Câțiva dintre cei mai mari proprietari de malluri din România, împreună cu agenția de real estate CBRE Romania, au înaintat o cerere autorităților române pentru a le solicita redeschiderea centrelor comerciale.
Scrisoarea a fost semnată de Arena City Center, Băneasa Development, Ceetrus Romania, CPI, Immofinanz România, Iulius Grup, NEPI Rockcastle, ParkLake Shopping Center și Veranda Asset Management, care dețin în România în total un număr de 52 proiecte cu peste 4.600 de magazine în București și 24 de orașe regionale.
Până în prezent, la noi în țară au dreptul să funcționeze doar acele magazine din malluri care au acces direct către stradă.
Măsurile de suspendare a activităților de comercializare din cadrul centrelor comerciale afectează aproximativ 3,7 milioane de metri pătrați de spațiu construit din România, potrivit estimărilor CBRE.
„În cursul ultimelor săptămâni, celelalte țări din Centrul și Estul Europei, cu rate de infecție similare sau chiar mai mari, precum Austria, Cehia, Polonia, Ungaria, Bulgaria, Serbia și Slovacia, au dispus deja reluarea activităților de comercializare din cadrul centrelor comerciale. Credem că este foarte important ca și România să dea un semnal pozitiv și optimist investitorilor externi în acest sens”, a explicat Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.
Potrivit estimărilor CBRE, măsurile închiderii mallurilor au generat pierderi de aproximativ 750 de milioane de euro pentru operatorii economici afectați. Pe plan social, aproximativ 89.000 de angajați sunt afectați direct sau indirect, având contractele de muncă suspendate.
„Însă numărul total al persoanelor afectate este cu mult mai mare, având în vedere că au fost impactate toate celelalte activități aferente operațiunilor comercianților afectați, de la producție, distribuție, operațiuni auxiliare, furnizori, contractori, finanțatori etc”, a completat Luiza Moraru.
Proprietarii de centre comerciale din alte părți au găsit soluții ingenioase pentru a-și deservi clienții, respectând totodată condițiile de distanțare socială. În Portugalia, Sonae Sierra a lansat un serviciu de Drive-In pentru mallurile pe care le administrează, pentru a le permite clienților să comande online și să primească comanda fără a părăsi mașina proprie. Noul proiect a fost aprobat de 143 de magazine, chiriași ai mallurilor. În plus, o aplicație online le va permite clienților să vadă când se aglomerează punctul de colectare al mallurilor, pentru a-și putea pregăti vizita în avans.