Am auzit recent, la un eveniment dedicat industriei, o afirmație năucitoare: „Presa e de vină, pentru că nu oferă soluții de redresare industriei”. Cineva din mulțime, fără a avea bunăvoința de a se prezenta, dădea vina pe presă pentru situația critică în care se află producătorii în prezent. Probabil că se săturase să blameze statul, iar următoarea „infractoare” din lista călăilor industriei de fashion era presa!
Lăsând la o parte lipsa de cunoștințe asupra rolului presei în general, care este acela de a informa în mod cât mai obiectiv posibil, mi s-a părut atât de flagrantă afirmația încât nu m-am putut abține să nu o comentez…
Așadar lumea se așteaptă ca Dialog Textil, de la un prezidiu superior și atoateștiutor, să împartă în stânga și-n dreapta directive de politică economică la modul general, și dacă se poate și punctual, pe fiecare business?!
Nu este suficient că, de ani buni de zile, număr de număr, explicăm pericolele manufacturii fără valoare adăugată, a lohn-ului bazat doar pe mână de lucru, fără intervenții în achiziție, dezvoltare de produs sau creație? Am dat, de-a lungul timpului, multe exemple pozitive, de businessuri care au reușit să treacă peste dificultăți, care în timpul crizei din 2008 nu au pierdut, ci și-au crescut veniturile, și care acum fac tot ce pot pentru a merge mai departe. Curtează clienții, îi vizitează cât de des pot, schimbă strategii, mută producția în alte țări, trec de la confecții de fashion la altele tehnice, investesc în brand propriu sau chiar cumpără branduri sau rețele de distribuție din Vest.
Modelul așteptatului cu mâinile în sân a unor clienți care să bată la poartă a trecut, cu toate acestea încă sunt producători care nu se sinchisesc să răspundă la o cerere de ofertare, să întoarcă un telefon sau să ia o comandă mai mică.
În loc să ne plângem că nu ne merge bine și să dăm vina pe alții, poate ar fi mai bine ca fiecare să-și evalueze cu atenție businessul, să gândească altfel, disruptiv, și să pună totul pe hârtie. Iar dacă plusurile sunt mai multe decât minusurile cu atât mai bine. Dacă nu, poate că nu e totuși vina presei…