Deschiderea showroomului YKK din Focșani a fost un prilej excelent de a vizita două dintre cele mai reprezentative fabrici din zonă – Artifex și Sorste, pe care le leagă un trecut comun. O experiență și-o călătorie la ceas de toamnă ruginie, în care am acumulat suficientă informație pentru a creiona portretul unei regiuni în care textilele sunt, în continuare, cap de afiș.
Investiție elvețiană, Artifex Focșani este una dintre cel mai bine dotate și mai performante unități producătoare din țară. Bernard Cheere, general manager al fabricii din 2010 încoace, a fost desemnat de grupul Akris, deținătorul Artifex, să conducă un business de producție cu peste 1.500 de angajați la Focșani, cu investiții de milioane de euro și cu comenzi de sute de mii de bucăți. Dar el nu dă semne de oboseală, ci își cunoaște afacerea pe de rost, știe exact ce și cum, cu o precizie la fel de elvețiană ca brandul pentru care lucrează.
Akris este un brand care are prezentări la Paris Fashion Week de două ori pe an, dar care n-ar nimic cu extravaganța brandurilor franceze, ci mizează pe linii sobre și curate, după cum explică dl Cheere. Akris se vinde peste tot în lume, are magazine proprii din SUA în China, dar piața cea mai bună pentru brand este în acest moment cea americană. Toată producția Akris și Punto, brandul mai accesibil al Akris, se realizează în fabrica din Focșani, care va împlini în această lună zece ani de activitate. Tot la Focșani se fabrică și linia de genți și accesorii căreia i s-a dat startul în 2011. „În trei ani s-a ajuns la un nivel de calitate și eficiență pe măsura brandului Akris. Am trimis oamenii la specializare timp de șase luni în Germania, iar cei care s-au întors îi ajută și pe ceilalți”, spune directorul Artifex. În prezent se realizează cam 500 de genți pe lună, exclusiv pentru Akris. Tot la Artifex există și o secție de tricotaje care cuprinde inclusiv mașini de ultimă generație de la Shima Seiki, de finețe 18, folosite pentru cașmir. ”Pe lângă acestea, vom achiziționa și 18 mașini Stoll, care ne vor fi livrate în decembrie și ianuarie anul viitor”, declară Bernard Cheere.
Fabrica propriu-zisă conține două clădiri, ambele renovate, dintre care una cu ajutorul unui proiect cu finanțare europeană. În prima clădire se lucrează pentru Akris, Paul Ka, Agnes B produse care necesită o pregătire tehnică mai bună, iar în cea de-a doua pentru clienți precum COS, &Other Stories, Massimo Dutti, Lacoste și colecțiile de designer ale H&M. O altă diferență între cele două clădiri este aceea că în prima se lucrează comenzi mai mici, între 500 și 800 de piese pe model. “De aceea aici toate utilajele sunt pe roți, pentru a ne putea adapta și a fi flexibili la comenzile mici.” (B.C.) Cea de-a doua clădire dispune de un sistem modern de încălzire și răcire, în care s-au investit 200.000 de euro. Majoritatea țesăturilor sunt de proveniență italiană, cu prețuri între 25 și 100 de euro pe metru, iar pentru Akris și Punto se fabrică anual în jur de 200.000 de bucăți. În fabrică sunt prezenți permanent șase tehnicieni expați, care se asigură de respectarea standardelor de calitate. “Pas cu pas încercăm să transferăm această activitate către specialiști români.” (B.C.) El a declarat că anul acesta și anul viitor vor fi investiți 250.000 de euro în creșterea calității la Artifex, la toate nivelurile. Totodată, până anul viitor se speră să se reușească înlocuirea tuturor utilajelor vechi, pe care grupul elvețian le-a preluat de la Sorste.
Bernard Cheere are planuri și pentru clădirea de lângă fabrică, unde până nu de mult era un depozit al retailerului de materiale de construcții Arabesque care se va elibera în curând. Totodată, terenul din spatele fabricii a devenit un câmp de lavandă, iar florile sunt folosite la săculeții care sunt oferiți clienților Akris odată cu achiziția produselor.
În prezent, 47% din producția realizată la Artifex e reprezentată de branduri de lux și high end, iar restul de 53% din label-uri care aparțin segmentului imediat următor. Producția a crescut de la 600.00 de bucăți în 2005 la un milion în prezent și se estimează să ajungă la 1,2 milioane de bucăți până în 2020. Tot până în 2020 se estimează ca cifra de afaceri a firmei să ajungă la 35 de milioane de euro. Partea de tricotaje și de genți este dedicată exclusiv brandului propriu. Printre proiectele Artifex se numără și înființarea unei secții unde să se fabrice încălțămitea Akris, peste trei-patru ani. Pentru moment, pantofii Akris se realizează în Italia. Toate produsele Akris se livrează prin avion direct la magazinele din întreaga lume.
Din totalul de 1.500 de angajați, jumătate sunt din oraș, restul din satele învecinate, și sunt aduși la serviciu cu autobuze speciale. Problema personalului rămâne una extrem de spinoasă, într-o industrie unde salariile sunt în continuare printre cele mai mici. Directorul firmei Artifex recunoaște că a pierdut mulți oameni în această toamnă, chiar angajați cu vechime de 10-12 ani, așa că s-a văzut nevoit să crească salariile cu 15% pentru a-și păstra forța de muncă valoroasă. Chiar și așa, salariile de la Artifex (care pornesc de la 1.200 lei brut) nu diferă foarte mult de restul retribuțiilor din industria textilă, printre cele mai mici din economia locală. Un element de atractivitate este însă asigurarea medicală, prin intermediul Generali, care se aplică nu doar angajaților, ci și familiilor lor. Dar cel mai mare pericol pare a veni nu din afară, ci dinăuntrul industriei – atractivitatea redusă pe care meseriile din confecții o au asupra tinerilor care intră în câmpul muncii. “Ni se pare interesant să ținem legătura cu facultățile care pregătesc specialiști în textile, în special cea din Iași și chiar din Chișinău, unde există un modul de training în realizarea de tipare.” (B.C.) Tot Artifex dă de lucru, mai departe, și altor fabrici din zonă, ceea ce menține în funcțiune mecanismul economiei locale, dar există planuri de extindere a capacității. În total, Artifex a investit în jur de 25 de milioane de euro în România în renovări, utilaje, training de personal, iar lucrurile nu se vor opri aici. Compania lucrează la capacitate maximă pentru următoarele sezoane, iar Bernard Cheere consideră că România va continua să rămână atractivă pentru retailerii care caută zone de producție, cel puțin în următorii cinci ani.