Presiunea prețului, un consumator mai degrabă reținut și necesitatea creșterii longevității produselor – retailerii din întreaga lume se află, cu toții, în fața acestor provocări. Heimtextil Trends 25/26, program al cărui curator este platforma de design Alcova din Milano, abordează aceste probleme, găsește soluții, inspiră designerii și producătorii.

Materialele nu îndeplinesc doar o funcție, nu au doar utilitate. Ele au un sens, au o poveste, transmit un mesaj. Iar trendurile Heimtextil 2025/2026, prezentate la centrul expozițional al Messe Frankfurt între 14 și 17 ianuarie, au fost construite în jurul acestei idei sub conceptul-umbrelă Future Continous. Reinventare, revitalizare, regenerare – între viitor și trecut nu există discontinuități, există un fir roșu care unește stiluri și epoci.

Heimtextil propune trei teme pentru tendințele 2025 / 2026:

  • „Naturally Uneven”
  • „Radically Restructured”
  • „Regenerative”

Temele fac trimitere la valori precum integritate, longevitate și responsabilitate față de mediu, valori care devin din ce în ce mai importante pentru consumatorul global: produsele nu trebuie să fie doar „să placă ochiului”, ele trebuie să corespundă anumitor cerințe etice și ecologice. Acest tip de abordare are impact atâta asupra materialelor și caracteristicilor acestora, cât și asupra proceselor. În zona dedicată demonstrațiilor live – Trend Arena – producătorii se pot inspira și pot afla mai multe despre tool-uri care să-i ajute să-și dezvolte gama de produse orientată către un consumator mai responsabil. Nu e un secret: consumatorii își doresc produse de înaltă calitate, durabile, produse într-un mod responsabil și etic. Un studiu recent al IHF, comandat de Messe Frankfurt, o confirmă. Consumatorii sunt din ce în ce mai selectivi și își cumpănesc bine deciziile înainte de cumpărare, arată studiul. Iar atunci când se decid pentru un produs, acesta trebuie să-i fi câștigat pe toate palierele: să fie durabil, de calitate, dar și sustenabil. Pentru mare parte dintre europeni, sustenabilitatea e extrem de importantă atunci când e vorba de textile de casă. Iar criteriile principale sunt longevitatea, folosirea materialelor reciclabile, transparența și trasabilitatea producției.

Frumusețea imperfecțiunii: Naturally Uneven

Tema Naturally Uneven aduce în prim-plan autenticitatea și asprimea firească a materialelor naturale.

Materiale: In, cânepă, iută și lână

Structurile organice și producția artizanală se îmbină creând perfecțiunea imperfectă. Micile neregularități, granulația naturală, tușeul cald dau unicitate fiecărei piese și o conectează cu meșteșugul și originalitatea. Paleta de culori pune accent pe estetica naturală: griuri discrete, tonuri de fibre naturale și roz permament – ca simbol ale firescului, ale conexiunii cu pământul și ale perenului.

Inovația întâlnești sustenabilitatea: Radically Restructured

Tema combină tehnologia avansată cu designul responsabil din punct de vederea ecologic.

Materiale reciclate, produse cu consum minim de resurse

Contraste voite: greu și ușor, transparent și opac. Prin contraste se creează un dialog între structură și aspect.

Culori îndrăznețe, precum „End of Petrol” și „New Green Deal” sunt dominante. Ele se combină în tehnici precum țesut 3D, print digital și croit cu laser, care reflectă puterea de inovație a temei.

 Gândirea circulară, redefinită: Regenerative

Tema are la bază principiile reînnoirii, ale creșterii responsabile și ale circularității, și se adresează consumatorilor care își doresc un viitor mai sustenabil.

Materiale din fibre naturale, reciclate și produse prin bio-tehnologie. Revin inul și cânepa, lâna reciclată obținută din textile reutilizate sau supuse upcyclingului.

Elemente și tehnici artizanale care subliniază unicitatea și imperfecțiunea naturală.

Culori sugestive: „Regenerative Azure” sau „Repairable Green”.

 

Heimtextil are loc între 14 și 17 ianuarie la centrul de expoziții al Messe Frankfurt și este cel mai important târg de textile de interior la nivel global.

Anul acesta, la Heimtextil expun peste 3000 de companii din 65 de țări. Deco Center (Mendola Fabrics) din Vlaha, Cluj, este unul dintre expozanti. Din Republica Moldova participă doi expozanti: producătorul de covoare Moldabela din Ungheni și Tirotex din Tiraspol.