1 din 3 români declară că a comandat produse de pe platformele de shopping externe, cu precădere din Asia, potrivit unui sondaj realizat de platforma europeană de fashion Glami, realizat în intervalul 5-9 ianuarie 2024 pe un eșantion de 6.054 respondenți de pe piețele pe care activează.
În cazul românilor, 33% spun că au cumpărat articole vestimentare prin intermediul acestor platforme anul trecut. Metodele de plată favorite ale românilor pot explica această situație într-o oarecare măsură. Concret, 62% dintre respondenți încă aleg să plătească la livrare, doar 22% aleg să plătească online, iar pentru 16% dintre ei decizia este influențată de context, se arată în studiu.
Sustenabilitate vs. accesibilitate
Întrebați ce părere au despre fast fashion, 37% dintre respondenți au afirmat că sunt de acord cu acest curent, atâta timp cât este accesibil. Pe de altă parte, 31% dintre ei evită să facă astfel de cumpărături din cauza „calității scăzute”, iar 6% le refuză având preocupări legate de mediu. Alți 9% dintre cei chestionați conștientizează problemele de mediu implicate. În final, aproape 17% dintre persoanele participante la sondaj nu știu încă ce să creadă despre fast fashion.
Cu toate acestea, sustenabilitatea e-shop-urilor este un aspect esențial pentru 9% dintre români. Lista criteriilor importante în alegerea magazinelor mai include și reducerile la brandurile preferate (44%), calitatea (38%), livrarea gratuită la domiciliu (29%), informațiile despre mărimile și modelele disponibile (27%), posibilitatea de a plăti la livrare (26%), interacțiunile anterioare (22%), prețurile mici (22%), livrarea rapidă (21%), serviciile de suport oferite clienților (11%) sau perioada îndelungată pentru retur gratuit (10%).
Deschidere către moda sustenabilă
Numeroși români încearcă să adopte comportamente responsabile de achiziție. De pildă, 34% dintre respondenți încearcă să consume în mod sustenabil, însă recunosc că bugetul joacă un rol decisiv. 32% dintre ei prioritizează brandurile eco-friendly în general,
iar 18% au diminuat numărul articolelor cumpărate, ca o bună practică asociată. În schimb, pentru 11%, sustenabilitatea nu constituie un factor decisiv.
Interesant este că dintre cei care au ales să achiziționeze mai puțin, 48% au afirmat că ar cumpăra cu siguranță mai multe articole de îmbrăcăminte dacă ar avea mai multe resurse financiare.
Glami România, lansată în iunie 2017, are peste 400 de magazine partenere înregistrate pe platformă și peste 1 milion de produse de la aproape 12.000 de branduri.