Anne Marie Commandeur, fondatoarea și directorul Stijlinstituut din Olanda, este o obișnuită a tendințelor, oferind direcții de viitor unor piețe diverse, de la decorațiuni și textile de interior până la lenjerie, costume de baie, athleisure și altele.
M-a surprins că privește întregul proces atât de analitic, plecând de la ceea ce se întâmplă în jurul nostru legat de contextele sociale, economice și politice, dar mi-a explicat că cercetarea tendințelor are și o puternică componentă empatică, intuitivă, atribute profund umane.
De ce avem nevoie de tendințe?
Nu spun neapărat că avem nevoie de tendințe, ci de informații care să ne ofere îndrumare, confirmare și inspirație. Tendințele nu sunt făcute de cineva. Ele pur și simplu reprezintă o direcție generală în care lucrurile se dezvoltă sau se schimbă. Este vorba despre identificarea acestor direcții, analiza și decizia dacă și/sau cum să se reacționeze la acestea. Poate că estimarea viitorului este un termen mai bun decât previziunea tendințelor. Este vorba despre culegerea de informații, analiza stării actuale și preconizarea, pe baza acestei cercetări sau a acestor perspective, a modului cum se vor dezvolta direcțiile în viitor, definind care va fi impactul lor și cum să se acționeze cu anticipație.
Cât de dificilă este decodificarea tendințelor, care sunt semnele pe care le urmați?
Este important să avem o viziune holistică asupra societății – economie, politică, dezvoltări culturale, sociale, schimbarea atitudinii și a gândirii consumatorilor. La scară globală, dar și locală. Și în prezent, de asemenea, în mediul offline, precum și online, deoarece acesta devine din ce în ce mai mult ca o societate din umbră în care petrecem o parte semnificativă a vieții noastre. Alături de informații sociale, și informații practice. A fi informat cu privire la evoluțiile pieței, informații asupra consumatorilor, produselor, designului, precum și tehnologiei. Și predomină preocupările cu privire la bunăstarea personală, precum și la bunăstarea mediului. Noi ne folosim de mass-media, studii, conferințe etc., dar nu avem acces infinit la date. Astfel, dobândim, împărtășim și schimbăm informații cu clienții noștri, prin colaborări multidisciplinare, participând la conferințe și evenimente, oriunde are loc schimbul de cunoștințe. Așadar, se cercetează, împărtășește, colaborează, absoarbe și analizează pentru a ajunge la informații și la rezultate direcționate și adaptate. Iar aceasta reprezintă o provocare, dar una posibilă, atâta timp cât rămâi aproape de convingerile tale personale și de publicul sau afacerile vizate.
În modă există percepția că nu mai există tendințe și că orice merge. Ce credeți?
Cu siguranță nu merge orice. Este esențial în modă să ai o atitudine, să ai un punct de vedere, chiar și atunci când acesta implică să fii rebel sau unic, va fi așa doar în mediul potrivit. Deci impactul și succesul modei vor depinde de contextul în care este prezentată sau vândută. Moda este pe piață pentru a-i servi pe alții, nu este artă sau mare parte a ei nu este, așa că dacă vrei să ai succes, să fii găsit, crezut și înțeles, trebuie să-l iei întotdeauna în considerare pe cel care îți poartă produsele și contextul său. Iar profilul tău ar trebui să fie credibil. Așadar, a fi conștient de tendințe este un lucru înțelept. Chiar și în această ofertă enormă și diversă, cu gusturi, stiluri și atitudini diverse, există tendințe clare care pot fi observate. Anumite modele ne avantajează, proporțiile trec treptat de la cele mai strâmte la cele supradimensionate, dar există, de asemenea, nevoie de o perspectivă de comunicare și branding de modă. Subiecte precum diversitatea și identitatea de gen, evoluțiile în tehnologia de fabricație, fibre și țesături, sunt cele mai importante și provocatoare subiecte pentru modă, la fel ca materialele sustenabile, fabricarea și practicile durabile. Există atât de multe straturi, în funcție de informațiile de care ai nevoie și de modul în care decizi să continui, încât te poți dezvolta pe una sau mai multe dintre aceste zone.
Cum ne influențează tehnologia, ne ajută să fim mai creativi sau dimpotrivă?
Nu există un răspuns ușor la această întrebare. Trebuie să fim conștienți de faptul că tehnologia ne-ar putea depăși deciziile, că algoritmii definesc modul în care ne îmbrăcăm, ne decorăm casele și ne trăim viața. Că deja astăzi suntem manipulați. Crește conștientizarea în direcția aceasta, iar presa, știința, ONG-urile, precum și guvernele se trezesc și speră să preia controlul. Atunci când este controlată, o tehnologie sigură, etică și atractivă poate oferi accesul către grupuri de informații care sunt atât utile, cât și vitale. Pentru a realiza o transparență deplină în procesele de producție, de exemplu, informația poate fi accesibilă instantaneu pentru toți. Tehnologia își va juca rolul în realizarea economiei circulare. Există o tehnologie bună și una nocivă, și să sperăm că lucrurile se vor îndrepta spre un viitor bun și luminos, în care tehnologia este un instrument și nu o amenințare, care se află în fața noastră. Și tehnologia poate fi eminamente instrumentul care ne poate ajuta pe toți să fim mai creativi, să devenim parte a procesului de proiectare, să adăugăm semnătura noastră personală, să apelăm la resurse deschise, să deschidă și să conecteze comunități creative, să găsească accesul către laboratoare sau ateliere de producție. Și poate evita producția fizică, realizând produse și idei pe tărâmul digital. Acestea sunt doar câteva exemple aleatorii, dar există multe altele de spus când este vorba despre modul în care tehnologia poate declanșa, dar și facilita creativitatea.
Crezi că anticonsumismul este contraproductiv?
Anticonsumismul se bazează pe conștientizare și îngrijorare. Întrucât resursele noastre de mediu sunt finite, creșterea economică nerestricționată este finită. Să trăim cu speranța că se va transforma într-un consumerism resposabil, în loc de un simplu anticonsumerism. Deci mai puțin și mai bine. Desigur, acest lucru este perturbator într-o primă etapă sau, probabil, pentru o perioadă lungă de timp nu l-aș numi contraproductiv, probabil pentru o parte a afacerilor și industriei, sper și cred, se va tranforma într-un model mai bun. Va fi nevoie de o revoltă totală a sistemelor actuale, în consum, în producție, în întreaga noastră viziune despre produs, materie, posesiei și proprietate, chiar și cei care sunt anticonsum trebuie să trăiască și astfel consumă. Totul trebuie să-și recapete echilibrul. Este nevoie de o conștientizare a stadiilor actuale ale produselor, a stării și a formei pe care le au atunci când au fost cumpărate, dar și a locului din care au venit și unde vor ajunge după utilizare. De asemenea, va fi nevoie de o revizuire totală a sistemului economic. Despre cum vom consuma în viitor, pentru că poți fi anticonsum, dar totuși vei consuma întotdeauna, extrăgând resurse din natură.
Care sunt principalele tendințe în materie de decorațiuni pentru acasă? Care vor fi acolo pe termen mai lung?
Vorbind despre tendințele Heimtextil, am arătat doar tendințe pe durată lungă în acest sezon. Este vorba despre o perspectivă mai largă. Despre faptul că aspirăm cu toții la medii de viață care se potrivesc cu identitatea noastră, despre faptul că oamenii iubesc interioarele imersive, decorațiunile care adaugă o notă emoțională spațiilor de locuit, că există dorința de a te reconecta la natură, astfel încât să găsim elemente în cămin care să îndeplinească acea dorință. Același lucru este valabil și pentru elementele și inspirațiile istorice, chiar și spirituale, sau pentru elementele care fac legătura cu patrimoniul cultural, care arată concepte legate de autohton, arătând proveniența. În schimb, tânăra generație are nevoie de soluții practice și accesibile.
Așadar, nu este doar un trend, ci mai multe, și toate sunt acolo pe termen lung. Este vorba foarte mult despre diversitate, despre îngrijirea și alegerile făcute pentru mediile personale sau emoționale și funcționale, care se adresează nevoilor și aspirațiilor diverse ale tuturor!
citat:
Tendințele nu sunt făcute de cineva. Ele pur și simplu reprezintă o direcție generală în care lucrurile se dezvoltă sau se schimbă.