În contextul în care sportul și moda fac un mariaj extrem de reușit, iar elemente din activewear și sportswear își fac loc în ultimii ani pe marile podiumuri internaționale, ne putem întreba care este drumul spre care se va îndrepta îmbrăcămintea funcțională și ce abordare va avea clientul român față de ea. Preferă caracteristici tehnice și funcționale sau culori și croieli sofisticate când merge la schi, de exemplu?

Din informațiile furnizate de reprezentanții a trei magazine specializate pe activewear și sportswear din România, majoritatea clienților români se află pe drumul cel bun: caută impermeabilitate, respirabilitate și se uită la țesătura care să le asigure termoizolarea. Dar mai sunt și clienți pentru care o geacă de zăpadă trebuie să fie neapărat groasă „ca să țină de cald“… O diferență clară de stil se întrevede între alegerile schiorilor și snowboarderilor, cei din urmă arătându-se mai interesați de culoare și croială decât schiorii. Vezi și polemicile dintre cele două categorii de „alunecători pe pârtie”: schiorii spun că snowboarderii strică pârtiile și că nu știu să se dea, în timp ce snowboarderii au senzația că sunt mai liberi pe pârtie, nefiind constrânși să poarte incomozii clăpari. Glume se fac, și multe, de o parte și de alta, dar realitatea este că numărul boarderilor este în scădere. Iar asta nu doar în Statele Unite, unde, potrivit Statistic Brain Research Insitute, numărul snowboarderilor a scăzut cu aproape un milion între 2007 și 2016. Un reprezentant al Intersport declara recent că numărul plăcilor vândute de ei a scăzut cu 75%. Nici schiurile nu au dus-o prea bine, dar scăderea a fost mai puțin vizibilă, de 35% în ultimii cinci ani.

  1. Ce anume caută clienții la o haină funcțională, ce caracteristici?
  2. Care este prețul maxim pe care-l plătesc românii?
  3. Care este produsul-vedetă pe care trebuie să-l aibă?
  4. Care sunt caracteristicile pentru care clienții nu ar scoate bani în plus din buzunar?
  5. Cât de mult contează tendințele, aspectul fashion pentru români? Îi interesează să fie din sezonul actual sau nu?

U-Man este un retailer cu magazine în Timișoara, București, Cluj-Napoca, Brașov și Iași, în portofoliul căruia se află branduri precum DC Shoes, Element, Oriris, Volvom, Bilabong, Quiksilver, Etnies, Miller și altele.

Mitac Ionuț, U-Man:

– Depinde de produsele la care ne referim, de exemplu la o jachetă de zăpadă, clienții noștri se uită după impermeabilitate, respirabilitate, materialele folosite în construcția sa. Iar acest lucru este valabil și pentru pantalonii de zăpadă.

– Nu putem estima un preț maxim pe care îl plătesc românii pentru a achiziționa anumite produse. Depinde foarte mult și de ce vrea clientul să achiziționeze, prețurile variază între 150 de lei și 1.590 de lei pentru un singur produs.

– Nu avem un produs-vedetă, ci avem un brand-vedetă, anume DC Shoes, unul dintre cele mai respectabile branduri din categoria skate. Aventura lor începe în anul 1994 în Statele Unite, atunci când Ken Block și Damon Way au hotărât să își unească forțele și să formeze acest brand care acum este cunoscut în orice colț al lumii. Prin design și rezistența la anduranță, produsele de la DC Shoes și-au câștigat titulatura de brand-vedeta la U-Man.

– Nu avem un răspuns pentru această întrebare.

– Românii, în general, sunt animale feroce când vine vorba despre fashion, tot timpul vor să fie în tendință cu ultimele noutăți apărute pe piață. Ținând cont că facem parte din era digitală, clientul român se informează tot timpul și vrea să achiziționeze în mare măsură produsele noi pe piață și nu acordă mult interes produselor mai vechi. De aceea, noi ca magazin ne concentrăm eforturile pentru a le oferi clienților noștri cele mai noi produse ale brandurilor pe care le comercializăm.

Winter Outlet este distribuitorul brandului KILPI în România. Pe scurt, KILPI este un producător de haine din Cehia cunoscut în peste 80 de țări. Colecția acestuia cuprinde îmbrăcăminte atât tehnică, destinată sporturilor, cât și de stradă.” Winter Outlet este un retailer online cu sediul în Săcele, Brașov.

Barti Istvan, Winter Outlet:

– Foarte mulți clienți caută ca hainele să fie cât mai groase, însă mentalitatea este greu de schimbat la români și sunt greu de convins că o geacă nu trebuie să fie neapărat foarte groasă. Noile tehnologii și materiale subțiri conferă mai multă izolare, impermeabilitate și respirabilitate decât o geacă obișnuită și groasă la atingere.

– Din câte am observat, clasa de mijloc nu prea este căutată, clienții sunt interesați fie de îmbrăcăminte cât mai ieftină, cu prețul unei geci de schi de aproximativ 200-300 de lei, fie sunt dispuși să plătească 2.000 de lei pe o geacă tehnică de calitate.

– Produsul-vedetă pentru sezonul 2017-2018 a fost geacă de tip down, 2 în 1. Acest tip de geacă este versatilă, extrem de ușoară și foarte călduroasă. Se poate folosi ca underlayer pentru gecile cu trei straturi sau individual, ca o geacă pentru primăvară sau toamnă.

– Surprinzător, mulți clienți nu doresc să investească în echipamentele destinate copiilor, cu impermeabilitate de peste 5.000 mm.

– Pe clienți nu prea îi interesează din ce sezon sunt echipamentele tehnice. Am avut foarte mulți clienți care au cerut modele mai vechi de două-trei sezoane, datorită combinațiilor de culori mai bune din sezoanele precedente.

Wintermag.ro este un magazin online cu o ofertă bogată destinată îmbrăcămintei sport și de stradă și cu peste 60 de branduri cunoscute, de la Adidas și Atomic la Salomon, Patagonia, Dainese, The North Face, Fischer și altele.

Anca Bucur, online marketing specialist la Wintermag.ro:

– Ceea ce caută clienții diferă în funcție de destinația de utilizare a gecii, să zicem. Atât schiorii, cât și snowboaderii vor căuta, în primul rând, o geacă cu un nivel mare de impermeabilitate și respirabilitate, de regulă 20.000. Cei mai experimentați au preferințe în ceea ce privește tipul membranei (Gore-Tex, HyVent etc.), acesta fiind un criteriu definitoriu în alegerea gecii. Tot un criteriu important este și materialul sau membrana care oferă termoizolația gecii. Abia după aceea încep să filtreze în funcție de alte aspecte funcționale, cele mai frecvente fiind: numărul buzunarelor și poziționarea lor, buzunarul de skipass, buzunarul pentru ochelari, manșetele elastice în zona mâinilor. Chiar dacă nu este un aspect funcțional, culoarea rămâne de cele mai multe ori factorul decisiv în alegerea unei geci, mai ales în cazul snowboarderilor.

– Cei care doresc neapărat să aibă un echipament de top, fie că vorbim de geacă, pantaloni sau mănuși, sunt dispuși să plătească în jur de 4.000 de lei pentru o geacă, aproximativ 1.500-2.000 de lei pentru pantaloni și 400-500 lei pentru mănuși.

– Pentru schi, vedetele sunt echipamentele cu membrană Gore-Tex și un bun izolator termic, iar pentru oraș, cu siguranță, gecile cu umplutură de puf.

– Clienții înțeleg că o geacă cu anumite funcționalități costă mai mult și este și logic, din moment ce îți oferă performanțe. Atenția la detalii, precum buzunare, fermoare, cusături, întărituri, este mult mai pregnantă atunci când clienții cumpără haine pentru schi sau snowboard. Sunt foarte meticuloși, știu exact ce cumpără și sunt dispuși să plătească atât cât este necesar pentru un produs cu funcționalitățile dorite. Și culoarea este un aspect important în alegerea unui item de îmbrăcăminte, dar puțini sunt aceia care sunt dispuși să plătească în plus pentru a-și satisface această dorință. Spun acest lucru pentru că pricing-ul poate fi sensibil diferit pentru diferite culori ale aceluiași model, fie că vorbim de geci sau pantaloni.

– Hainele pentru schi și snowboard au croieli și, de regulă, scheme de culori diferite, iar acest lucru este respectat și în alegerile clienților noștri. Schiorii merg mai mult în zona safe, pe culori ceva mai închise și croieli clasice, pe când boarderii merg pe culori foarte deschise și croieli lejere. Pentru cei din urmă este important aspectul fashion și caută să fie cât mai mult în tendințele sezonului. Da, este foarte importantă colecția din care face parte un anumit articol vestimentar, mai ales că de la un sezon la altul apar noi tehnologii și materiale.

Două produse populare ale Wintermag.ro. Primul – geacă de oraș cu umplutură sintetică Thermoball, de la The North Face. Tehnologia Thermoball începe să câștige teren în fața umpluturilor cu puf datorită ușurinței cu care pot fi spălate, dar și pentru că păstrează o mare parte din beneficiile umpluturilor tradiționale.

Al doilea produs este o bluză din material fleece (polar), tot de la The North Face, o alegere populară atât pentru oraș, cât și pentru schi sau activități în aer liber.