Zona textilelor și confecțiilor reprezintă în jur de 15% din volumul total al mărfurilor transportate de IB Cargo, însă nu e puțin: în 2018, doar pe container, atât grupaj cât și container complet, pe apă și tren, compania a importat 20.000 de role de țesături, care însumează aproximativ 2.000 km de țesături, adică distanța de la București la Londra. Au mai adus însă și țesături, accesorii și produse finite, pe aer și rutier. Însă dacă proporția aceasta a rămas relativ neschimbată, aflăm de la Cătălin Putineanu, fondatorul IB Cargo, că producătorii care acum 5-10 ani lucrau 90% lohn și-au schimbat modelul de business și acum oferă 60% full product.

De aici necesitățile crescute pentru țesături și accesorii, iar țări precum China, Bangladesh, India, Coreea și Taiwan se numără printre destinațiile preferate ca furnizori ai clienților IB Cargo. Aceștia sunt în mare parte producători de confecții și retaileri prezenți pe piața locală. În schimb, marile branduri de fashion precum Zara și H&M își organizează singure transportul și logistica.

Alternative de transport

În 2019, compania a transportat materie primă, țesături, accesorii, dar și produse finite, în proporție de 55% maritim (grupaj și container complet), 30% aerian, respectiv 15% rutier. “Din Bangladesh aducem inclusiv produs finit, containere complete“, explică Putineanu pentru Dialog Textil. “De exemplu, avem un proiect cu un client pentru care aducem două containere de cămăși lunar, ceea ce înseamnă în jur de 16.000 de cămăși/lună.“ (C.P.) Schimbarea modelului de afaceri al producătorilor locali de la lohn la full product sau semilohn vine ca urmare a solicitărilor clienților lor, dar și la inițiativa unor producători români care au înțeles că doar prin flexibilitate și printr-un tip de management proactiv pot reuși pe o piață tot mai competitivă, în condițiile în care România nu mai este atractivă prin atributul preț.

Compania oferă tipuri de transport diferite în funcție de timpul de tranzit. Astfel, pe cale maritimă marfa ajunge la client în aproximativ 30-34 de zile, pe calea aerului între câteva ore și o săptămână, depinde de urgența comenzii, iar în ultima vreme câștigă teren transportul containerizat pe tren, o alternativă la cele menționate mai sus, care aduce marfa la ușa clientului în aproximativ 17-20 zile. În acest caz, costul este la aproape jumătate față de cel pentru transportul aerian, iar timpul de tranzit la jumătate față de cel maritim.

Ultima variantă a devenit atractivă grație Belt and Road Initiative (BRI), proiectul de infrastructură pe calea ferată subvenționat de statul chinez, pentru a facilita exporturile acestei țări în întreaga lume. “Acum un an-doi nu exista transportul intermodal, iar lumea nu credea în el, dar devine tot mai popular”, afirmă Cătălin Putineanu. Se umplu containere intregi sau se cumulează marfa mai multor clienți într-un singur container, ca și în cazul variantei de container pe apă. Containerele se preiau din toată China și se încarcă pe tren, până în Germania sau Polonia, apoi se mută pe camion și se livrează la ușa clientului în România.

De la comenzi de câteva grame la chartere sau containere

Directorul de la IB Cargo punctează că nu contează dimensiunea comenzii, se poate aduce orice cantitate de marfă, de la pachete de câteva grame aerian sau 1 mc maritim până la chartere complete. „Avioanele de tip freighter nu pot ateriza în România pentru că nu avem piste suficient de mari, însă lucrăm cu astfel de linii și aducem marfa în vestul Europei și apoi rutier în România. Într-un astfel de avion încap peste 52 de tone de marfă.” (C.P.) Compania are și clienți de talie mică, astfel că mulți clienți IB Cargo au început cu două-trei role, iar apoi, pe măsura dezvoltării afacerii, și-au crescut și volumul.

Cele mai mari volume continuă totuși să vină pe cale maritimă, unde navele pot transporta până la 20.000 de containere. În această privință, IB Cargo oferă inclusiv grupaj maritim, și are plecări săptămânale din opt porturi asiatice către Constanța (Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Shenzhen, Qingdao, Busan, Singapore, Mumbai).

Servicii one-stop-shop

Compania nu oferă doar transport, ci și soluții complete adaptate nevoilor clientului, cu toate formalitățile incluse: vamă, documentație, livrare la ușă. “Noi îi consiliem pe clienții noștri și le găsim cele mai bune variante în funcție de necesitățile lor, inclusiv de confirmările privind calitatea mărfii la încărcare”, spune Putineanu. Unul dintre serviciile tot mai des folosite este cel de fiscal clearance, care se poate efectua în vestul Europei, pentru aerian facem în Frankfurt și Viena, pentru maritim în Hamburg, Rotterdam, care le aduce clienților avantajul de a avea pentru încă o lună la dispoziție valoarea TVA pe marfa importată. “În funcție de volumul și businessul clientului, facem vama fiscală în Europa de Vest (atât pentru transportul maritim, cât și pentru cel aerian). Asta înseamnă că nu va trebui să plătească TVA la import și se poate regla cu statul român până pe 25 ale lunii următoare. Costul de transport pentru rutele prin vestul Europei, deși drumul este puțin mai lung, nu este semnificativ mai mare – doar 1-2% în plus, în schimb beneficiile pe care le obțin cu vama fiscală sunt mult mai mari. Clienții din industrie au observat beneficiile acestui serviciu, pentru că la țesături vorbim de valori mari, iar acea 19% TVA nu mai este blocată”, explică el.

În ce privește serviciile de transport, Cătălin Putineanu punctează că este de preferat ca firmele să importe în condiție INCOTERM FOB sau EXW, adică să se ocupe ei și de transport, lucru pe care îl pot face cu ajutorul IB Cargo. De regulă, dacă îl lasă pe furnizor să se ocupe de transport, vor avea surpriza să constate că îi costă mult mai mult, din cauza costurilor cu prestațiile locale, care vor fi avizate la descărcare și impuse de furnizor, fără posibilitatea de a fi negociate.

Tendințele pieței și planuri de viitor

În ce privește piața locală, directorul de la IB Cargo spune că nu a observat fluctuații mari față de anul trecut. Unul dintre avantajele afacerii este că IB Cargo nu deține echipamente, așadar nu blochează resurse în întreținerea și mentenanța acestora. Acest fapt îi oferă flexibilitate și îl ajută să se plieze pe nevoile clientului, “nu ale camioanelor, vapoarelor sau avioanelor”, după cum explică fondatorul afacerii.

“Probabil că de anul viitor sau din 2021 vom oferi și spațiu de depozitare, unde clienții vor beneficia de o mulțime de servicii cu valoare adăugată, de la controlul inventarului, pick & pack și altele”, încheie Cătălin Putineanu.