Încă dinaintea apariției primului caz de coronavirus în România, PrintCenter.ro din Sibiu punea la dispoziția autorităților un tip de tratament inovator, prin care textilele dobândesc proprietăți antibacteriene și antivirale și pot fi folosite inclusiv pentru protecția anti-Covid-19. Noutatea soluțiilor și dorința celor cu putere de decizie de a se acoperi de cât mai multe hârtii și avize au făcut ca aceste tratamente textile să nu se bucure, în țara noastră, de succesul scontat, în ciuda reputației furnizorului elvețian al acestora – HeiQ.

În schimb, branduri cunoscute din Statele Unite precum Hanes, fabrici de confecții din Asia (Artistic Denim Mills) și Europa (Albini Grup – Italia) au adoptat rapid soluțiile HeiQ și le-au integrat în oferta lor de produse.

HeiQ a anunțat, la începutul lunii iunie, că soluția Viroblock NPJ03 și-a dovedit eficiența împotriva Covid-19 într-o testare realizată în cadrul laboratorului Institutului de boli infecțioase și imunitare Peter Doherty din Melbourne, Australia. Chiar dacă se știa încă de anul trecut că este eficient pe familia coronavirusurilor, fiind deja testat cu succes pe tulpina 229E, în țara noastră nimeni nu a știut ce să facă cu acest produs. Prin urmare, guvernanții au așteptat soluții „certificate” din afară, chiar dacă multe dintre acestea s-au dovedit a fi falsuri dăunătoare sănătății. În schimb, ar fi putut căuta ajutor în propria curte, dar interese meschine și lipsa de viziune au făcut ca lucrurile să bată pasul pe loc.

Alexandru I. ANCA, client service director al PrintCenter.ro, explică pentru Dialog Textil care au fost greutățile întâmpinate în dialogul cu cei responsabili și cum au reacționat autoritățile în fața unei inovații care ar fi putut ajuta pacienții.

Cum a reacționat piața românească la tratamentele HeiQ lansate de PrintCenter.ro în prima parte a anului?

Pe scurt, nu a reactionat. Subiectul a fost ignorant sau tratat cu indolență.

Instituțiile statului ne-au plimbat dintr-o parte în alta, neștiind ce să facă cu acest produs. Într-un final, ne-au recomandat să trimitem în Europa de Vest.

Folosirea tratamentelor antibacteriene și antivirale pentru materialele textile încă nu sunt prinse în normele medicale, deoarece soluțiile sunt foarte noi și activitatea virală pe textile a început să fie studiată de puțin timp. Standardul ISO 18184, care se referă la determinarea activității antivirale a textilelor, a apărut doar anul trecut.

În România, am fost întâmpinat cu neîncredere sau cu mult sarcasm, indiferent de argumentele științifice sau de documentele prezentate. Majoritatea companiilor doreau avize sau certificari de la ANMDR sau Ministerul Sănătății, în condițiile în care aceste instituții au dotări limitate și o legislatie restrictivă. Argumentul lor era că, dacă nu apare în procedură așa ceva, înseamnă că nu există.

În plus, industria textilă locală este deconectată total de la evoluțiile științifice internaționale, majoritatea fabricilor sunt concentrate doar pe Lohn și așteaptă să primeasca totul de afară, refuzând sau nefiind interesate se facă ceva pe cont propriu.

În schimb, am început colaborări cu cei care cunoșteau compania HeiQ, inovațiile și rezultatele sale excepționale obținute în domeniul îmbunătățirii materialelor textile prin diverse tratamente, sau cei care au lucrat cu materiale tratate cu soluții HeiQ.

În alte cazuri, ne-am simțit ca la un interogatoriu. Toată lumea voia să se scrie undeva negru pe alb că distruge virusul și certificări de la instituțiile statului.

Și, din păcate, în România nu există vreun laborator acreditat pentru testarea activității virale pe materialele textile. Nici măcar a activității bacteriene.

Alte state dețin tehnologie avansată de testare și îmbrățișează noutățile si descoperirile științifice. În România, experții la orice se regăsesc pe sticlă, la TV și în mass media. Suntem experți în orice și nimic. Dacă e vorba de politică, ne pricepem la politica, dacă e fotbal, la fotbal, iar dacă apare o pandemie suntem experți în viruși. În România, ne lovim de ziduri de incompetență, neștiință și ignoranță.

Cine au fost clienții cei mai receptivi?

Companiile care lucrează pentru industria sportsware și home deco, unde produsele HeiQ sunt folosite la scară largă, au îmbrățișat ideea textilelor tratate antiviral și antibacterian. Acestea cunosc și folosesc deja, de ceva timp, soluții de odor control, de reglare a temperaturii și de tratare antibacteriană, în special la articolele textile sportive. Brandul outdoor Patagonia s-a numărat printre clienții HeiQ, folosind tehnologia Fresh Tech.

Dar pe plan international, ce companii/branduri au adoptat soluțiile HeiQ? De ce a fost mai bine primit în alte părți decât în România?

Printre primii care au adoptat soluțiile s-au numărat americanii de la Hanes, care folosesc tratamentele HeiQ la foarte multe produse sportswear sau de lenjerie intimă.

Multe fabrici de textile din India, Pakistan, Bangladesh și alte țări asiatice au preluat tehnologia și produc materiale textile gata tratate sau produse finite. Printre acestea se numără și Artistic Denim Mills din Pakistan.

În Italia, țesătoria Albini Group a lansat o colecție de materiale textile tratate antiviral care se va regăsi în produsele celor mai mari branduri.

Ce avantaje au aceste soluții, care este punctul lor forte?

Aceste tratamente reduc semnificativ riscul de infectare de pe materialele textile, prin urmare sunt o soluție ideală împotriva bolilor intraspitalicești.

În ceea ce privește Viroblock NPJ03, această tehnologie inteligentă se adaugă la țesătură în faza finală a procesului de fabricație. De menționat că se potrivește tuturor tipurilor de fibre, de la nețesute medicale (de exemplu, măști de față) la țesături pentru îmbrăcăminte și articole textile. Pentru țesăturile lavabile rezistă la cel puțin 30 de spălări la 60°C, iar efectul antiviral rapid a fost demonstrat în 2-5 minute. Totodată este hipoalergenic, oferă o suprafață auto-igienizantă și rezistentă la germeni și are certificare OekoTex Clasa 1, adică poate fi folosit și pentru bebeluși.

Cum ai descrie activitatea PrintCenter.ro în vremea Covid-19? Ce ți-ai dori să se schimbe în bine?

În această perioadă am avut o activitate efervescentă. Echipa noastră este foarte bine închegată și a reacționat și s-a comportat impecabil în condițiile date.

Sigur că sunt multe aspecte care ar trebui să se schimbe în bine. Majoritatea țin de noi și de capacitatea noastră de a reacționa și procesa informația.

Ce mi-aș dori cel mai mult ar fi să văd o schimbare în sistemul educațional. De acolo începe totul, iar problemele pe care le întâmpinăm țin mult de acest aspect.

 

HeiQ Premii și recunoașteri internaționale

  • 2020 Swiss Venture Club/Credit Swiss Award
  • 2019 Swiss Environmental Award
  • 2018 Finalist al Ernst & Young Entrepreneur of the Year
  • 2017 Top 30 Swiss Growth Champions
  • 2016 Swiss Technology Fund Award

 

Parteneri HeiQ – peste 200 de branduri internaționale precum:

  • Patagonia
  • Speedo
  • Burton
  • Kathmandu
  • New Balance
  • Fila
  • Odlo
  • Triumph
  • Sloggi
  • Champion
  • Gap
  • Marks & Spencer
  • Hanes
  • Ecco
  • Geox
  • Vans