Foto: Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency
2022 a fost un an atipic pentru piața de e-commerce, cu creșteri de 10%-15%, mai mici decât în alți ani, consumatorii români făcând mai puține cumpărături din impuls. În schimb, a crescut concurența, iar numărul de advertiseri este tot mai mare, arată o analiză realizată de agenția de marketing digital Limitless Agency.
Potrivit reprezentanților Limitless Agency, printre motivele creșterilor relativ mici din e-commerce în 2022 se află inflația ridicată, care i-a determinat pe consumatori să fie mai chibzuiți, și creșterea numărului de reclame și advertiseri, care targetează aceleași audiențe.
“Inflația și-a spus cuvântul în 2022, în numeroase industrii, dar în special în e-commerce, care deși are un potențial enorm de creștere, a crescut cu doar 10%-15%. Prin comparație, în 2020 piața de e-commerce a crescut cu 30%. Desigur, e-commerce-ul românesc va continua să crească, având în vedere că doar jumătate dintre românii cu acces la Internet obișnuiesc să comande online, însă procesul de creștere va fi mai lent, mai ales în eventualitatea unei crize economice. Pe lângă situația actuală, cu prețuri majorate, care îi determină pe români să cumpere doar produse de care au nevoie, concurența pe piață este din ce în ce mai strânsă, fiind înființate tot mai multe magazine online”, explică Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency.
Astfel, pe fondul unei concurențe puternice în e-commerce, a crescut numărul de reclame, ceea ce a dus automat la creșterea CPC (cost per click) la 17,2% în medie, chiar până la 30% în unele domenii, pentru generarea aceluiași număr de comenzi ca în 2021. Per total, bugetul magazinelor online pentru promovare în 2022 a fost cu aproape 20%-30% mai mare decât anul anterior.
În 2022, lunile noiembrie și decembrie au fost printre cele mai bune perioade din an, fiind marcate de evenimente importante pentru vânzări, Black Friday și sărbătorile de Crăciun. Astfel, în decembrie, potrivit unei analize realizate pe 3.340 de magazine online, comanda medie de a fost de 402 lei, în scădere de la 605 lei în noiembrie, cu ocazia Black Friday, fiind înregistrate venituri totale de peste 88 milioane de euro la peste 1 milion de tranzacții.
Dacă în primele zile din decembrie vânzările în online au fost reduse, între 5 și 9 decembrie românii au început să cumpere mai mult. Vârful vânzărilor a fost în data de 12 decembrie, când au fost înregistrate 46.762 de tranzacții și vânzări de aproape 4 milioane de euro. Un al doilea vârf al vânzărilor a fost înregistrat pe 19 decembrie, cu 44.191 de tranzacții și vânzări de aproape 3,6 milioane de euro.
Cumpărături de 1,3 milioane euro în ziua de Crăciun
“Cumpărăturile online nu s-au oprit nici măcar în zilele de Crăciun sau înainte de Revelion, finalul de an aducând milioane de euro magazinelor online. Astfel, au fost înregistrate unele dintre cele mai bune vânzări din luna decembrie – aproape 1,2 milioane euro pe 24 decembrie, aproape 1,3 milioane euro pe 25 decembrie și aproape 1,7 milioane euro a doua zi de Crăciun, respectiv aproximativ 2 milioane de euro pe 30 decembrie și 1,1 milioane euro în ultima zi din an”, spune Daniel Slăvenie, CEO & Partner Limitless Agency.
Potrivit datelor agenției, domeniile cu cele mai mari vânzări în decembrie au fost IT&C – aproape 43 milioane euro, fashion – 15,5 milioane euro, casă și grădină – 4,3 milioane euro, food – 1,34 milioane euro și beauty – peste 820.000 euro.
Cea mai mare comandă înregistrată a fost în domeniul IT&C, de aproape 14.500 euro, pentru invertoare solare, urmată de o comandă în valoare de peste 12.000 euro pentru laptopuri și telefoane Apple.
În ceea ce privește zona de fashion, cea mai mare comandă a fost de aproape 5.000 euro, pentru ochelari de soare, urmată de o comandă în valoare de aproape 2.700 euro, pentru încălțăminte. Categoriile lentile de contact, rame de ochelari, treninguri damă, geci, rochii de seară, paltoane, ghete damă (34%), cizme damă (26%), botine dama (8%) și ghete bărbați (8%) au generat cele mai mari vânzări.
Pentru 2023, reprezentanții Limitless Agency estimează o creștere în e-commerce în jur de 15%. Potrivit acestora, costurile de marketing vor crește, având în vedere concurența tot mai mare. Compania le recomandă magazinelor online să își fidelizeze clienții actuali pentru a-și optimiza costurile și a-și crește vânzările.