Târgul de materiale textile și accesorii de la Fiera Milano a revenit în format fizic, iar piața a reacționat pozitiv. Atât numărul expozanților, cât și cel al vizitatorilor a fost în creștere, iar plusul cel mai important a venit din partea companiilor din afara Italiei, cu + 35% față de ediția precedentă. Numărul vizitatorilor veniți din Regatul Unit, de exemplu, s-a triplat, ceea ce arată că, în pofida Brexit-ului și a pandemiei, există încă o piață (aproape) comună. O creștere importantă a venit și din partea vizitatorilor polonezi (+29%) și a celor din SUA (26,5%). Cei 342 de expozanți (din Italia au venit 290 de companii) și-au expus colecțiile de țesături și accesorii pentru sezonul Primăvară / Vară 2023 într-o atmosferă care a arătat mai ales dorința oamenilor din industrie de a se întâlni. Creșterea consumului, scăderea presiunii cauzate de restricțiile aduse de pandemie și avansul vânzărilor au fost tot atâtea motive de optimism pentru o industrie greu lovită de pandemie, care încă își găsește cu dificultate pașii.

Despre viitor, la timpul prezent

„Rezultatul celei de-a XXXIV-a ediție e reflectat de numărul mai mare de expozanți, dar și de starea de spirit îmbunătățită a pieței. Am abordat și una din problemele cele mai importante ale momentului, cea a școlarizării tehnice în industria de textile și de confecții. E un paradox: pe de o parte, companiile sunt în căutare de personal tehnic, pe de altă parte, resursa umană disponibilă e limitată, dar rata de ocupare a forței de muncă e redusă. Evenimentul Back to School a tratat exact această problemă, a stimulat, motivat și le-a oferit studenților de la școlile de modă informații valoroase,” a declarant Alessandro Barberis Canonico, Președinte al Milano Unica (foto). Ceremonia de deschidere a fost precedată de un moment de reculegere în memoria lui Nino Cerruti, decedat recent.

 

Tema resursei umane din industrie a revenit în cadrul mesei rotunde „Mâini îndemânatice care creionează viitorul lanțului de aprovizionare”, moderată de Giulia Crivelli, fashion editor al IlSole24ORE. Masa rotundă a continuat cu o discuție liberă despre viitorul industriei și, la modul general, al sistemului de modă. Dincolo de temele cunoscute – sustenabilitate, digitalizare și flexibilizare mai mare – concluzia discutiei a fost că e nevoie ca industria să ofere condiții de muncă atrăgătoare și remunerație justă generațiilor mai tinere. Rămâne de văzut cum se poate concilia această idee generoasă cu sistemul de plasare a comenzilor în zone de producție care nu respectă standarde minime de etică a relațiilor de muncă. 

 

Tendințe Primăvară / Vară 2023

 Nature Plus

Natura este un subiect important în tendință, care continuă  să evolueze constant. E relativ simplu, întrucât bumbacul rămîne țesătura preferată, dar apar constant și derivate sau amestecuri cu alte tipuri de fire naturale.

De exemplu, firele de țesătură “CRABYON” produse de firma Pozzi Electa propun un amestec al bumbacului cu “Crabyon Viscosa” derivată din reciclarea cuticulelor chitinizate ale crabilor și creveților, aceste fire având importante proprietăți antibacterice și antialergice. Procedeul de producție este brevetat la nivel mondial.

Ca impact stilistic, în acestă zonă predomină  țesăturile fil-coupès și jacquard, care adaugă o notă tridimensională cu desene rafinate și excentrice. Se remarcă broderiile tridimensionale și  texturile care propun o alternativă reală la artizanat, simulând iregularitățile și detaliile lucrului produs manual.

 

Glam Bam

Dorința exuberantă a tuturor lucrurilor sexy. Subliniind exagerat latura feminină mai mult pentru a capta interesul și amuzamentul publicului, toate produsele pot străluci în egală măsură. Chiar și un simplu tricou poate fi decorat cu glitter, broderii și grafică tridimensională. Pot fi aplicate cu nonșalanță accesorii cu efect de oglindă și nasturi îmbrăcați în material cu glitter sau buclè cu glitter.

 

Pastel Flirt

Culorile pastelate au început să fie populare în moda tinerilor, iar acum observăm că iau și mai multă amploare. Institutul Italian de Modă denumește această tendință “Visul tinerei generații”, concept susținut de realitatea multimedia. Totul tinde să aibă o tușă de speranță, vis sau impuls plin de optimism. Culorile saturate devin din ce în ce mai palide până se diluează în alb. Dungile se dizolvă în efect de acuarelă. Paietele transparente și accesorii cum sunt fermoarele, nasturii, curelele și lănțișoarele din plastic cu efect în degrade devin predominante.

Toate aceste direcții vor avea un puternic impact și în tendințele sezonului de iarnă.