Harta de retail modern a României se completează județ cu județ, dezvoltatorii imobiliari livrând în ultimul an primele proiecte de retail modern în patru județe care nu erau acoperite (Dâmbovița, Covasna, Harghita și Călărași). Potrivit unei analize a companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, în următoarea perioadă urmează a fi bifate și județele Vaslui, Caraș-Severin și Olt, astfel că ultimele „redute” necucerite de către dezvoltatorii de centre comerciale vor rămâne Teleorman și Giurgiu.
Prin centru comercial modern, Cushman & Wakefield Echinox descrie proiectele noi sau care au trecut printr-o renovare semnificativă de-a lungul ultimilor 20 de ani și a căror suprafață închiriabilă depășește 5.000 mp. Alexandria, reședința județului Teleorman, și Giurgiu, au în prezent galerii comerciale, dar acestea sunt sub pragul de 5.000 mp.
Dezvoltatorii imobiliari sunt activi în special pe segmentul parcurilor de retail în care accesul în magazinele mari este realizat direct din exterior, acestea fiind preferate mallurilor care cuprind mai multe spații comune, implică investiții mai ridicate și sunt supuse mai multor restricții în situații medicale delicate. Astfel, cu excepția Dâmbovița Mall, centru comercial de tip mall deschis de Prime Kapital și MAS Real Estate la Târgoviște, în celelalte județe recent acoperite de dezvoltatori au fost inaugurate parcuri de retail, respectiv Sepsi Value Center la Sfântu Gheorghe (județul Covasna), NEST Retail Park la Miercurea Ciuc (județul Harghita) și Catex Retail Park în Călărași.
Mai există în prezent cinci județe fără centre de retail modern, județe cu o populație totală de circa 1,8 milioane de locuitori. Reșița, cu o populație de circa 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraș fără un proiect de retail modern, aici fiind planificat de către Ceetrus un proiect major de regenerare urbană ce va cuprinde și un centru comercial de aproximativ 35.000 mp. În Slatina, dezvoltatorul belgian Mitiska REIM plănuiește atât extinderea proiectului existent, cât și dezvoltarea unui nou parc de retail cu o suprafață de circa 10.000 mp. Nu în ultimul rând, în județul Vaslui Prime Kapital va dezvolta Bârlad Value Centre (16.500 mp), în timp ce grupul polonez Scallier plănuiește un parc de retail Funshop în reședința județului.
Principalele centre inaugurate în ultimul an în județe fără proiecte de retail modern
Proiect |
Oraş (Judeţ) |
Suprafaţa închiriabilă (mp) |
Dezvoltator |
Dâmbovița Mall |
Târgovişte (Dâmboviţa) |
32.800 |
Prime Kapital – MAS REI |
Sepsi Value Center |
Sfântu Gheorghe (Covasna) |
16.300 |
Prime Kapital – MAS REI |
NEST Retail Park |
Miercurea Ciuc (Harghita) |
12.000 |
RC Europe |
Catex Retail Park |
Călăraşi (Călăraşi) |
6.400 |
Catex SA |
Sursa: Cushman & Wakefield Echinox
Principalele centre ce urmează a fi dezvoltate în județe fără proiecte de retail modern
Proiect |
Oraş |
Suprafaţa închiriabilă (mp) |
Dezvoltator |
Reşiţa Mall |
Reşiţa (Caraş Severin) |
35.000 |
Ceetrus |
Bârlad Value Centre |
Bârlad (Vaslui) |
16.700 |
Prime Kapital – MAS REI |
Shopping Park Slatina |
Slatina (Olt) |
10.000 |
Mitiska REIM |
Funshop Retail Park |
Vaslui (Vaslui) |
10.000 |
Scallier |