Consumul ecoresponsabil nu mai este doar un trend de modă, ci afectează în prezent întregul sector, de la aprovizionarea cu materiale până la consumator și industriile manufacturiere sau textile, se spune într-un studiu realizat de Institutul Francez de modă pentru Première Vision.

Întocmit pe 5.000 de consumatori din Franța, Germania, Italia și SUA, sondajul ajută la creionarea și înțelegerea mai profundă a nevoilor și percepției consumatorilor față de piața modei responsabile și produsele sale, descifrând motivarea și obstacolele consumului.

Un entuziasm real

 Produsele ecoresponsabile de modă sunt esențiale. Aproape 50% din consumatorii europeni declară că au achiziționat un articol de modă ecologic în 2019, iar consumatorii francezi în proporție de 46% (inclusiv produse reciclate, ecologice, fabricate în Franța și textile second-hand).

„Aceste cifre demonstrează că clienții sunt dedicați unui nivel cu mult peste estimarea pe care am așteptat-o ​​și indică o maturitate reală în ceea ce privește așteptările lor. Cu toate acestea, moda rămâne în urma altor sectoare precum alimentația: proporția de consumatori care au achiziționat produse alimentare ecologice este de peste 60% în toate țările. În același timp, în special în Franța și Italia, produsele beauty ecologice au un real succes, 57% din consumatorii francezi achiziționându-le în 2019 „, explică Gilles Lasbordes, director general al Première Vision.

În Franța, 46% din consumatorii care au cumpărat produse de modă ecoresponsabile au estimat că vor cheltui în medie de 370 de euro pe produse de modă (îmbrăcăminte și încălțăminte) în 2019. La nivel național, bugetul mediu pentru achizițiile de modă ecoresponsabile pentru fiecare consumator francez este de 170 de euro, ceea ce reprezintă aproximativ 25% din bugetul mediu pentru îmbrăcăminte și încălțăminte în Franța. Ce anume a determinat acest entuziasm? În Franța și Italia, motivațiile principale sunt conservarea și protejarea mediului. De asemenea, consumatorii acordă o atenție deosebită utilizării substanțelor chimice toxice.

Prețurile fibrelor naturale

De asemenea, studiul arată că, atunci când caută produse de modă mai responsabile, consumatorii iau în considerare materialele. Preferă fibrele naturale și materiile prime reciclate atunci când este posibil, în special atunci când sunt informați despre prezența lor. Ideile preconcepute despre materialele care sunt considerate cele mai nocive pentru mediu se referă la poliester, acril, poliamidă și piele animală.

Unul dintre aspectele pe care le relevă acest sondaj se referă la barierele consumului de modă mai responsabilă, iar printre acestea se află și lipsa de informații. Consumatorii consideră că le lipsesc cunoștințele despre responsabilitatea ecologică (definiția și criteriile acesteia). Aproximativ 50,4% din consumatorii francezi recunosc că nu știu suficient pentru a selecta produsele potrivite.

Dincolo de lipsa educației, o altă dificultate este accesul la aceste tipuri de produse, pe care consumatorii spun că nu știu unde să le găsească. Acesta este un obstacol pentru 39,8% din consumatorii francezi. Lipsa de claritate a ofertei – transparența redusă din partea mărcilor – și o subreprezentare a jucătorilor din piață – doar 23% din consumatorii francezi sau cunoscători ai mărcilor de modă responsabile – în timp ce prețul reprezintă o barieră pentru 33% din consumatorii francezi.

Pe de altă parte, stilul nu mai reprezintă un obstacol în calea achiziționării de produse responsabile. Contrar percepțiilor de acum câțiva ani, astăzi consumatorii sunt conștienți că moda responsabilă poate fi creativă, atractivă și sustenabilă pentru mediu și oameni. În cele din urmă, consumatorii care doresc să cumpere produse mai responsabile se confruntă în prezent cu o ofertă insuficient dezvoltată în privința așteptărilor lor. În același timp, achizițiile second-hand cresc și alimentează această tendință: 56,1% din femeile americane și 42,2% din femeile franceze au achiziționat bunuri second-hand în 2019.

Fabricat în…

Pentru majoritatea consumatorilor francezi chestionați, un produs de modă ecoresponsabil trebuie să fie fabricat în Franța (80%) sau Europa (46%). Această preferință pentru producția națională este puțin mai mică în Italia (65%) și Germania (71%), dar rămâne puternică. „Produsele trebuie fabricate cât mai aproape de piața unde sunt vândute, pentru a reduce cât mai mult impactul negativ al transportului”, este citat un consumator francez. De asemenea, printre criteriile care trebuie îndeplinite pentru producția responsabilă social, consumatorii subliniază respectarea sănătății și siguranței angajaților, un criteriu care se situează cu mult înaintea problemelor legate de salariile și discriminarea persoanelor angajate în acest sector.

„Întreg ecosistemul modei este zguduit de acest fenomen al mediului înconjurător, iar consumul este în stare de încordare și pe un trend de ușoară scădere a gamei medii, de exemplu. Studiul poate fi util pentru a direcționa sectorul, a ghida piața, a oferi o analiză precisă industriei și mărcilor care doresc să-și extindă oferta”, subliniază Gilles Lasbordes.

Consumul de modă ecoresponsabilă reprezintă o oportunitate semnificativă de creștere pentru branduri. Tendința va fi tot mai vizibilă în anii următori, când se va pune tot mai mult accentul pe introducerea unui nou sistem al modei, care respectă mai mult mediul înconjurător, și al condițiilor sociale în care sunt produse hainele și alte mărfuri, în general.