Credit foto: Zara / Inditex
Criza provocată de pandemie forțează retailerii să accelereze schimbarea modelului de business. Un semnal puternic a venit din partea grupului Inditex. Retailerul spaniol a decis închiderea a peste 1200 de magazine fizice, la o zi după ce anunțase investiții de 2,7 miliarde euro până în 2022, ca parte a unui plan de accelerare a transformării digitale a business-ului, din care 1 miliard de euro va fi investit în creșterea vânzărilor online. Pablo Isla, Director Executiv al grupului spaniol, declara că obiectivul este să accelereze implementarea ”conceptului nostru de magazin integrat, care să ofere clienților noștri servicii în orice moment, indiferent unde se află aceștia, ce terminal folosesc sau la ce oră o fac.” Declarația vine în contextul în care Inditex a raportat o scădere de 44% a vânzărilor în intervalul 1 februarie – 30 aprilie, până la 3,3 miliarde euro, dar și o creștere cu 50% a vânzărilor online în aceeași perioadă. Pentru prima oară de la listarea la bursă, grupul spaniol a anunțat și pierdere pentru primul sfert al anului: minus 409 milioane euro. Inditex închisese la un moment dat 88% din magazinele sale, dar a început să-și redeschidă gradual rețeaua de pe piețele cele mai importante.
Unul dintre competitorii Inditex, retailerul suedez H&M, a anunțat și el că va redeschide treptat magazinele, dar recuperarea pierderilor va fi lentă. Retailerul nord-american Gap a înregistrat, la rândul său, o pierdere de 900 de milioane de dolari în primul trimestru al anului. De altfel, aproape 40% din retailerii de fashion cred că impactul pandemiei va fi mult mai puternic decât cel al crizei din 2008, arată un studiu Euromonitor International publicat recent. De asemenea, retailerii se așteaptă ca vânzările de confecții și încălțăminte să scadă cu cel puțin 12% anul acesta.
Multă marfă, puțini cumpărători
Vești mai bune vin de la retailerul japonez Uniqlo, care a deschis rețeaua de magazine ceva mai repede decât competiția și a înregistrat vânzări bune în luna mai, după ce în aprilie, vânzările scăzuseră cu 60%. Și Inditex se așteaptă să recupereze treptat pierderile, având în momentul de față circa trei sferturi din magazine deschise. Marea problemă rămân stocurile: pentru că schimbă colecțiile atât de repede, hiatusul de trei luni i-a lăsat pe retailerii fast-fashion cu colecții întregi nevândute. Iar pe termen scurt și mediu, apetitul pentru fashion al consumatorilor va scădea proporțional cu veniturile disponibile. Măsurile de distanțare socială vor afecta și plăcerea shoppingului, în ultimă instanță tot o experiență socială.
Salvarea vine din online?
Cu 54% a crescut comerțul electronic în Olanda începând cu luna aprilie
Scăderea vânzărilor din magazinele fizice a fost partial compensată de creșterea celor din online. Cei mai mulți retaileri au înregistrat plusuri consistente – Inditex a raportat o creștere de 50% în primul trimestru, businessul online al Gap a crescut cu 13%, iar H&M, cu 17%. Creșterile au fost impulsionate de atragerea unui nou segment de consumatori, cei din grupa de vârstă de peste 45 de ani, care preferau să meargă în magazine și erau mai puțini activi online. Mutarea consumatorilor din magazinele fizice în online era așteptată de toți retailerii, dar criza a accelerat tendința. Un studiu recent al AfterPay Insight arată că, în Olanda, comerțul electronic a crescut de la sfârșitul lunii martie cu 54%, iar în Germania, cu 28%.