Kate Franklin, cofondatoarea agenției de trend Franklin Till din Londra, face parte din echipa de tendințe a Heimtextil de șapte ani. Au vreun folos tendințele în producția de textile, mai ales în cazul firmelor noastre care lucrează pentru export? Kate crede că da, în măsura în care oferă o imagine asupra evoluției tehnologice și a direcției în care se îndreaptă producția, pe termen lung.

Pe lângă partea de tendințe, Franklin Till s-a numărat – de două ori până acum – și printre curatorii expoziției Heimtextil. Cu ce se ocupă agenția, mai exact? Cercetează tendințele din punctul de vedere al științei, materialelor și culorilor. Livrează două cataloage tipărite pe an, unul pe design, celălalt pe culoare. Pe suport de hârtie, în era online-ului, pentru că cei de la Franklin Till iubesc printul, chiar dacă au și prezentări online.

Cine sunt clienții Franklin Till?

Mare parte a clienților sunt din industria de lifestyle și cea textilă. Lucrăm cu clienți mari precum IKEA, dar și cu CaesarStone, companie care livrează piatră pentru blaturi de bucătărie și baie, sau cu producători de hârtie, modă sau printuri.

Cum e IKEA, credeam că se bazează doar pe echipa ei de design?

Este o companie extrem de progresistă, are o echipă de inovație numită Space 10 cu sediul în Copenhaga, cu care colaborăm foarte bine.

Ar avea nevoie de trenduri un producător de confecții, să zicem?

Cred că da, fără îndoială. Chiar dacă „trendul” a devenit un cuvânt murdar, ca să zic așa. Lumea crede că se referă doar la prezicerea următoarei culori la modă. Dar la Franklin Till nu credem că trendurile se limitează la modă și la schimbările de sezon, ci înseamnă o privire mai amplă și pe termen mai lung, vorbim de idei macro, de inovație, tehnologie, de modul în care acestea vor afecta industria. Nu ne uităm doar la țesături sau modele, ci și la felul în care se fabrică lucrurile. Cred că tendințele sunt importante pentru fiecare parte din lanțul de producție, de la creație la vânzare și marketing. Sunt aspecte care pot fi relevante pentru fiecare.

Unde găsiți aceste informații care vă conduc spre tendințe, ce e important și ce nu?

Este adevărat, sunt foarte multe informații care circulă, dar noi încercăm să avem un sistem de filtrare și să fim atenți la semnalele slabe. Avem un studio la Londra, unde colegii mei fac permanent cercetare, fie pe teren, călătorind prin lume, fie ținând legătura cu rețeaua noastră de institute de cercetare-dezvoltare, cu designeri de textile, cu oameni cu capacități inovatoare din diverse domenii, inclusiv din producție. Este un proces extrem de subtil care implică aflarea acestor “semințe”, iar acestea încep apoi să formeze o imagine mai de ansamblu. Spunem de obicei că “trei” face un trend. Dacă vedem trei idei din care se pot naște concepte similare, realizăm că trebuie să fim mai atenți la ele.

Este un proces de durată?

Este un proces continuu, nu putem spune nicicând că trecem de la un trend la altul. Așa evoluează tendințele, nu se opresc, ci se transformă în altceva în câțiva ani.

Ce credeți despre zona de lifestyle, spre ce se îndreaptă?

Cred că oamenii sunt mult mai interesați de sustenabilitate, chiar dacă nu toată lumea se transformă într-un eco-warrior sau nu toți mănâncă organic. Totuși, mulți oameni vor să se schimbe, ceea ce determină și brandurile să gândească altfel. Cred că sustenabilitatea va întrepătrunde tot ceea ce ne înconjoară, iar asta nu înseamnă că se va opri consumul, ci că oamenii vor consuma mai responsabil și că ne va fi tuturor mai bine. Cred că starea de bine se va extinde de la noi și căminul nostru la societate, la tot ceea ce ne înconjoară.

Am observat mai multe companii care se mândresc cu producția locală, fie în Germania, Spania sau România. Este acesta un trend, întoarcerea la Europa?

Producția locală este celebrată mult mai mult, lumea se interesează unde sunt produse lucrurile, tradițiile contează, vrem să ne sprijinim propriile comunități și industria locală, deci da, cred că asta se va amplifica cu timpul. Iar aspectul acesta interesează și marile branduri, care caută să producă local mai degrabă decât să plaseze totul în cealaltă parte a lumii.

Ce v-a plăcut cel mai mult la Heimtextil?

La această ediție, mi-a plăcut natura colaborativă din cadrul Trend Table, faptul că institutele de tendințe, șase la număr, din întreaga lume au împărtășit idei și au făcut previziuni împreună. Asta a fost cel mai interesant lucru, faptul că nu se vede doar perspectiva engleză sau franceză, ci că Heimtextil oferă o imagine globală. În ce privește tendințele, cea mai interesantă poveste este cea care se referă la explorarea naturii, deoarece are atât de multe fațete cu aplicabilitate în textile, de la sustenabilitate la folosirea fibrelor naturale tradiționale sau noi, dar și la modul în care putem să oferim naturii înapoi. Verdele va fi foarte important în 2017-2018. Pantone l-a numit culoarea anului, iar impactul său se va vedea pretutindeni.