Edited este una dintre acele afaceri care te fac să spui:“De ce n-am avut eu ideea asta?”. Pornind de la nevoia retailerilor de informații în timp real despre ce se cere, ce se vinde și la ce preț, Geoff Watts și Julia Fowler, un IT-ist și o creatoare de modă, și-au unit eforturile și au scos pe piață un instrument care ajută branduri și retaileri precum Topshop și Ralph Lauren să aibă în magazinele fizice sau online produsul corect la momentul potrivit.

Fiecare companie ia în calcul diverse informații, dar în cazul în care acestea sunt interne sau provin dintr-un sistem in-house, nu are acces decât la jumătate din tort. Pentru a vedea întreaga piață în asamblu este nevoie de echipe formate din oameni cu înaltă calificare, care să lucreze non-stop la colectarea, analizarea și depozitarea informațiilor. Ceea ce promite Edited este să le ofere retailerilor informații în timp real care să le sporească avantajele în fața competitorilor și să le crească profiturile. “Vei fi pe picior de egalitate cu cele mai mari branduri și comercianți de modă din lume, dintre care unii au folosit acest tip de date ani de zile. Vei putea să previi greșeli care duc la pierderi mari”, se spune în prezentarea celor de la Edited.

Iar ca exemplu vin câțiva dintre cei mai mari retaileri de pe piața britanică. “La Arcadia, care operează peste 2.000 de magazine, este vital să iasă lucrurile bine. Dacă ies rău, e un dezastru”, spune Sion Parry, merchandise director la Dorothy Perkins (Arcadia Group), în testimonialul pentru Edited. “Noi folosim informațiile de la Edited în două moduri – într-o abordare strategică, pentru a planifica colecțiile sezonului viitor, dar și cu rol comercial, săptămână de săptămână, pentru a vedea ce se întâmplă pe high street“, adaugă el. “Operăm pe o piață extrem de competitivă, unde clienții sunt foarte atenți la preț. Provocarea principală constă în a lansa produsul corect la prețul corect, la timpul potrivit și în magazinul care trebuie. Toți privim în aceeași direcție, dar cu Edited este vorba despre viteza cu care accesăm informațiile necesare. În retail, deciziile se rezumă la maximalizarea oportunităților și minimizarea riscurilor. Există un element care ține de instinct, dar bazat pe date concrete. Aici intervine Edited.“

Instrumentul celor de la Edited ajută brandurile să ia deciziile corecte de achiziție a produselor, decizii care implică riscuri mari, să înțeleagă mai bine ce vând competitorii de pe piață și să revizuiască liniile care ies săptămânal. De asemenea, la finele lunii, să înțeleagă mai bine ce s-a vândut și ce nu, pentru a stabili dacă merită să comande din nou aceleași cantități.

Cum funcționează?

Edited folosește, la fel ca Google, instrumente care “citesc“ site-urile brandurilor și retailerilor din întreaga lume și înțeleg informația publică disponibilă pe acestea. Totul se reduce la data points, adică informația despre un produs care este la vânzare la un anumit moment. Să zicem o rochie la ora 7 dimineața, pe 7 august. Sistemul Edited captează informațiile despre acea rochie și le transformă în data points (inclusiv culoare, mărime, preț etc.). A doua zi, sistemul caută aceeași rochie pentru a forma un nou data point. Dar dacă observă modificări, cum ar fi lipsa mărimii Small, să zicem, sistemul știe. Iar dacă acea mărime reintră în stoc peste câteva zile, știe din nou. Astfel, se urmărește evoluția unui produs în timp. Dar abia acum lucrurile devin distractive. Dacă pentru o singură rochie sunt captate sute de detalii pentru a forma un data point complet, Edited adună fiecare dintre aceste detalii în fiecare zi și arată schimbările pe care le suferă în timp. Apoi face același lucru pentru 40 de milioane de alte produse, de la 90.000 de branduri din întreaga lume.

În acest fel, se colectează informații din întreaga industrie de îmbrăcăminte la nivel mondial, zilnic, iar informațiile sunt trimise înapoi la birou pentru prelucrare. Prin reconstituirea acestor data points, aproape șapte milioane pe zi, compania este capabilă să construiască o imagine în timp real a pieței, imagine pe care o transformă mai apoi pentru clienți în grafice, diagrame și imagini. Indiferent de segment sau de țară. Cei de la Edited nu-și fac probleme privind marfa din magazinele fizice, pentru că – zic ei – toată lumea vinde omnichannel, adică ceea ce este online este și în magazinul fizic.

Pe lângă privirea de ansamblu asupra pieței, instrumentele cele mai utile sunt cele care ajută la stabilirea sortimentelor unei colecții, a prețurilor corecte, promovării necesare și performanței produselor.

Compania a făcut publică recent o analiză pe segmentul de modă de lux, premium și mass-market de pe piața Statelor Unite, inclusiv accesorii și încălțăminte, plecând de la informațiile centralizate de la 114 retaileri. Edited a constatat că anul trecut retailerii au pierdut în jur de 9 mil. dolari din cifra de afaceri din cauza calculelor greșite ale produselor în perioadele de reduceri. Articolele de lux pentru femei au avut cele mai mari pierderi (4,3 mil. dolari) anul trecut, fiind reduse la 40-50%, comparativ cu 30-40% anul precedent, ceea ce a făcut ca produsele să rămână pe rafturi 19 zile în plus. În general, discounturile au loc odată ce retailerii au constatat că cererea consumatorilor este slabă, dar constatările studiului sunt că un discount agresiv nu este întotdeauna cea mai bună soluție.

Sunt convinsă că deja marii retaileri de pe piața noastră sunt „citiți” de Edited. Întrebarea este cum ar putea să îi ajute și pe cei mici…