate manual”, povestește Armina.
Producția Lyria
În 2014, Armina a lansat o prima colecție de genți și magazinul online care vindea genți pictate cu povești: de la peisaje, flori, detalii de arhitectură până la pene. În primul an de activitate, antreprenoarea a colaborat cu diverse fabrici locale pentru producția genților. Pentru că nu era mulțumită de standardele acestora, a achiziționat o fabrică de producție de genți din Brașov, pentru suma de 25.000 de euro.
Fabrica de la Brașov avea o capacitate de producție lunară de 500 de genți, din care un procent de 60% reprezenta producția pentru brandul Lyria, iar restul articolelor erau destinate unor alte branduri sau companii din Germania sau Suedia. Cu un colectiv de doar șapte persoane, fabrica reprezenta o provocare pentru fondatoarea Lyria, căreia îi era dificil să găsească forță de muncă. Ceea ce a determinat-o ca în acest an, al patrulea pentru Lyria, să renunțe la producția proprie și să revină la externalizare.
“În 2015 am achiziționat o fabrică de marochinărie lângă Brașov, unde am produs gențile ce stau la baza poveștilor Lyria. Anul acesta am ales să externalizăm producția, către parteneri din București, dar și din tară, pentru a ne putea concentra pe dezvoltarea că brand a Lyria. Cea mai mare provocare în industria de fashion din România, nu vă spun o noutate, este lipsă forței de muncă și calificarea ei. În prezent, multinaționalele din Brașov au monopolizat forță de muncă existentă, iar planurile acestora de expansiune îngreunează activitatea producătorilor. Am mutat producția de la Brașov la București, iar acum colaborez cu câteva fabrici și ateliere care produc la calitate de lux. Sunt producători care lucrează cu branduri mari de fashion, să nu uităm că Gucci, Prada, Vuitton, Furla și multe alte branduri își produc accesoriile în Romania”, spune Armina.
În cazul producției de încălțăminte, nișă în care s-a extins anul acesta, antreprenoarea a ales, de asemenea, să externalizeze către mai multe ateliere din București. Producția de pantofi este, însă, un capitol total diferit față de marochinărie:
“În afară de faptul că se folosește pielea naturală că materie primă, aproape că sunt puncte comune. Fiecare model de pantofi se concepe pe calapodul lui, fiecare calapod vine cu specificații în funcție de pontaj, înălțimea și forma tocului. Alegi branțul, talpa și restul pieselor componentelor. Redimensionezi calapodul pentru întregul pontaj pe care îl oferi (35-41), iar apoi constați că pentru un singur pantof ai practic 7 modele diferite, pentru că toate piesele și materialele necesare diferă de la pontaj la pontaj. Dar, pentru noi pantofii au un numitor comun important cu gențile: poveștile pictate Lyria. Am în plan să colaborez cu alte branduri, pentru alte produse. Cred că gențile, pantofii și micile accesorii sunt elementele definitorii pentru Lyria. Prima colaborare de acest gen este cea cu brandul de plannere ColorfulMind. Planner-ul Red Poppies Lyria x ColorfulMind este un instrument premium de organizare pentru întreg anul 2019”, spune Armina.
Prima colecție de pantofi pictați Lyria a fost lansată în vara acestui an, în urmă unei investiții de 5.000 euro. Prețurile pantofilor Lyri variază între 319 și 379 lei, iar borsetele – lansate odată cu colecția de pantofi – costă între 389 și 559 lei.
Vânzările Lyria
În prezent, 80% din produsele Lyria se vând în România, iar restul în afară granițelor, pe platforma internatională etsy către America, Australia și Europa. În România, 70% din totalul cifrei de afaceri vine din vânzarea online, direct din magazinul online, iar 30% în offline din colaborări cu concept store-uri și la evenimente.
„Avem un poll mare de cliente fidele, peste 100 de doamne care fac parte din Clubul Lyria și au în medie până la 10 achiziții pe an, iar jumătate din totalul clienților au o recurentă crescută. Clienta Lyria – este femeia între 30 și 55 ani, din mediul urban, activă, cu un stil vestimentar bine definit, care vrea să iasă din anonimat, și își completează ținutele cu accesorii unice. Este interesată de design, caută mereu experiențe noi, fiind ea însăși în continuă dezvoltare”, povestește Armina.
De-a lungul celor patru ani de activitate, Lyria a crescut organic, de la an la an. Investiția inițială în brandul Lyria a fost de 2.000 de euro, valoarea motocicletei la vremea respectivă, pe care antreprenoarea a vândut-o că să poată da drumul afacerii cu genți pictate manual.
Veniturile în 2018 sunt în medie de 5.000 euro pe lună, cu vârfuri de pană la 10.000 euro, iar antreprenoarea spune că provocările sunt sezonalitatea business-ului și stocurile pe care trebuie să le ai pentru a atinge potențialul maxim. “Previzionăm să încheiem 2018 cu o cifră de afaceri de 70.000 de euro”, povestește Armina.
Planurile Lyria
Cu producția externalizată, două segmente de business care merg în mână în mână, genți și pantofi, Armina Popeanu plănuiește să se dedice dezvoltării brandului Lyria. Pentru a veni în întâmpinarea clienților care au nevoi și preferințe diferite, antreprenoarea plănuiește să lanseze, în 2019, un showroom.
“Concept store-ul Lyria este în plan de ceva vreme. Dar am învățat să am răbdare. Sper să se concretizeze în 2019. Trecerea în offline este un pas firesc pe care trebuie să îl facem în parcursul Lyria. Vizăm să deschidem un concept store în care clienții noștri să pot pătrunde în universul Lyria și să fie mai ușor să ajungă la poveștile noastre”, povestește Armina.
De asemenea, în 2019 echipa Lyria intenționează să se concentreze pe extinderea pe piețele internaționale, după ce 20% din vânzări provin din afară țării.
Cum vede fondatoarea Lyria piața de accesorii premium și cum încearcă să țină pasul cu competiția locală și internațională? „Piața de accesorii premium din România are ca jucători principali branduri cu notorietate, dar care au o adresabilitate largă. Există și alte câteva brandurile de nișă, dar cu un specific total diferit de poveștile pictate Lyria. Cred că atâta timp cât fiecare are o identitate de brand proprie, este loc pentru toți. Piața de produse de designer este pe un trend ascendent și se va dezvolta cu sigurantă mult în anii următori. Lyria a început timid în 2014, iar de atunci văd o educare continuă a pieței. Contribuim constant la educarea pieței, încercăm să extindem segmentul consumatorilor de design made în Ro, explicându-le avantajele de a ne susține și de a sprijini industriile producătoare pe termen lung”, încheie Armina.