Cea mai recentă analiză realizată White Image, companie de e-mail marketing, arată că, în decembrie, una dintre cele mai efervescente perioade de cumpărături din an, retailerii vor înregistra o scădere între 5% și 20% a numărului de produse vândute comparativ cu aceeași lună de anul trecut, însă vor avea venituri mai mari cu aproximativ 5% în contextul inflației ridicate.
Deși este luna cadourilor, în care, istoric vorbind, consumatorii români cheltuiesc mai mult decât într-o perioadă fără sărbători, în decembrie 2022 retailerii care nu au o analiză concretă a profilului clienților, care nu colectează date ale acestora, care nu promovează produsele potrivite și care nu au campanii de discount-uri vor înregistra venituri mai mici decât anul trecut.
Printre motivele acestor scăderi se află faptul că românii sunt tot mai sensibili la preț, acesta fiind cel mai important criteriu de achiziție în contexul actual, dar și faptul că multe campanii de promovare nu sunt pregătite strategic, din timp, ci în ultimele momente și fără un plan bine pus la punct.
“Aproape fiecare afacere este îngrijorată sau se confruntă deja cu încetinirea sau scăderea creșterii veniturilor, deoarece mulți experți consideră că ne îndreptăm către o recesiune. Dacă până recent se vorbea de creșteri și iar creșteri de cifre, în ultima perioadă se vorbește de strategii pentru susținerea afacerii sau, în cel mai fericit caz, pentru a avea o creștere durabilă. În acest context, marketingul are un rol major în orice business, devenind un instrument care trebuie să se adapteze noilor condiții și să mențină operațiunile sănătoase”, explică Andrei Georgescu, co-fondator White Image.
În situația actuală, doar câteva categorii de produse se vând ușor, precum brazii sau decorațiunile de Crăciun, vacanțele pentru aceasta perioadă sau produsele bancare cum ar fi cardurile de credit. Astfel, pentru a impulsiona vânzările, în retailul tradițional și online sunt promovate preponderent campaniile de discount, deoarece românii sunt interesați să economisească.
Cea mai preferată metodă de retaileri este promovarea ofertelor prin e-mail marketing, o soluție mai puțin costisitoare, prin care trimit consumatorilor produsele de care aceștia sunt interesați și pentru care există cea mai mare șansă de vânzare. În completare, în apropiere de Crăciun, mai intens folosită este promovarea ofertelor prin SMS. Per total, pentru campaniile de promovare în decembrie, companiile au majorat bugetele cu 10%-20% față de o lună obișnuită.
Foto: @Kira Auf Der Heide (Unsplash)