Pandemia de coronavirus și măsurile introduse pentru a opri virusul au zdruncinat puternic încrederea consumatorilor din Germania în luna aprilie, potrivit celui mai recent studiu de piață realizat de GfK. Așteptările oamenilor privind veniturile și intențiile de a face achiziții sunt în scădere, în timp ce așteptările economice au suferit reduceri moderate. Drept urmare, GfK a prognozat un nivel istoric de -23,4 puncte pentru mai 2020, cu 25,7 puncte mai mic decât în ​​aprilie a acestui an (revizuit la 2,3 puncte).

Informațiile au fost colectate în primele două săptămâni ale lunii aprilie, când consumatorii simțeau din plin impactul măsurilor de carantină și închiderea școlilor și afacerilor, a capacităților de producție, precum și restricțiile impuse de statul german.

„Având în vedere că economia este în mare parte înghețată, această cădere abruptă, fără precedent, nu este surprinzătoare. Comercianții cu amănuntul, producătorii și furnizorii de servicii trebuie să se pregătească pentru o recesiune grea în viitorul imediat”, a explicat consultantul GfK Rolf Bukl.

Declinul consumului este agravat și de un salt al tendinței de a economisi în luna aprilie. Această incertitudine a făcut ca propensiunea de a economisi să crească cu mai mult de 51 de puncte în aprilie, ceea ce presupune o provocare semnificativă asupra încrederii consumului.

Consumatorii se pregătesc de o recesiune

Consumatorii cred că Germania se va scufunda într-o recesiune grea ca urmare a crizei coronavirusului. Indicatorul așteptărilor economice a alunecat la -21,4 puncte în aprilie. O valoare mai mică a fost înregistrată ultima dată în mai 2009, în timpul crizei financiare, de -26 puncte. Oprirea producției, închiderea întreprinderilor, a barurilor și restaurantelor au dus activitatea economică din multe sectoare în impas. Întreruperile lanțurilor de aprovizionare împiedică producția în multe domenii ale industriei. Multe dintre întreprinderi folosesc programul de lucru redus pentru a evita disponibilizările. Cu toate acestea, se va înregistra o creștere a șomajului pe parcursul anului, fapt care creează anxietăți în ceea ce privește pierderile de locuri de muncă.

Așteptările privind veniturile în cădere liberă

În timp ce perspectivele economice din Germania sunt în scădere ușoară, având în vedere gravitatea crizei, așteptările oamenilor privind veniturile înregistrează o reducere fără precedent. Acest indicator a pierdut 47,1 puncte față de luna precedentă, scăzând la -19,3 puncte. Potrivit GfK, nu s-a mai raportat o scădere lunară mai mare a așteptărilor de venit de la prima colectare a datelor privind încrederea consumatorilor, din 1980.

Principalul motiv este blocarea sectoarelor esențiale ale economiei germane. Mulți lucrători suferă deja sau vor suferi pierderi notabile ale veniturilor din cauza reducerii programului de muncă și a șomajului. La fel ca și angajații cu contract de muncă, sunt afectați și lucrătorii independenți din sectorul comerțului și serviciilor, cum ar fi frizerii, al căror venit a scăzut la zero.

Graficul de mai jos arată indexul încrederii consumatorilor din Germania de-a lungul anilor:

Credit foto- Markus Spiske (Unsplash)