La jumătatea lunii decembrie, chiar înainte de sărbătoarea de Crăciun, retailerul Primark a inaugurat primul magazin de pe piața românească, în cadrul ParkLake. Dispus pe două etaje, acoperind peste 3.500 mp, acesta va fi urmat anul viitor de un al doilea, în AFI Cotroceni. Investiția inițială s-a ridicat la peste 10 milioane de euro, iar retailerul își face intrarea pe piața locală de fashion, estimată în prezent la 2,35 miliarde de euro, cu „modestie”, după spusele lui Maciej Podwojski, Director de vânzări al Primark, Europa Centrală și de Est. El a precizat pentru Dialog Textil că, înainte de o extindere mai amplă, brandul trebuie să învețe mai multe despre piață și să cunoască clientul român și preferințele sale.
Dar conceptul pe care se bazează brandul, de fashion la prețuri accesibile, pare să prindă la publicul românesc, de vreme ce clienții au petrecut minute întregi la coadă ca să intre în magazin, în primele zile de după deschidere. În ceea ce privește producția, Primark are o lungă colaborare cu câteva fabrici din țară, care au furnizat de-a lungul timpului produse pentru brandul cu rădăcini irlandeze.
Potrivit celor mai recente informații, actualizate în octombrie 2022, retailerul colaborează în prezent cu trei furnizori din România: Docara, fabrică din Craiova cu 48 de angajați, Maralsof Fashion din Plopeni, cu 167 de angajați, și Tricotton SRL din Panciu, cu 170 de angajați.
Maciej Podwojski s-a alăturat echipei Primark în Marea Britanie în 2007, ca manager stagiar, ulterior extinzându-şi experienţa pe pieţele din Spania, Olanda și Germania. În 2011 a fost numit store manager la Primark Gelsenkirchen, Germania. A coordonat deschiderea cu succes a mai multor magazine Primark, preluând în 2014 rolul de Area Manager pentru sudul Germaniei.
După o pauză de doi ani, timp în care s-a întors acasă în Polonia, în 2019 Maciej a revenit în echipa Primark și a preluat funcţia de manager regional pentru Polonia, Slovenia și Republica Cehă, iar recent a fost promovat în funcția de manager pentru Europa Centrală și de Est, fiind responsabil de implementarea planurilor de expansiune ale brandului în regiune, inclusiv pe pieţele din România și Slovacia.
Când ați luat decizia intrării pe piața românească și cât a durat tot procesul?
Primark este o marcă cunoscută la nivel local, mulți români auziseră deja de magazinele noastre sau s-au bucurat de experiența noastră unică de cumpărături în timpul călătoriilor în străinătate, de exemplu în Marea Britanie, Germania sau Polonia.
Cu toate acestea, deschiderea unui nou magazin necesită pregătiri detaliate, cum ar fi identificarea locației potrivite, adaptarea locației pentru a oferi cea mai bună experiență de cumpărături, planificarea împreună cu partenerul centrului comercial, obținerea tuturor echipamentelor necesare și amenajarea spațiului, pregătirea magazinului pentru inaugurare și recrutarea personalului potrivit. Oamenii noștri sunt nucleul afacerii Primark, așa că acordăm o mare importanță angajării celei mai bune echipe. În general, deschidem magazine atunci când știm că suntem pregătiți să ne întâmpinăm clienții în mod corespunzător și să le oferim cea mai bună experiență posibilă în magazin.
Ne bucurăm foarte mult să deschidem primul nostru magazin în centrul comercial ParkLake, deoarece este o locație accesibilă și o destinație de shopping excelentă pentru clienții noștri.
Cât de dificil a fost să găsiți spațiile potrivite, ce suprafețe ați căutat?
Deschiderea unui magazin pe o nouă piață este un proces foarte complex – de la găsirea unei locații potrivite, până la formarea echipei și adaptarea la specificul mediului social și economic local. Primark are nevoie de un spațiu de retail extins pentru a funcționa, prin urmare magazinul Primark Bucharest ParkLake se întinde pe două etaje, ocupând o suprafaţă de peste 3.700 de metri pătrați.
În esenţă, suntem un retailer internațional care operează în magazine stradale și ne străduim să găsim locații care să fie accesibile clienților noștri și să le oferim acestora o experiență de cumpărături deosebită. În același timp, fiecare nou parteneriat comercial este analizat în detaliu, astfel încât să îndeplinească exigenţele mărcii și ale afacerii noastre.
Ce colecții veți aduce în România, veți adapta oferta la publicul local?
De la articole de bază de o calitate excepţională până la cele speciale, cu un stil care se face remarcat, există ceva pentru toată lumea la Primark, de la raionul de haine pentru femei, bărbați și copii, la cel de cosmetice, articole pentru casă și accesorii. Intrăm pe piaţa din România exact la timp, în sezonul cumpărăturilor de Crăciun, iar clienții pot alege din gama noastră de îmbrăcăminte, accesorii, îmbrăcăminte pentru casă și cadouri, perfecte pentru sezonul sărbătorilor.
Colecţiile noastre sub licență sunt, de asemenea, foarte populare în rândul clienților din celelalte piețe din Europa Centrală de Est, de exemplu colecțiile noastre Disney, NBA și Harry Potter.
Multe dintre gamele de îmbrăcăminte din Primark Bucharest ParkLake fac parte din brandul Primark Cares, în plină expansiune, care reprezintă angajamentul Primark de a face produse mai durabile, pe care toată lumea să și le poate permite. Strategia de sustenabilitate a Primark a fost lansată anul trecut şi include angajamentul de a oferi hainelor o viață mai lungă, de a proteja viața pe planetă și de a îmbunătăți viața oamenilor care creează produsele Primark. Recentul nostru Raport de Sustenabilitate și Etică arată progresele pe care le-am făcut în ceea ce privește angajamentele pe care ni le-am asumat în strategia noastră de sustenabilitate. Deja, 45% din hainele Primark sunt realizate din materiale reciclate sau din surse mai sustenabile, față de 25% în urmă cu un an. Ne-am angajat ca până în 2030 100% din hainele noastre să fie produse din materiale reciclate sau din surse mai sustenabile.
Aveți și capacități de depozitare în București, cum veți asigura logistica?
Magazinul nostru din București este deservit de același depozit central situat în Republica Cehă care aprovizionează țări precum Polonia sau Germania.
Cum merge procesul de recrutare a personalului, ați întâmpinat dificultăți, care sunt pozițiile cele mai căutate?
Suntem mândri să creăm sute de locuri de muncă odată cu deschiderea magazinului nostru din ParkLake. Toate posturile au fost ocupate și în prezent ne concentrăm pe formarea noilor noștri colegi.
Ce prevede extinderea pe piața românească, în ce privește investițiile pe care le veți face?
Avem un plan ambițios de creștere pentru Europa Centrală și de Est și deschiderea primului nostru magazin în București demonstrează că România este o piață cheie pentru noi. Avem o perioadă încărcată, cu deschiderea Primark ParkLake, urmat de un al doilea magazin în București în AFI Cotroceni în 2023.
Anul viitor vom continua să ne extindem pe piețe noi și pe cele în care operăm deja. Suntem încântați să deschidem primul nostru magazin în Slovacia în 2023 și, de asemenea, vom deschide alte două magazine în Polonia, în Lodz și Wroclaw, ajungând astfel la șase magazine pe piaţa poloneză.