La cei 32 de ani ai săi, împliniți chiar în perioada interviului din Dialog Textil, Carmen Utoiu îmi explică de ce a ales calea dezvoltării de brand propriu după ce începuse o carieră la Drept. În cazul său, alegerea de a face modă s-a făcut la maturitate, abia după ce a înțeles că poate face din pasiunea sa un business și asumându-și responsabil un eventual eșec.
Nu este cazul, iar Velmoft are o abordare etică, slow fashion, care se bazează pe respectul față de angajați prin atenție și empatie, și pentru clienți prin materiale de calitate și creații unice sau serii mici.
Care este povestea Velmoft?
În spatele poveștii Velmoft stă pasiunea mea pentru design și croitorie. Alegerea numelui a fost o provocare, s-a format din suflet și cu puțin amuzament: ,,Vel” provine de la numele persoanei foarte dragi mie, la fel de activă în acest business, și ,,Moft” pentru a atrage atenția asupra faptului că este bine să fim mofturoși din când în când și să ne răsfățăm, mai ales la shopping. Am copilărit la țară, la bunici, unde am avut ocazia să testez o mașină de cusut veche Ileana, rătăcită prin casă, pe care am și stricat-o, din entuziasmul copilăriei. Basmalele bunicii au avut și ele de suferit în încercarea de a croi ceva nou, iar datorită orei de lucru manual, am prins drag de latura artistică. Nu am luat în serios creația vestimentară, așa că am absolvit Facultatea de drept, plus un master în domeniul managementului sectorului public, iar altul în cel al științelor penale.
Mi-au plăcut dintotdeauna hainele și, deși părea că există diversitate pe piața din România, cu cât călătoream peste hotare, cu atât eram mai dezamăgită de lipsa de varietate și calitate din țară de la acea vreme. După munca de birou și multitudinea de hârtii, aveam nevoie de o activitate relaxantă, așa că într-o zi mi-am adus aminte de un vechi hobby care avea să se transforme în pasiune. Am început să învăț cât mai multe lucruri despre design și croitorie, inițial la Institutul de Modă Salomeia Truță, apoi în cadrul Atelierelor Ilbah, acolo unde am avut șansa să învăț de la Mirela Diaconu, designer foarte talentat și cunoscut peste hotare. Velmoft s-a născut ca business la începutul anului 2019.
Ce tip de produse propui, cine se ocupă de partea creativă?
Partea creativă, designul și piesele pictate manual îmi aparțin, iar câteva dintre creații sunt confecționate chiar de mine, însă pe măsură ce Velmoft a evoluat, mi-a rămas din ce în ce mai puțin timp pentru croit și cusut. Controverse Collection este colecția de debut în care piesele vestimentare sunt scăldate în culoare, confortabile, easy to wear, majoritatea fiind confecționate din materiale naturale, bumbac, in, mătase, create în ediție limitată sau unicat, nonconformiste, unele dintre ele pictate manual.
Printre trăsăturile Velmoft se numără faptul că piesele vestimentare sunt create într-un singur exemplar sau în ediție limitată, propunând cel mult trei-patru exemplare din același model, nefiind adepta produselor de serie. De asemenea, folosim foarte mult materiale naturale, care sunt mai confortabile și mai de calitate.
Unde se realizează producția? Care sunt provocările sale?
Producția se realizează exclusiv în România, în atelierul nostru din București. Ca majoritatea firmelor aflate la început de drum, am întâmpinat dificultăți în ceea ce privește resursele financiare, umane, dar mai ales cele legate de materia primă. Nu am apelat încă la finanțări externe sau interne întrucât procedurile par greoaie și de durată, așa că am ales să creștem treptat, cu capital propriu și să ne stabilim propriile reguli. Din păcate, la momentul actual, dacă optezi să îți stabilești sediul în Capitală, pornești cu un minus, întrucât Bucureștiului îi sunt atribuite prea multe firme și prioritatea este aceea de a sprijini zonele mai slab dezvoltate, ceea ce ni se pare normal. În domeniul producției, mai ales în domeniul croitoriei, se găsesc din ce în ce mai greu oameni dispuși să lucreze și să se perfecționeze în România, iar tinerii se îndreaptă către alte domenii. Contează foarte mult și ca noi, angajatorii, să prețuim mai mult munca pe care o depun angajații noștri și să conștientizăm că fără aportul lor nu putem ajunge unde ne dorim. Latura umană este la fel de importantă ca aceea financiară, iar mediul de lucru plăcut, empatia, gesturile simple și recunoștința noastră îi pot păstra alături de noi. În ceea ce privește materia primă, a fost o surpriză neplăcută să constatăm că nu prea avem producători în țară, de materiale naturale cu atât mai puțin. O parte din țesăturile folosite la crearea pieselor Velmoft sunt importate din Italia și Germania, restul sunt achiziționate din România, de la importatori.
Unde vinzi, doar online?
În prezent, vindem online, la nivel național și în Uniunea Europeană. Participăm la târguri specifice în toată țara, iar în perioada următoare vom organiza propriile evenimente de prezentare în București, Brașov, Craiova, Constanța și Cluj, pe care le vom anunța din timp prin intermediul rețelelor sociale, pe conturile Velmoft Design, însă le pregătim și alte surprize clienților noștri.
Funcționezi după sistemul colecțiilor de sezon sau scoți pe piață produse noi permanent?
Dat fiind faptul că producem piese vestimentare unicat sau în ediție limitată, creăm permanent modele noi, pe care le adaptăm fiecărui sezon. Este mult mai greu, deoarece necesită mai multă muncă, inspirație și creativitate, dar feedbackul clienților noștri ne motivează și ne dă încredere că suntem pe drumul bun.
Unde te promovezi, cum ții legătura cu publicul tău?
Creațiile Velmoft pot fi achiziționate de pe site-ul propriu www.velmoft.com și de pe cel al partenerului eMag, iar promovarea o facem prin toate rețelele de socializare obișnuite și mai nou pe Tik Tok. Vrem să ne și întâlnim publicul prin participarea la diverse evenimente, în mediul business, artistic, beauty, la târguri de profil, dar prin organizarea propriilor evenimente, astfel încât să aflăm ce caută cienții, ce le place, ce critică sau ce își doresc. Doar ancorați în realitate putem performa și oferi produse deosebite.
Care sunt produsele-vedetă, ce caută clientele?
Am observat că femeile caută, în general, haine cât mai confortabile, ușor de îmbinat și asortat. Negrul predomină ca preferință vestimentară și există tot mai mult preocuparea ca materialele să nu se șifoneze ușor. Ceea ce nu se cunoaște atât de mult este faptul că materialele care se șifonează greu au o compoziție naturală redusă și nu ne oferă confortul de care are nevoie corpul nostru. Pielea respiră și se simte mai bine în materiale cât mai naturale.
Cum faci față competiției, în condițiile în care prețurile produselor românești nu pot concura cu cele ale marilor branduri?
Când le-am povestit celor din jur că vrem să pornim pe acest drum, reacția cea mai frecventă era: ,,Haine? Este plin de haine peste tot”. Da, haine. Noi le oferim femeilor alternative la piața sufocată de haine, livrate în serii mari de branduri, majoritatea străine. Astfel, au acces la creații vestimentare unicat sau în ediție limitată, și foarte important, din țesături preponderent naturale. Prețurile sunt competitive, când depui eforturi ca prețul materiilor prime și costurile de producție să fie realiste și optime și când ții cont și de nivelul de trai al clienților din România. Totul este posibil! Trebuie doar să găsești pârghiile necesare. În acest fel contribuim la producția autohtonă, orientăm clienții către materiale de calitate, depunem eforturi ca munca de pe meleagurile românești să fie mai bine prețuită și ne dorim ca astfel să demonstrăm, alături de alte branduri românești de succes, că noi, românii, putem crește în orice domeniu cu dedicație și tărie.
Ce planuri ai, cum îți propui să crești brandul?
Ne dorim să fim prezenți în această industrie și offline, iar în următorii doi ani vom munci pentru a ne atinge acest obiectiv, pentru intensificarea producției și diversificarea creațiilor vestimentare, astfel încât clienții să ne viziteze și în showroomuri, în diverse locuri din țară. Ne-am propus să realizăm și un program de internship pentru inițierea tinerilor care doresc să studieze tainele croitoriei sau pentru a-i orienta pe cei care nu și-au descoperit încă aceste aptitudini, dar vor să experimenteze. De asemenea, prin proiectele care vor urma, vom aduce în atenție simboluri românești și sperăm, pentru binele tuturor și mai ales al economiei românești, ca industria textilă românească să ajungă din nou printre priorități.
Ne dorim ca românii să nu mai pună un preț mare pe ceea ce merită puțin și să nu mai ofere un preț mic pentru ceea ce valorează cu adevărat. Hainele pe care le purtăm sunt cartea noastră de vizită, iar uneori nu primim a doua șansă pentru a ne dezvălui adevărata valoare.