Produsele contrafăcute – în principal hainele – duc la pierderi ale economiei europene de 16 miliarde de euro pe an și afectează aproape 200.000 de locuri de muncă, a declarat Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al UE (EUIPO).
Analiza, bazată pe date din 2018 până în 2021, arată că falsurile au cel mai mare impact asupra sectorului de îmbrăcăminte, generând pierderi de 12 miliarde de euro anual, sau 5,2% din veniturile totale ale sectorului, a spus agenția.
Produsele cosmetice contrafăcute generează pierderi de 3 miliarde de euro, în timp ce jucăriile reprezintă 1 miliard de euro, deși „contrafacerea, ca orice activitate ilegală, nu poate fi măsurată cu precizie”, avertizează EUIPO.
Cercetarea s-a bazat pe numărul de articole confiscate de poliție, precum și pe procentul de europeni care au recunoscut că au cumpărat produse contrafăcute, în fiecare țară din bloc.
Un studiu din iunie 2023 a constatat că o treime dintre europeni au considerat acceptabil să cumpere bunuri false, dacă prețul articolului autentic a fost considerat prea mare – un procent care a crescut la jumătate din totalul respondenților tineri.
Cea mai mare parte a contrafacerilor a avut loc în doar cinci state membre ale UE, Germania, Franța, Italia, Spania și Austria reprezentând jumătate din pierderile anuale.
Pe baza constatărilor, EUIPO a declarat că falsurile nu afectează doar vânzările de produse, ci și locurile de muncă din țările de desfacere. Astfel, Germania ar pierde 40.000 de locuri de muncă pe an, Italia 24.000, iar Franța și Spania 15.000 de locuri de muncă fiecare.
Foto: Marcus Loke (Unsplash)