POVESTEA DIOGEN, furnizor al unei game extinse de accesorii pentru industria textilă, nu respectă tiparul obișnuit. Nu e sucursală de multinațională, nu vine dinspre piețe uriașe, precum China sau Turcia, nu e moștenitoare a vreunui colos din era comunistă. A plecat din Bulgaria, de la Ruse, ca afacere locală, a trecut Dunărea, apoi s-a extins în Balcani și la nord de ei. Iar fondatorul și proprietarul Diogen nu e chiar antreprenorul tipic al industriei textile: MIROSLAV TSANKOV e fost sportiv de performanță, cu rezultate notabile în gimnastica acrobatică la nivel european – a fost VICECAMPION EUROPEAN DE GIMNASTICĂ ACROBATICĂ. Dar poate că tocmai acest profil l-a ajutat să reziste 25 de ani într-un domeniu de activitate cu concurenți de pe mai multe continente.
Diogen sărbătorește 25 de ani de activitate. Dacă priviți înapoi, ce ne puteți spune despre întreaga experiență și ce ați fi dorit să faceți altfel?
Au trecut 25 de ani, chiar așa? Mi se pare că au trecut într-o clipită. Am trăit momente bune și momente mai puțin bune, dar dacă ar fi să mă întorc în timp, n-aș renunța la niciunul dintre ele.
Care au fost momentele-cheie din această traiectorie? Ce anume v-a convins că mergeți în direcția bună?
Nu există vreo rețetă sau vreun secret anume care să fi asigurat succesul afacerii noastre și longevitatea acesteia în toți acești ani. Cred că cel mai important ingredient al succesului sunt oamenii implicați în business. Dacă ar fi să numesc un factor decisiv în toată această dezvoltare, atunci i-aș nominaliza pe oamenii cu care am lucrat și lucrez.
Care sunt produsele și serviciile pe care le-ați oferit la începuturile afacerii? Care e situația acum, și cum s-a schimbat oferta în decursul timpului?
Noi am început prin a produce și a vinde viscoză. La acea vreme, nimeni nu dorea să audă ceva despre căptușeala de poliester, așa că vindeam cantități uriașe de viscoză. La cererea câtorva clienți, am adăugat țesături de lână gamei noastre de produse, iar după câțiva ani am început să importăm și să vindem și inserții nețesute. Apoi, pas cu pas, am extins oferta noastră de produse. Acum, oferim un portofoliu complex de produse pentru industria textilă: căptușeală, inserții, benzi, canvas, pâslă, inserții de cămăși, pernițe de umăr, ambalaje, umerașe. Încercăm să oferim un pachet complet de accesorii clienților noștri, pentru a le face munca de sourcing pentru atâtea produse cât mai ușoară.
Când ați decis să vă extindeți în afara Bulgariei? Cât de dificil a fost acest proces?
Acest lucru s-a întâmplat cu mult timp în urmă, când acoperiserăm deja 70% din piața bulgară. Atunci am decis să ne extindem afacerea în România, și după câțiva ani, în Macedonia de Nord. La început n-a fost ușor. Nu cunoșteam pe nimeni, nu știam piața. Și din nou, factorul decisiv pentru succesul nostru a fost resursa umană, simțul de a„mirosi” și găsi oamenii potriviți.
Care sunt piețele principale acum? Care este cel mai bine vândut produs?
Toate articolele din gama Diogen sunt certificate Oeko-Tex, iar firma e în curs de certificare GRS. După obținerea acestui certificat (cel mai probabil la sfârșitul acestui an), Diogen va introduce în portofoliul său produse din materie primă reciclată. Pe piața românească, Diogen livrează către aprox. 300 de clienți, număr aflat în creștere mai ales datorită creșterii afacerii în zona industriei Horeca – prosoape, halate de baie, lenjerii de pat, fețe de masă și naproane. Piețele noastre principale sunt Bulgaria, România, Macedonia de Nord, Serbia și Grecia, dar livrăm către fabrici și clienți din întreaga Europă. E dificil să spun care ar fi cel mai bine vândut produs, pentru că depinde de piață, de client, de confecțiile pe care le produce, de sezon, și nu numai. Putem afirma cu siguranță că suntem puternici pe inserții – țesute și nețesute, benzi – pentru că avem propria noastră unitate de tăiere, sau pe anumite tipuri de căptușeli.
Cum a afectat pandemia afacerea dvs.? Ce schimbări ați făcut pentru a trece cu bine prin criză?
Începutul pandemiei a fost extrem de dificil. Ne-am adaptat însă foarte repede la situație și, având suficientă experiență, am reușit să acoperim parte din ceea ce am pierdut ca urmare a scăderii comenzilor pentru articolele noastre uzuale cu produse noi. Am început să vindem textile pentru care exista cerere la acel moment – de exemplu, țesătură pentru măști și pentru halate medicale. A trebuit să ne mișcăm foarte repede pentru a putea livra aceste produse la timp și în cantități mari tuturor clienților noștri.
Cum i-a afectat pandemia pe clienții Diogen? Aveți printre ei companii care au închis?
Parte din clienți și-au schimbat imediat modul de lucru și s-au adaptat la noua situație. Alții au preferat să închidă și să nu lucreze deloc pentru o perioadă. Mulți dintre clienții și partenerii noștri au avut dificultăți din cauza personalului: mulți angajați s-au îmbolnăvit, iar fabricile au trebuit închise.
O altă problemă a fost cauzată de stocurile de produse finite existente în fabrici, care nu au mai fost livrate către clienții finali, ceea ce a făcut ca producătorii să nu poată încasa contravaloarea muncii lor.
Cum priviți către viitor, cu optimism sau pesimism? Cum estimați că va fi restul anului pentru industrie și afacerea dvs.?
Din păcate, cu pesimism. Cred că nu va mai fi la nivelul la care a fost.
Pe ce direcție plănuiți să alocați investiții și să vă dezvoltați în anii care vin?
Am început deja să dezvoltăm produse noi. În ultimii trei ani am dezvoltat o afacere cu textile pentru HORECA (așternuturi, prosoape, perne, pilote). Plănuim să extindem afacerea, adăugând în oferta noastră și țesătură de draperie, iar în curând vom completa cu alte textile de casă. Sigur, e foarte dificil, ca în cazul oricărei afaceri aflate la început, dar am înțeles că trebuie să ne extindem domeniul de activitate dacă vrem să continuăm să existăm pe piață.
Care ar fi felul în care vă diferențiați de alți furnizori? Care credeți că sunt punctele forte ale Diogen?
Încrederea ar fi un factor. Suntem oameni în care poți avea încredere, pe care te poți baza, și ne respectăm promisiunile. Nu promitem nimănui că nu vor fi probleme, dar dacă există, atunci suntem alături de client, pregătiți să-l sprijinim și să găsim soluții pentru orice. În toți acești ani am învățat multe lucruri, iar unul dintre acestea este că serviciile sunt extrem de importante pentru clienții noștri. Asta încercăm să oferim de fiecare dată: calitate și livrări rapide.