Sixforkids, brandul companiei Unda Chic din Bihor, a început cu un capital mic și a crescut pas cu pas în ultimii 15 ani. A traversat fără probleme criza din 2009, însă pandemia a lovit afacerea condusă de Judit Chindlea fără milă. Din experiență a învățat că este bine să meargă în tandem cu piața și să diversifice gama de produse pentru a avea mai multe șanse de supraviețuire.

Sixforkids este unul dintre brandurile locale fără producție proprie, care însă ține în viață, prin comenzile plasate, mici producători de tricotaje și confecții din județele Arad și Bihor.

Judit Chindlea explică pentru Dialog Textil că, în plină pandemie, a preferat să lucreze pe stoc doar pentru a le da de lucru unor fabrici sau ateliere care altfel ar fi închis. „Dacă nu lucrăm și nu le dăm de lucru firmelor colaboratoare, acestea închid și nu se vor mai putea ridica. Deci ne-am asumat riscul de a da în lucru produse pe care le ținem pe stoc deoarece credem că lucrurile vor reveni la normal. Cei care închid nu vor mai deschide, e foarte greu să faci producție”, explică ea.

 

Retailerii au plasat târziu comenzile de Crăciun, de teamă că nu vor avea clienți

Compania are depozitul propriu de unde administrează comenzile care se îndreaptă, în marea lor majoritate, către angrosiști din țară, comercianți cu magazine stradale. Dar și aceștia au probleme la rândul lor, într-o perioadă când clienții preferă brandurile mari și shoppingul din malluri, din comoditate.

În opinia reprezentantei firmei, „toată lumea trece printr-o perioadă grea, iar comercianții s-au pregătit, ce-i drept mai târziu, în ideea că lumea va cumpăra ceva și de Crăciun. Cu toate acestea, în perioada sărbătorilor nu se vor recupera pierderile de peste an, saltul vânzărilor va fi nesemnificativ”.

Chiar dacă pentru perioada festivă s-a început destul de târziu, există totuși câteva propuneri de rochițe pentru fetițe.

Producție externalizată în România și Ungaria

Aproape toată producția se realizează în sistem lohn în țară, doar 20% se execută în Ungaria. Externalizând producția, se pune mai puțină presiune asupra plății lunare a salariilor, care reprezintă cea mai mare cheltuială pentru un producător. Dar acesta nu este singurul motiv pentru care Judit Chindlea a preferat să nu aibă propriul atelier. În opinia sa, în România este foarte greu să deții întreg controlul asupra unei afaceri, sunt prea multe variabile.

Sixforkids a dezvoltat de-a lungul timpului colecții adresate copiilor, de la nou-născuți până la 16 ani. Pe lângă capitalul blocat în achiziția de țesături și fire, compania investește și în manoperă, iar pentru că nu lucrează pe comandă, ci pe stoc, riscurile sunt ceva mai mari în cazul unei blocări sau scăderi a vânzărilor, cum s-a întâmplat în acest an.

„Noi dezvoltăm colecțiile, alegem și cumpărăm materialele, firele pentru tricotaje și tocmai pentru că este un volum mare de muncă, nu reușim să avem atâtea modele cum au firmele cu mulți angajați. Nu ne permitem”, spune Judit Chindlea.

În opinia ei, problemele au început să apară de la finalul lui 2019, când s-a constatat o scădere a vânzărilor, iar anul acesta a fost cel mai greu de până acum.

„Tot anul ne-a mers foarte greu, mai ales pentru că 80% din produsele noastre sunt uniforme școlare. Începuserăm să avem tot mai mulți clienți din domeniul acesta, clienții au fost mulțumiți de calitate, dar școlile sunt închise, fapt care ne-a afectat mult.” (J.C.)

 

Pe lângă uniforme, Unda Chic a dat în lucru și ținute pentru botez sau evenimente speciale, care s-au ținut în acest an, însă în cerc foarte restrâns.

„Ne-am orientat permanent după cererea pieței și am încercat să ne găsim o nișă care să se plieze pe ceea ce se caută, după consultări cu clienții în prealabil.” (J.C.)

Un alt produs pe care l-a făcut toată lumea anul acesta au fost măștile de protecție, însă pentru o perioadă scurtă și doar ca soluție de supraviețuire.

În plus, pe lângă uniforme s-a mers pe ținute casual, treninguri, hanorace, chiar și pijamale în momentul în care articolele de botez și rochiile elegante nu s-au mai cerut. Însă a schimba mereu tipul de produs nu e ușor nici pentru fabrici, a căror productivitate poate fluctua, plus că trebuie să achiziționezi alte materiale, ceea ce presupune o cunoaștere a prețurilor din gama respectivă.

Afacerea a trecut neafectată de criza precedentă, din 2009. Dimpotrivă, chiar i-a mers bine atunci. În opinia managerului, a supraviețuit datorită faptului că în acea perioadă s-a importat mai puțin din Turcia și Polonia, unde „trebuie să mergi cu bani mai mulți”.

Retailul online, o posibilă soluție

Pe lângă magazinele cu care colaborează, Sixforkids a dat drumul și unui shop online propriu, shopsixforkids.ro, dar nu a reușit să-l finalizeze și să facă ședințele foto din cauza lipsei de personal pe fondul pandemiei.

Produsele pot fi găsite de anul acesta și pe platforma emag.ro, de unde a existat un feedback bun, în special în toamnă, când a început școala, după care totul s-a sistat. „Cu siguranță că de acolo ne vin clienți, mai ales că avem feedback bun de la cei care au primit coletele, ne scriu că sunt mulțumiți.” (J.C.)

Alte colaborări online nu s-au făcut până acum, mai ales că unele solicită plăți fixe, nu comisionare pe baza vânzării. Modelul tarifelor fixe avantajează mai degrabă firmele cu rulaj mare, dar sperie micile branduri care nu au siguranța că vor vinde, prin urmare nu-și permit să investească dacă nu au rezultate.

Judit crede că lucrurile vor reveni la normal, și recunoaște că a folosit această perioadă pentru a-și regândi modelul de business. A înțeles că nu este bine să stea într-un singur tip de produs pentru a se menține.